Nå, vad säger ni?

Kött är mord!

Personligen har jag varit medveten om detta ganska länge och även gjort min insats gällande detta, men nu börjar fler och fler att vakna i och med att FN föreslår att vi ska äta mindre kött för att dämpa klimatförändringarna. Förslaget var att starta med en köttfri dag i veckan och sedan minska därifrån. Det var i brittiska The Observer som FN:s klimatpanelschef (IPCC), indiern Rajendra Pachauri, lade fram förslaget om en köttfri dag i veckan. För min del är det som sagt inga som helst problem då jag själv är vegetarian sedan 14 år tillbaka.

Pachauri menar att en dietomläggning är viktig för att minska växthusgaserna och andra miljöproblem som hör ihop med uppfödning av boskap och andra djur. Enligt honom ska också en minskad köttkonsumtion snabbt ger resultat för klimatet. "- Det är verkligen det mest tilldragande alternativet. Det är relativt enkelt att ändra sina matvanor i jämförelse med att ändra sina transportmedel.", sa Rajendra Pachauri till The Observer. Pachauri, som redan sen tidigare inte helt otippad är vegetarian, har precis omvalts som ordförande för den klimatpanel som så sent som förra året vann Nobels fredspris tillsammans med USA:s före detta vicepresident Al Gore. Patchauri har lett organisationen sedan 2002.


Så vad säger du? Kan du tänka dig att inleda med en köttfri dag per vecka? ...för att sedan minska därifrån?

Källa: Aftonbladet


Kommentarer
Postat av: anne

Jag är med! Kanske inte så otippat och kanske osportsligt enkelt för vår familj...

2008-09-08 @ 23:43:09
Postat av: Sara

Jag är på! Tycker det är ett kanonförslag.

2008-09-09 @ 09:03:26
URL: http://shelob.blogg.se/
Postat av: sofia

Ja.. Det är ju ingen större svårighet för oss inbitna "veggisar".

2008-09-09 @ 20:15:03
URL: http://animales.blogg.se/
Postat av: ibbe

det blir ju ingen utmaning :)

2008-09-09 @ 21:56:57
URL: http://ibberonnberg.blogg.se/
Postat av: andy

Det ska ju inte vara något problem, äter mer eller mindre bara vegetariskt nu så.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0