Herpes simplexvirus from hell

När jag var yngre hade jag en tendens att oftare drabbas av denna, enligt mig sataniska åkomma, än vad jag gjort på senare dagar. Nu har det dock hänt. Tyvärr. Jag har fått munsår. I sann Fucking Åmål anda kan jag inte säga annat än "Fucking-jävla-kuk-munsår"!


Munsår är nämligen pinsamt nog bland det absolut värsta jag vet. Jag blir mer eller mindre handikappad när denna pest drabbar arme mig. Ni som inte känner mig riktigt ordentligt kanske tror att jag överdriver detta, men åh nej. Det är snarare en litotes - en underdrift - av verkligheten. De som känner mig förstår vad jag menar. Eller hur Sofia, Funky, Mamma och kanske någon fler läsare där ute? Ni har ju varit med när vid några tillfällen då jag har lidit, dreglat, gapat, kläggat på smörja, plåstrat och försökt diverse andra tricks för att bli kvitt skiten snabbast möjligt. Ni vet ungefär vad jag  och min omgivningen går igenom just nu. Varför jag nämner min omgivning beror på det simpla faktum att jag när jag har munsår har en tendens att vara arg, lättretlig och smågrinig över minsta lilla sak. Som tur var är min gravida fru ganska likadan just nu så det jämnar liksom ut sig.


Till er andra som inte har någon erfarenhet av hur jag uppfattar munsår vet jag faktiskt inte hur jag ska kunna beskriva för er hur överjävligt detta är. Nu finns det med säkerhet en hel del av er läsare som också lider av munsår. Det är ju nämligen oerhört vanligt. Tydligen är det ca 80 procent av den vuxna befolkningen som bär på viruset. 20 procent, bland annat jag, av dessa får återfall under hela sitt liv. Tragiskt.


Vi som befinner oss bland de 20 procenten har alltså viruset (HSV-1) vilande i kroppen och vid stress, intensiv sol eller efter en förkylning kan det, som det nu har gjort för mig, bryta ut. Anledningen till varför det har brutit ut för mig just nu vette katten, men kanske känner jag lite stress såhär i slutspurten av skolan. De sista arbetena ska färdigställas och rättas och efter det ska betygen sättas. En annan faktor kan vara det faktum att det blivit extremt lite sömn den senaste tiden. Sander har, precis som sin mor, haft svårt för att sova. Detta medför en något trött pappa. En sista given faktor misstänker jag är att vi snart ska föda vårt andra barn. Det är, galet nog, inte mer än 25 dagar kvar till beräknat födelsedatum och vi har massor som vi har ogjort. Stress.


De första tecknen dök upp redan på jobbet då det, i enlighet med standardsymtomen, började att pirra i läppen. Det är ingen underdrift att skriva att jag led rätt kraftigt över att jag inte kunde påbörja en behandling direkt på studs utan att jag istället fick vänta tills dess att vi hade slutat. Jag hade nämligen ingen

receptfri kräm typ Vectavir®, Zovirax®, Anti® eller någon annan från apoteket att tillgå. Så snart vi hade slutat bar det dock raskt iväg till Apoteket för att inhandla något vettigt botemedel. Mitt val föll på Compeed® munsårsplåster.


Enligt deras egen hemsida är "Compeed® Munsårsplåster ett banbrytande, osynligt plåster som innehåller den patentsökta komponenten ultra-tunn hydrokolloid-075 för behandling av munsår FRÅN BÖRJAN TILL SLUT."


Nåja, jag hoppas och önskar innerligt att den fungerar både snabbt och effektivt, men vet inte riktigt hur mycket man kan lita på att den gör det. Sen att plåstret ska uppfattas som osynligt för folk i ens omgivning känns som ren och skär lögn. Hur kan man tro att ett plåster med 1 centimeters diameter fastkletat på läppen ska kunna uppfattas som osynligt? Impossible.


Nu upplyser min fru mig vänligt, men bestämt om att det snart visas "Desperate" på TV så jag antar att det är dags att logga ut.


Munsårspuss.


Kommentarer
Postat av: sofia

Haha.. Jag dör av skratt.. Jag vet exakt hur kul du brukar se ut=) inga pussar på fru E då..

2008-05-27 @ 21:35:46
Postat av: Anne

Jag kan inte annat än lida med dig och din familj! Herregud så mycket elände som blir till från dina munsår....

2008-05-27 @ 21:36:46
Postat av: Mange

Kan man få se en filmsnutt när du äter är du snäll.. Har hört att det ser kul ut.

2008-05-27 @ 21:41:13
Postat av: Anna

om jag inte kommer i håg fel, hade du paniken över att du skulle få munsår när ni skulle gifta er och då skulle du ställa in bröloppet... haha. inte lätt med munsår!

2008-05-27 @ 23:01:08
Postat av: Mikke

Precis allt ni säger är fullkomligt och 100-procentigt sant. Men nej Mange, det blir inget Youtube-klipp på mitt matintag. Tyvärr. Det ser dock tydligen väldigt roligt ut enligt vissa.

Och precis som Anna vill minnas hade ett bröllop med munsår ALDRIG blivit av. Tacka gudarna för att vi slapp den dramatiken.

Ni tjejer tjatar om att föda barn, då skulle ni bara veta hur det känns när jag har munsår.

Vid ett anfall under tiden jag studerade vid LTU
slapp jag faktiskt undan de hemska blåsorna och viruset slog istället ut ansiktsnerven där den bosatt sig. Detta ledde till att jag fick ensidag ansiktsförlamning. Det var rätt så otäckt att helt plötsligt inte kunna blinka, rynka pannan eller röra ena sidan av ansiktet. Först blev jag givetvis rädd, men efter att snabbt läst om ansiktsförlamning och vad som kan orsaka det kom jag fram till att det var HSV-1 viruset som temporärt slagit ut nerven. När jag sedan åkte till akuten ställde läkaren precis samma diagnos som jag.

Varför jag berättar den här historien är eftersom jag faktiskt tror att jag föredrar ansiktsförlamningen före de förbaskade blåsorna from hell. Observera att jag TROR detta. Ansiktsförlamning har jag nämligen endast haft en gång tidigare så det är svårt att veta om jag egentligen har någon aning om vad jag snackar om.

2008-05-27 @ 23:25:14
URL: http://LITOTES.BLOGG.SE

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0