Tyst hav av Isabella Lövin

Min mamma säger...


Att torsken håller på att försvinna känner de flesta till, men situationen ser även mörk ut för ål, pigghaj, bleka, kolja, blåfenad tonfisk. De flesta hajarter har minskat med 90 % de senaste 20 åren. Ålen har minskat med mer än 99 % på de senaste två decennierna!


Problemet är egentligen inte bara att enstaka arter hotas av utrotning eller försvinner utan det handlar om att vår utfiskning håller på att förändra hela havets ekosystem. Den senaste rapporten över det är ju vår numera välbekanta algblomning. Min förhoppning för att vi ska vakna är att vi människor har en viss benägenhet att reagera då vi mister någon självklar rättighet som vi anser att vi har... till exempel att kunna bada.


Detta är en bok som ALLA bör läsa! Jag greps ohyggligt av beskrivningen av vad vi gör med ålen. Ålen är det enda djur som har överlevt hela evolutionen, fram till nu. Den akuta minskningen av glasål började först i början av 80-talet och ju mer pengar som EU har pumpat in i fiskeindustrin ju mer av ålen har försvunnit. 2003 var inflödet av glasål från Sargassohavet nere i mindre än en procent av vad den var 1980. Trots det tyckte inte svenska Fiskeriverket 2003 att det var befogat med ålfiskestopp för det skulle drabba svenska fiskare orättvist hårt! ????


Det är hos politikerna ansvaret främst ligger. Så länge som man pumpar in pengar till fisket utan att i gengäld kräva ansvar från fiskeindustrin så kommer man inte att sluta.


Ur djurrättsperspektiv finns en mängd orosmoln av detta kommersiella fiske. Förutom utrotning av vissa arter så gäller det också hanteringen av fångsten. Det som är helt etiskt oförsvarbart är all fisk som går till spillo, som dör till ingen nytta. 25 % av allt som kommer upp ur båtarna dumpas av olika anledningar. Man låter ålryssjor stå ute i flera månader utan att vittja dem bara för att bevaka sin plats. Då har mycket ål dött till ingen nytta.


Ett annat problem är skillnaden mellan vilda och odlade fiskar. De odlade gäller djurskyddslagen för, men inte för de vilda utan de kan fångas och dödas på vilket sätt som helst.


Lite positiv kan man ändå vara för just nu sker en total översyn av den gemensamma fiskeripolitiken i Bryssel. De är medvetna om att de har misslyckats under de senaste tjugo åren och ska göra något åt frågan.


Gör som jag, Läs boken!


Min kommenter


Gör som min mamma, ät inte fisk! För egen del måste jag tyvärr faktiskt erkänna att det enda kött jag faktiskt äter, förutom fruktkött, är tro det eller ej fisk. Inte vilken fisk som helst dock. Nej, nej. Det handlar givetvis om surströmming. Denna gudagåva kan jag helt enkelt inte undvika trots att jag är en trogen vegetarian. Skumt? Jag vet.


Kommentarer
Postat av: Andreas

Verkligen en uppseendeväckande bok. Det finns ytterligare en som du bör läsa om du tyckte denna var upplysande. Den heter Silent Spring och är skriven av Rachel Carson. Kan varmt rekomenderas.

2008-08-09 @ 12:47:31
Postat av: anne

Tack för tipset Andreas. Jag ska genast införskaffa den boken..

2008-08-10 @ 03:23:19
Postat av: sofia

Tyst hav är inspirerad av Silent Spring av Rachel Carson. Vilket är en otroligt läsvärd bok!

2008-08-15 @ 23:14:46
URL: http://animales.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0