En snurrig kväll med fredagsmys

Det blev en hel del mys för familjen E denna kväll, men kanske inte riktigt lika mycket som en vanlig fredag. Precis i mysupptakten fick Erika ett samtal och pratade på en ganska bra stund. Inget ont om det, men sedan gick tiden fort och Sander och pappan gick upp till Sanders säng för att den ene skulle sova...

Sander somnade mer eller mindre så snart huvudet träffade kudden och pappan smög ner till vardagsrummet. Väl nere hittades nästa lilla sötnos sovandes. Fru E hade ingen som helst ork att myspysa till någon film utan det var sovatajm som gällde.

Nåväl, jag har inte direkt några problem att få tiden att gå... Jag har lätt för att roa mig så länge jag har en dator med internetuppkoppling. Och finns det ingen dator klarar jag mig faktiskt riktigt länge med papper och penna...

image16

Snurrgubben kanske en del av er har sett i något tidigare sammanhang? En del människor tycker att det snurrar medsols hela tiden, andra att det snurrar motsols. Och somliga tycker att figuren byter varv lite då och då. På vissa håll har det förklarats med en kamp mellan höger och vänster hjärnhalva. Hur man tolkar rörelsen skulle alltså bero på om din högra eller vänstra hjärnhalva dominerar.

Vänster hjärnhalva: du tänker logiskt, är bra på detaljer, håller på fakta och är duktig på ord och språk.
Höger hjärnhalva: du är känslomänniska, ser allt i ett större perspektiv, är intresserad av filosofi och religion.
Enligt vissa teser skulle den som uppfattar att figuren snurrar medsols ha en dominerande höger hjärnhalva och motsols givetvis en dominerande vänster hjärnhalva.

Personligen så snurrade gubben medsols vid första anblicken och jag hade svårt att få gubben att börja snurra åt något annat håll. Efter en stund bytte dock gubben håll på snurren och då kändes det inledningsvis svårt att få den att vända tillbaka. Onekligen irriterande. Någon minut senare var dock detta löst och nu kan jag ändra håll på snurren precis när jag vill.

Det finns en del psykologer som säger att när man håller kvar sin första tolkning skulle kunna vara tecken på en eller annan personlighet och att man till exempel skulle vara mer flexibel om man uppfattar att figurens rörelse skiftar. Jag anser väl mig själv att vara rätt så flexibel så på mig får jag väl lov att säga att testet stämmer ganska bra. Att gubben först snurrar medsols känns också rätt eftersom beskrivningen på personer med en dominerande höger hjärnhalva känns mer som jag - Jag är en känslomänniska som försöker se allt i ett större perspektiv och som dessutom är intresserad av filosofi, men kanske inte lika fascinerad av religion dock.

Hur uppfattar DU den snurrande figuren?

Kommentarer
Postat av: Anders

Den snurrar fan bara åt ett håll!

2008-02-03 @ 02:46:40
Postat av: Hanna

Det blev en del stirrande på gubben...han snurrar helt klart medsols mesta tiden, men jag fick honom att byta håll ett par gånger.Kom hit via Sofes blogg. Det blir fler besök. /H

2008-02-03 @ 20:29:14
Postat av: Mikke

Hej Hanna! Kul att du tittade förbi och välkommen åter! /M

2008-02-06 @ 17:02:22
URL: http://litotes.blogg.se
Postat av: Carnudd

Hur tusan är jag funtad då..?? Först snurrar den medsols, sedan vänder den och efter två minuter så står gubbfan och "gungar"... Hujja, vill nog kanske inte ha något utlåtande från en psykolog... :D

2008-02-07 @ 12:16:26
URL: http://lecane.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0