Sköna söndag

Idag har varit en mycket bra dag. Åtminstone om man bortser från min delvis mördande ryggsmärta. Tidigt steg vi, killarna i familjen E, upp och gjorde oss redo för en uppfriskande promenad till Kanalskolans gymnastiksal. Vid vår sida vandrade grannen A med dotter M och son H glidandes på en snow racer efter sig. Väl framme stod fler morgonpigga och springhoppochleksugna och ivrigt väntade utanför porten. Trevligt. Efter lite labyrintvandrande kom vi slutligen in i gymnastikhallen, hoppade ur overaller och andra ytterkläder och sen sa det typ swosch och hela gympatimmen var över för denna gång. Tiden går onekligen fort när man har roligt. Sonen ville absolut inte sluta och godkände endast att gå hem om jag lovade att vi skulle kunna spela lite mer innebandy hemma i källaren. Jag känner redan nu att det här med morgongympa tillsammans med kidsen kommer att bli en elefantisk succé. Wunderbart.

Senare på dagen bar det av mot city och närmare bestämt familjen Rönnberg. Gottgott adventsfika stod på menyn. Även det wunderbart och herr E doppade nog i sig så mycket som 4-5 lussekatter faktiskt. Jag försökte dock undvika de andra godsakerna och även de arga blickarna från fru E. Hon gillar helt enkelt inte att jag gillar att fika lika mycket som jag gillar att fika. Om du hänger med hur jag menar? För egen del skulle jag nog kunna fika hur mycket som helst faktiskt. Ni som varit med när det varit fikabuffé på Stigs vet ju vad jag pratar om.

En annan wunderbar händelse som utspelade sig idag var att son och dotters moster flyttade hem från Luleå. Nu har de både moster och faster på hemmaplan. Äntligen. Dottern kanske inte funderar så värst mycket på det ännu, men sonen uppskattar det väldigt. Väldigtväldigt till och med. Moster hann dessutom svänga förbi en liten stund och kramas litegrann med sonen. Lycka.

Som en alldeles wunderbar avslutning på söndagen kom kära pappa Rönnberg och plockade upp mig för att sedan köra mig till Kaplanskolan där mitt lik till bil stod och såg ut som en frusen snöhög. Hasse, en man som jag hyser ett enormt förtroende för, på Hasses Bilservice var mer eller mindre 100% säker på att det var antingen tändkasetten eller så bränslepumpen. Pappa Rönnberg sa ispropp. Jag var inte direkt övertygad. "Hade du lite bensin i tanken?" undrade Pappa Rönnberg och jo, det var nog så att lampan hade börjat att lysa. "Det är en ispropp. Har man lite bensin i tanken får man lätt en ispropp när det blir kallt." Jahaja. Case closed enligt pappa Rönnberg, men jag var fortfarande skeptisk. Men sen blev det sådär ni vet som det lätt kan bli. Jag hade ju provat att starta min skruttiga Saab sisådär en halv miljard gånger på alla tänkbara möjliga vis utan den minsta framgång. Och vad händer? Jo. När vi anländer vid bilen ber pappa Rönnberg om nycklarna, låser upp dörrarna, sätter sig i förarstolen och startar bilen. "Jaha, det var ju inga problem det här." I det läget vet jag inte riktigt hur jag ska agera. Ska jag krama min fantastiske far som precis har åstadkommit ett mirakel eller ska jag snödränka den jäkeln för att han så retligt enkelt hade alldeles precis rätt med sitt tjat om isproppar och löste det hela genom att det blev plusgrader denna trevliga söndag? Min lösning blev något sorts mellanting. Det är inte första gången det blir like this för mig och min pappa just när det gäller bilgrejer. Just bilar kan jag faktiskt villigt erkänna att jag är rekordeligt bedrövlig på. Och då är det bra med en far som kan desto mer och som dessutom har finfina kontakter om han händelsevis inte skulle kunna. Wunderbart som sagt.


Hur skön var din söndag?


Kommentarer
Postat av: anne

Det är många gånger jag blivit nästan förbannad på samme man när han startat mina bilar efter att jag själv gett upp....

2008-11-30 @ 21:56:42
Postat av: anna

Hahaha, så det kan gå :)

2008-12-01 @ 10:26:42
URL: http://salhuset.blogg.se/
Postat av: malin

Jag vet inte vad jag ska svara riktigt... Den var bra och mysig trots att skyltsöndagen var dränkt i regn och vi lika så... Och trots ett konstant illamående orsakad av det lilla pyret i magen, ungefär som en konstant baksmälla... Ja min söndag var nog bra iaf=)

2008-12-01 @ 10:41:18
URL: http://www.backlundmalin.blogspot.com
Postat av: Thyllan

Varför har de alltid rätt, föräldrar? Hoppas att det fortsätter ner i generationen.. Känns inte så, direkt.

Tyckintom Brynäs. Tyckintom Powerplay. Tyckintom en poäng, när det skulle ha varit tre. Jäla skit, också! Du förstår att det är måndag, va?

Sov gott!

2008-12-01 @ 22:55:48
URL: http://thyllan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0