Tröstaren av Karin Wahlberg


Min mamma säger...


"Jag är inne på att läsa deckare just nu.


Först ut är "Tröstaren" av Karin Wahlberg.  Det är en bok där den mesta av handlingen utspelar sig i sjukhusmiljö, men det är absolut inte att förväxla med romaner där sköterska blir kär i läkare eller liknande. Det är en spännande och välskriven deckare där spänningen faktiskt är kvar genom hela boken.


Huvudrollen har en läkare vid namn Veronika. En kvinna skottskadas på hemväg från ett " symöte" när hon passerar en kyrkogård. Hon opereras och allt verkar gå bra. Hennes man verkar göra allt för sin fru och trakasserar alla som arbetar på sjukhuset. Det pågår samtidigt en parallellhandling, där ett nyfött barn hittas utanför polisstationen. Många av personerna i boken är yngre och det gör hela boken lite mer intressant.


Den här boken passar alla som gillar lite välskriven spänning. Eftersom romanen innehåller många unga karaktärer så tror jag att många yngre läsare kan känna igen sig i vardagens problematik.


Karin Wahlberg är vid sidan av författarskapet läkare vid Universitetssjukhuset i Lund. Därför väljer hon att förlägga sina romaner i sjukhusmiljö. På så sätt slipper hon en massa förarbete med att kolla miljöer och liknande."

Min kommentar

För min del känns deckare liksom "sådär". Jag har liksom aldrig fastnat. Underligt med tanke på att de allra flesta som jag känner helst av allt helst läser just deckare. Här är det en deckare som till största delen utspelar sig i sjukhusmiljö. Nja, jag gillar inte sjukhus sådär supermycket heller faktiskt. Nåväl, det känns faktiskt ganska skönt att detta, äntligen(?), var en bok som jag inte direkt kände att jag behövde lägga till måste-läsas-listan. Men alla ni andra som gillar deckare eller sjukhus bör genast springa till biblioteket eller närmsta bokhandlare och fixa en kopia av denna bok. Typ.


Kommentarer
Postat av: pia

...tack för tips!!! Är även jag inne i en deckar-period, nästan så jag "tänker" i deckarformat...hmmm...börjar bli för mycket kanske;)

Sötaste mamman du har!!! Skriver så fina ord på min blogg:)Jag gillar eran familj faktiskt, verkar som en trevlig hög människor:)Ha det!

Trevlig helg!

2008-08-01 @ 18:36:03
URL: http://baramittlillahem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0