Flickan under gatan av Roslund & Hellström

Min mamma säger...


Alla böcker av R&H ska du läsa. Alla är bra och handlar om aktuella företeelser. Ska du bara läsa en så Läs denna! Fast Box 21 handlar om trafficking och är otroligt bra så läs den med... Ett citat som speglar hela bokens intention är: "Det värsta är inte att vara hemifrån. Det är att ingen letar efter en". Micaela,16 år, Aspås ungdomshem.


Om bara en liten del av vad boken handlar om är sant så är det fruktansvärt. Den handlar dels om mord, förstås, men mest gripande är berättelserna om människorna som håller sig undan från andra genom att leva i Stockholms underjord. Boken har två parallella händelser som utreds, dels så släpps 43 barn i varierande ålder ut från en buss tidigt på morgonen i Stockholm alldeles ensamma och utan att tala svenska. Det man kan märka är att de tydligt är eller har varit drogade. Dels så sker ett mord på ett sjukhus. Huvudpersonerna i boken är dock en kille, Leo och en tjej, Jannike, som lever i Stockholms underjord, liksom många fler gör.


Detta är en bok som alla bör läsa. Huvudpersonen Jannike är egentligen ett porträtt sammanslaget av 5 verkliga flickor som levt som gatubarn i Sverige. R&H har träffat dem och intervjuat dem.


Det finns ett antal barn i Sverige som är på rymmen eller har kastats ut hemifrån. Oftast rör det sig om unga flickor( 75% enligt Rädda Barnen) eftersom de är tysta och hörs inte. När boken trycktes i Göteborg fanns det ett reportage just den dagen om att det just precis då, fanns 671 unga hemlösa, bara där.


5 % av överskottet på denna bok skänker författarna samt Piratförlaget, till NEAA- Never Alone Again- och organisationens arbete för hemlösa och/eller utsatta barn.

Min kommentar

Faen. Just nu tror jag faktiskt att jag måste ta mig i kragen och sätta igång med att läsa alla de där böckerna som återfinns på min läslista. Även denna hamnade givetvis där. Högt upp. Kanske allra högst upp faktiskt. Känns som en viktig, tung och obehaglig bok att drabbas av. Jag känner att jag måste göra det. Nu ganska så omedelbart.


Kommentarer
Postat av: pia

Tack för cyberkramen, den hjälpte, den värmer!!! Att man fortfarande står upp när ngt sånt här händer en är ganska fantastiskt ändå. Man överlever fast man inte kan tro det innan, men alla är vi ju olika...Jag är ledsen fast det kanske inte syns så mycket utanpå, många som känner mig kan nog tycka att jag är "för" glad, men de som känner mig ännu närmre "vet" att jag sörjer, men på mitt sätt. Men som du säger det går ej att föreställa sig...som tur är...Det finns ändå kvar så många varför? hur? vad? och "om det hade varit si eller så", "om man hade vetat/förstått". Det är bara att kämpa vidare och jag tycker det går rätt bra och jag mår också rätt bra:)

Tack igen:)

Tack för alla boktips förresten, jag behöver dem nu när jag "börjat" läsa igen på "äldre" dar;)är mest inne i en deckarperiod just nu...

ha det!

kram

2008-07-30 @ 21:46:46
URL: http://baramittlillahem.blogg.se/
Postat av: Lollo

jo men den boken är riktigt bra om än lite skrämmande eftersom att den är verklighetsbaserad. men läs den, den rekommenderas

2008-07-31 @ 10:00:24
URL: http://confessionsbyme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0