I natt startar jakten på Lord Stanleys pokal.

Hockey!

Till alla bloggläsare som inte har en susning om vad rubriken antyder till vill jag omedelbums upplysa alla om att NHL - alltså den nordamerikanska proffshockeyligan - drar igång sitt slutspel nu i natt. Årets slutspel kan onekligen bli riktigt spännande och redan första omgången bjuder på en hel del hockeygodis. Eller vad sägs om matchserien Boston-Montreal där fansen och spelarna faktiskt hatar varandra på riktigt. Till och med under All star-matchen där det mesta är "tjo och tjim" blev Bostonspelarna utbuade av Montrealpubliken. Fullkomligt galet vilket hat. Även Pennsylvaniaderbyt mellan Philadelphia-Pittsburgh brukar bjuda på underhållande och känsloladdade möten väl värda att ta del av. Personligen håller jag givetvis en extra tumme för mitt kära favoritlag Vancouver Canucks. De möter St. Louis Blues i den första rundan och trots min väldigt partiska åsikt känns det faktiskt helt ärligt som att de borde kunna slå ut dem. Hoppas.

Nu tänkte jag avsluta med att ge er mitt tips till de inledande matchserierna.

Eastern Conference

Boston Bruins-Montreal Canadiens.
Hatmatch utan dess like. I mina ögon känns Boston alldeles för bra för att det ska bli någon spänning i den här matchserien, men kanske kan "hatet" hjälpa Montreal att knipa en eller två matcher. Fler än så blir det dock inte.
Tips, 4-1 till Boston.

Washington Capitals-New York Rangers.
Huvudstadslaget med Alexander Ovechkin i spetsen känns onekligen vassare än Henrik Lundqvists New York Rangers. Kanske kan Kung Henrik spika igen och vinna någon match till Manhattan, men att det ska räcka till seger i matchserien känns omöjligt. Ovechkin skjuter Capitals till semi.
Tips, 4-1 till Washington.

New Jersey Devils-Carolina Hurricanes.
Devils inledde säsongen briljant, men tappade mot slutet formen totalt. Carolina hade ganska precis motsatt resa under grundserien och hade dessutom plusstatistik på New Jersey under detsamma. Devils har dock överlägsen slutspelsrutin och också en betydligt vassare målvakt. Magkänslan säger dock att det inte riktigt räcker.
Tips, 3-4 till Carolina.

Pittsburgh Penguins-Philadelphia Flyers.
Pittsburgh var i final ifjol och det finns en hel del som tyder på att de kan gå lika långt i år. Philadelphia kan dock aldrig underskattas och med tanke på att det är en derbymatchserie kan man inte göra annat än konstatera att det blir benhårt.
Tips,  4-3 till Pittsburgh.


Western Conference
 
San José Sharks-Anahiem Ducks.
San José vann Presidents Trophy, vilket betyder att de var det laget som tog flest poäng under grundserien. Sharks måste ses som stora favoriter i denna matcheserie, men samtidigt ska man komma ihåg att detta är ett lag som de senaste åren alltid varit bra i grundserien men floppat totalt i slutspelet. Trots denna varningsklocka räknar jag med att hajarna tar sig vidare relativt enkelt.
Tips, 4-1 till Sharks.

Detroit Red Wings-Columbus Blue Jackets.
Spontant känns det som den lättaste matchserien att tippa. Detroit borde ganska enkelt kunna köra över Columbus om ingenting väldigt oförutsett skulle inträffa.
Tips, 4-0 till Detroit.

Vancouver Canucks-St. Louis Blues.
Roberto Luongo är, om inte den bästa, en av de absolut bästa målvakterna i ligan och tillsammans med ett strikt försvar kan de ta Canucks långt i detta slutspel. Det är dock viktigt att Mats Sundins kedja kommer igång offensivt för att avlasta succékedjan med tvillingarna Sedin. Blues är nog ganska nöjda med att ha tagit sig till slutspel och här känns det som att det blir ett ganska snabbt slut på eventuella slutspelsdrömmar för St. Louis.
Tips, 4-1 till Canucks.

Chicago Blackhawks-Calgary Flames.
I den här matchserien har jag oerhört svårt att se vilket lag jag kan tänka mig gå hem med slutsegern. Först kändes det som att Calgary kunde vara det hetare alternativet, men efter lite tid till eftertanke känns deras spel ganska dammigt. Kanske är det lite mer slutspelsanpassat med tanke på att det mest handlar om "dump and chase" och tuta och köra-hockey, men jag tror ändå att det något mer spelande laget - Chicago - går hem med segern.
Tips, 4-3 till Chicago.

Så, ja. Det var mina tips. Heja Canucks! Vilka hejar du på?


Kommentarer
Postat av: Anna B

Ska jag vara totalärlig så tycker jag att det är mest spännande under självaste finalen... Annars är det något som sker overthere. PAsserar ganska ljudlöst förbi alltså. Men det är tur att man får lite info från dig! HA det gott! Kram Anna

2009-04-16 @ 17:26:24
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: Tesstamente

Boooooston Bruins såklart!! Andra plats New York Rangers!

2009-04-16 @ 21:54:51
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: Nordde

Men Mikke du kan ju inte tippa emot mitt kära Devils... Här kommer ett tipps som du kan sätta pengar på!! Devils kommer att möta Boston i conferans finalen... där kommer det att bli tyngre dock! I western blir det Chicago mot Detroit i final

där Davvas gamla hjältar losar mot dom unga hungriga Chicago.... Forza Devils....

2009-04-21 @ 08:11:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0