Vad? Jag? Och? - Del 23

Gracie

Vad? 15-åriga Gracie Bowen (Carly Schroeder) bor i South Orange, New Jersey och är den enda flickan i en familj med tre bröder. Familjens liv kretsar nästan totalt runt fotboll: hennes pappa (Dermot Mulroney) och bröder är besatta av sporten och tränar på bakgården varenda dag från morgon till kväll. Tragedin slår dock till när Gracies storebror, Johnny, stjärnan i skolans fotbollslag och Gracies enda allierade dör i en bilolycka. Gracie bestämmer sig i all sin sorg för att försöka ta broderna plats i pojkarnas fotbollslag.

Jag? Okej. Den här filmen bygger tydligen på en någorlunda sann berättelse. Trots detta måste jag vara helt ärlig och erkänna att den här filmen var aningen för förutsägbar, amerikansk, i den mening att det blir ett så typiskt och välanpassat amerikanskt händelseförlopp, och snudd på lite väl mycket antifeminismpropagandaaktig för att jag ska kunna säga att den var bra. Annars gillar jag vanligtvis sportfilmer riktigt mycket. Jag gillar att underdogs ska kämpa för att lyckas och så vidare. Jag gör verkligen det. Här blir det dock inte något storslaget. Tyvärr inte ens i närheten.

Och? Skådespelerskan Elisabeth Shue, som för övrigt ser mer eller mindre exakt likadan ut som hon gjorde 1984 i Karate Kid, gör en relativt liten roll som mamma i fotbollsfamiljen. Det känns dock litegrann som att hela den här filmen är en familjen Shue-grej. Hennes bror, Andrew Shue, tidigare fotbollsspelare och skådespelare (Billy i Melrose Place), medverkar givetvis som skådis, men har även skrivit manus till filmen. Till sin hjälp hade han Davis Guggenheim. Elisabeth's make som även regisserade det hela. Sist, men inte minst dedikeras filmen till William Shue som i ung ålder omkom i en dykningsolycka. En Shue-grej som sagt.


Trailer:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0