Konsten att avstå 900 000 kr i månaden

Lönen!

Det har den senaste veckan varit oerhört mycket snack om postens nytillträdde vd Lars G Nordström. Kritiken mot Postens styrelse har varit massiv sedan det tidigare i veckan avslöjades att nye vd:n får 900 000 kronor per månad, en lön som det krävs 45 brevbärare att nå upp till.

Alldeles nyss satt Lars G Nordström som gäst i TV4:s lördagsprogram och släppte då chocknyheten att han kommer att avstå pengarna inför en häpen programledare. Lars G säger att han inte gillar att det antyds att han är girig.


"- Jag gillar inte att det antyds att jag är girig, därför avstår jag från min lön under resten av min tid som vd för Posten. "


Nordström säger vidare i intervjun att han tycker att frågan om hans ersättning har fått för stort fokus och att det här är en ganska hopplös diskussion att föra. Därför har Lars G bestämt mig för, av hänsyn till Posten, medarbetarna i Posten, kunderna i Posten och sig själv, att avstå från lönen. All lön. Även den han hunnit få fram till och med i skrivande sekund och stund.

Innan intervjun avslutades lyckades programledaren Lasse Bengtsson i smått chocktillstånd flämta fram hur imponerad han var över det faktum att herr Nordström avslöjat detta scoop här live i tv-soffan. 

"- Oj där släppte du en rejäl nyhet, kommenterade programledaren Lasse Bengtsson. "

"- Ja men det var väl roligt, svarade vd:n och intervjun avslutas. "


I mina ögon är detta onekligen en fin gest av Lars G, men samtidigt kan jag inte undvika att börja fundera kring hur otäckt mycket pengar den här mannen redan måste ha i sin ägo. Att ge upp 900 000 kronor per månad? Då måste man väl onekligen ha en ganska redig buffert i bagaget. Eller vad tror du?

Källa: Aftonbladet


Kommentarer
Postat av: anna

Troligen otroligt mycket pengar och jag har så svårt att förstå hur man kan motivera att ge någon så mycket i lön? Vad kan man göra för att vara värd en sån lön?



2008-11-22 @ 16:44:33
URL: http://salhuset.blogg.se/
Postat av: malin

Jag tänkte detsamma! Plus att jag tycker det är orimligt att han inte ska få någon lön alls för sitt jobb. Jag menar han gör väl någon nytta då ska han väl åtminstonde med gott samvete ha liiiite lön? om än inte 900 000 kr /månaden =)

2008-11-24 @ 09:41:49
URL: http://www.backlundmalin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0