Seger, typ?!

Tim!

Det blev en väldigt underlig kväll i Skellefteå Kraft Arena. Den första perioden var rent ut sagt usel från Skellefteås sida och gästerna hade faktiskt en rättvis ledning med 0-1 efter 20 spelade minuter. Sander var tack och lov fortfarande imponerad av nationalsången som tydligen är ett av hans favoritinslag vad gäller att gå på hockey. Ett annat av sonens favoritinslag är att äta popcorn och i pausen mellan första och andra perioden gick vi givetvis och inhandlade en liten popcorn till honom. För att få ut maximal njutning av dessa popcorn gick vi och satte oss vid borden och bänkarna intill B-hallen. Utanför fönstret såg man ett ungt gäng konståkerskor som gled omkring och snurrade runt på isen. Sonen blev snabbt frälst och ville hellre se på dessa "spelare som spelar utan hockeyklubbor" istället för att gå in och se den andra perioden. Med tanke på hur illa det såg ut i den första perioden och sonens nyfunna intresse för konståkning kändes det ganska okej att faktiskt sitta kvar... Och med facit i hand var det nog ett förnuftigt beslut med tanke på att gästerna i den andra perioden utökade sin ledning till 0-2.

I den andra periodpausen kom fru E upp med bilen och plockade hem sonen. Just då ville sonen egentligen inte alls åka hem, men när mamma kom dit gick det ändå rätt smärtfritt. Han var dock väldigt fundersam varför pappa skulle stanna kvar och sedan GÅ hem. Sånt brukar väl ändå inte pappa göra?

Den sista perioden började lika illa som den första och efter en stunds spelande utökade Rögle sin ledning ytterligare genom ett kanonskott rakt upp i krysset. Aj, aj, aj. Nu kändes det faktiskt rikitigt, riktigt kört. MEN, tack vare en fin kontring i box play kunde AIK få till en nytändning. Med nytändningen kom också målen och  snabbt gick det - Oerhört snabbt! Pang, boom, smackebonk och vips hade AIK ledningen med 4 mål mot 3. Fullkomligt ologiskt och surrealistiskt.

Just då kändes det som att segern var klar, men en i mina ögon billig utvisning gav gästerna möjligheten att kvittera i powerplay. Surt. I förlängningen var dock AIK starkare och kunde redan i den första minuten säkra 2 pinnar då Jyri Marttinen slog in en retur. En mycket, mycket skön känsla.

Några korta tankar och reflektioner från matchen.

David Rundblad utsågs till matchens lirare, men själv är jag inte riktigt lika övertygad denna kväll. Han var onekligen väldigt delaktig i dent ack så viktiga 1-3:målet, men samtidigt kan jag tycka att han bör göra ett bättre jobb vid Rögles andra mål. Under vissa stunder kändes han också ovanligt stressad. Kanske fanns det en hel del premiärnerver trots allt?

I den sista perioden spelade AIK med 50 procent 17-åringar i backlinjen i och med att Johan Burlin fick kliva in. Samtliga tre borde ha noterats för poäng, men Burlins assist till Koskenkorvas mål missades tyvärr av domarna. Rundblad spelade som jag nämnde ovan fram till ett mål och den sista 17-åringen, Tim Erixon, gjorde ett av målen. Imponerande!

Brad Moran såg magiskt seg och slö ut genom hela matchen. När han tryckte in ledningsmålet till 4-3 kändes det väldigt underligt att han skulle kunna bli matchhjälte. I mina ögon var han rent ut sagt usel ikväll. Jag hoppas verkligen att han blir bättre med tiden.

Passningsspelet ut ur egen zon och genom mittzon var det sämsta jag sett på väldigt länge gällande AIK. Ser det såhär illa ut på lördag eller ännu värre på måndag så finns det risk att det blir storstryk mot Linköping.

-------------------------------------------------

Och slutligen en skön SMS-dialog mellan mig och Rögle-Björn. (Hoppas det är okej att jag delar med mig?)

Björn - 19:09 JAA!!! Skalla, sparka, Slå! RBK!!!   (Rögle har precis tagit ledningen)

Mikke - 19:41 Ja, ja... Kvällen är lång... 8-)

Björn - 20:43 Hur lång vill du att kvällen ska vara?  (Rögle leder nu med tre mål mot noll)


Mikke - 20.44 Jättejättejättelååååååååååååång... Vilket skott btw!

Björn - 21:04 KÄFT!  (AIK har vänt och leder med 4-3)


Mikke - 21.10 Skitutvisning... (Rögle har kvitterat i powerplay)

Björn - 21:19 Grattis då... Vilken helomvändning av matchen. Känns smått orättvist :(

Mikke - 21:56 Nja, det känns mest dåligt för mig faktiskt. AIK var ju inte ens bra när de lyckades vända. Sen kändes utvisningen före 4-4 ruskigt billig. Men 2p är okej! :D


Kommentarer
Postat av: pia

precis...seger typ...men ändå vinst å 2p, bättre än 1p;) he, he, heee...Tack för trevlig matchref. lyssnade på matchen på dålig jobbradio, nu fattade jag mer.



Ha det!

2008-09-19 @ 00:20:47
URL: http://baramittlillahem.blogg.se/
Postat av: Björn

Kul att man får vara med i din blogg! Men jag har bara ett litet klagomål Ändra bakgrundsfärg så man kan läsa vad du skriver.



Come on Rögle, nu spöar vi Modo ikväll!

2008-09-23 @ 08:01:52
Postat av: Mikke

Kul att du tycker att det är okej att du omnämns! :D

Bakgrundsfärgen kommer dock aldrig att ändras. Den rosa färgen och jag har liksom blivit ett med varandra.

2008-09-24 @ 19:38:54
URL: http://litotes.blogg.se/
Postat av: Björn

Jag tycker mig ändå ana en liten förändring av den rosa nyansen. Har jag rätt eller fel?

2008-09-26 @ 10:23:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0