Vilja-programmet, Status: Antagen

Jag har delvis bloggat lite lätt om detta ämne tidigare då jag bland annat har avslöjat att jag varit på olika intervjuer och också att jag har genomfört personlighetstester och annat i liknande stil. Varför jag har intervjuats och testats har jag dock aldrig riktigt avslöjat förrän nu. Anledningen är den att jag strax efter att höstterminen hade startat ansökte till något som kallas VILJA-programmet. Nu i helgen fick jag ett väldigt positiv besked på min ansökan.

Som den yngste bland de rekordmånga sökande har jag nämligen efter en hel del utgallring genom personliga brev, CV, referenser, intervjuer, personlighetstester, analys av personlighetstester och fler intervjuer blivit en av dem som antagits till Skellefteå Kommuns chefsförsörjningsprogram - VILJA-programmet. Lovely. Alla som känner mig har härmed rätten att känna sig både lite glada och lite stolta. ;D

Vad VILJA-programmet sedan kommer att leda till in the long run vet man aldrig, men det känns onekligen intressant att erbjudas denna möjlighet. Bakgrunden till programmets existens ligger i det faktum att Skellefteå kommun behöver rekrytera många nya chefer inom de närmaste tio åren då många av dess nuvarande ledare går i pension. Därför har Skellefteå kommun utarbetat ett chefsförsörjningsprogram som syftar till att säkra en god framtida chefsförsörjning. Just VILJA-programmet, som är en del av det stora programmet, har till syfte att;

* identifiera tänkbara ledare och förbereda dessa för eventuella rollbyten och karriärsteg

* bidra till individuell utveckling och ge en realistisk syn på vad ledaruppdrag innebär och på hur din kompetens svarar mot kommunens förväntningar på ledare

* du genom personlig utvärdering och feedback får inblick i dina egna styrkor och utvecklingsområden


Programmet sträcker sig över åtta månader och består av fem block på två dagar vardera. Första blocket genomförs redan i november. Jag längtar. Varje deltagare ska dessutom genomföra två veckors praktik hos kommunala chefer. Spännande. Jag undrar just var och med vem man kan hamna. Skulle gissa att man kan påverka detta rätt mycket själv också. Onekligen spännande. Oavsett var och med vem jag hamnar räknar jag med att erfarenheten av VILJA-programmet kommer att ge mig oerhört mycket i mitt framtida yrkesutövande. Vilket yrke jag nu än kan tänkas utöva.

Spännande. Spännande. Exciting rent ut sagt.


Kommentarer
Postat av: Annah

Det låter spännande! Blir själv lite sugen då jag läser!

/Annah

2008-10-20 @ 07:01:08
URL: http://ljuvligahem.blogg.se/
Postat av: anna

Då får man helt enkelt gratulera!!! Låter jättespännande och kul!

2008-10-20 @ 07:46:19
URL: http://salhuset.blogg.se/
Postat av: K

Grattis!Det där lät ju väldigt spännande,och säkert ett utvecklande program .Att lära känna sig själv , sina styrkor och svagheter.

Jag får önska dej lycka till!

2008-10-20 @ 08:08:22
URL: http://husetpabacken.blogg.se/
Postat av: Elin-Pelin

Grattis Mikke! :) Kul!

Kan bara meddela att svägerkan har gått samma program och har hoppat upp ett snäpp från att ha varit lärare till att nu vara rektor! :) Så det verkar ge något in the long run...



Kram, kram

2008-10-20 @ 11:33:10
Postat av: pia

GRATTIS!!! Vad kul!!! Verkar jättespännande, låter som ngt jag skulle kunna tänka mig att gå...



Lycka till!!!

2008-10-20 @ 18:25:39
URL: http://baramittlillahem.blogg.se/
Postat av: Sofie

Snyggt jobbat Mikke. Visste väl att det var en bra karriärshöst det här!



2008-10-20 @ 19:36:32
URL: http://soof.wordpress.com
Postat av: Peter

Ballt!!! Chefsämne som snart lyxar med chefslön då???

2008-10-20 @ 20:35:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0