Hänger ditt barn på Internet?

Surfs up!

Som vi alla vet är våra barns värld en helt annan än den värld vi växte upp i. Kan ni tänka er att det inte ens är tjugo år sedan som Internet först började smyga sig in i våra liv? Jag minns mycket väl hur Internet så smått började intressera mig i slutet av högstadiet för att intresset sedan skulle accelerera under i stort sett hela gymnasietiden. Hemma hade jag ännu inget Internet trots att vår familj varit tidig med det allra mesta. Tack och lov fanns Internet delvis på skolan och även på Ursviksskolan där mamma ibland lät mig tillbringa mina kvällar surfandes runt bland det då, i jämförelse med idag,  mycket skrala utbudet på World Wide Web. Spännande värre. Det var faktiskt så spännande att jag tog mig mod att gå med i Datorklubben på E4:an trots den givna nördstämpel detta innebar. Jag var inte där sådär jätteofta, men då och då smög man sig dit och lärde sig en hel del matnyttigt. Men det var då det. Nu är nu och Internet finns överallt. Just nu sitter jag exempelvis på ett fik och surfar gratis på SkellefteOpens nät. Gratis. Tillgängligt. För alla. Alla med en dator iallafall.

Enligt en undersökning genomförd av World Internet institute kallad - Svenskarna och internet 2008 - har barns användning av Internet ökat i enorm hastighet de senaste åren. No shit Sherlock? Sanningen är väl egentligen att alla människors användande av Internet och datorer i allmänhet har ökat. Eftersom datorerna numera har blivit en  naturlig ingrediens i hemmet är det givetvis helt naturligt att det är på detta vis. Men hur enormt mycket barnen använde Internet var för mig en nyhet. Kolla.

Barns användning av Internet

98% av barn mellan 11-12 år
94% av barn mellan 9-10 år
78% av barn som är 8 år
74% av barn som är 7 år
76% av barn som är 6 år
52% av barn som är 5 år
25% av barn som är 4 år
21% av barn som är 3 år

Ganska galet. I know. Eller vad tänker du om dessa siffror? Jag började tänka på min treåring till son och hans vanor gällande Internet. Han sitter ju inte direkt vid datorn och surfar själv, men Internet som funktion använder han i stor utsträckning. Youtube-klipp spelas, om inte dagligen så åtminstone väldigt ofta. Varje vecka någon gång då och då. Musikvideos, barnprogram osv. Google används ofta för att titta på bilder. Sonen vill kanske se olika apor och snabbt och enkelt googlar man fram en hel armé med apor. Lätt som en plätt. Sen vill sonen se Bolibompa. "Inte på TV pappa, på datorn", säger han och visst. No problem. Pang boom så ser vi på världens bästa kör om och om igen. Vi tar en paus och pausar givetvis programmet och tar lite mellanmål mellan klippen. Hur enkelt som helst. Min son är alltså en av de 21% treåringar som använder Internet. Kanske har han i och med detta ett försprång mot andra treåringar. Eller begränsas han. Jag vet inte.

Hur är det med era barn?


Kommentarer
Postat av: Mikke

btw, killen till vänster på bilden är faktiskt obehagligt lik min lillebror vid den åldern. Eller hur (ni som vet)?

2008-10-29 @ 13:23:03
URL: http://litotes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0