Hur tänkte du nu? - Del 6

 

Är det någon som har missat dessa jubelidioter, ja ni läste helt rätt, som glidit runt i en såndär bil med saftblandarna på taket klädda i fåniga uniformer på jakt efter människor, som de i nedvärderande ordalag väljer att kalla för blattar och apor, att misshandla?

Det är onekligen en oerhört tragisk och beklämmande situation som uppstått sedan polisen under Rosengårdskravallerna gjort flera rasistiska uttalanden riktade mot ungdomarna i stadsdelen.

- Den lille jävla apajäveln. Jag ska göra han steril när jag får tag på honom", säger en polis till sina kolleger.


En annan polis svarar direkt:  - Ja, han ska ha så duktigt med stryk så han inte kan stå på benen.


Ytterligare en polis säger:  - Jag håller med han gubben på Ica i Vellinge: "Ni har kommit till fel kommun, blattejävlar".


Det hela fångades alltså på en film som är inspelad av en polis inne i polisbussen där kommentarerna fälldes och visar ungdomar på gatorna i Malmöstadsdelen Rosengård under kravallerna 18 december förra året. Filmen spelades upp i tingsrätten i Malmö, där en 21-årig man är åtalad för våldsamt upplopp i samband med kravallerna. Filmen skulle tydligen fungera som en del av utredningen mot 21-åringen, men fokus hamnade snabbt på polisernas interna kommentarer i polisbussen. No shit Sherlock?!


När filmen spelades upp i rättssalen var också polismannen som filmade på plats och han bad då om ursäkt för sina kollegers kommentarer. En person på åhörarplats tog då ton och hävdade att polisen som vittnade är en av poliserna som fäller rasistiska kommentarer. Elefantiskt patetiskt och pinsamt.


Ulf Sempert, högste polischef i Malmö, kommenterade det hela för tidningen Sydsvenskan och menade då att det var skandalartat att poliser uttalar sig på det här sättet. Det var fullständigt oacceptabelt och det här var något de skulle gå till botten med. Vidare menade herr Polischef att det kunde ligga någonting i de här uttalandena som också skulle kunna vara straffbart och en förundersökning skulle därför inledas. Enligt Sempert kunde konsekvenserna för de som uttalat sig bli en eventuell förflyttning.

Eventuell förflyttning. Förflyttning? Hallå? Den här typen av polispack måste givetvis bort från poliskåren. Helt och hållet. De borde förflyttas till A-kassan. Om de ens ska ha rätt till det. Hur ska samhället som helhet någonsin kunna respektera vårt lands rättsväsende om poliskåren, som är den som ska upprätthålla lag och ordning, agerar på detta vis? Det går helt enkelt inte att motivera. Eller?

Dagen efter herr Semperts uttalande om det skandalartade beteendet och det fullständigt oacceptabla agerandet kommer det fram att polischefen redan innan detta kommit ut var väl medveten om vad som hade sagts och uttryckts i den där polisbussen. Efter det stora mediapådraget valde han då att anmäla sig själv. En ny förundersökning skulle således påbörjas. Makalöst pinsamt. Faktiskt så pinsamt att det inte med ord går att beskriva.

Och som om den här soppan inte kunde bli sämre så händer det givetvis något ännu mer makabert idag. Först väljer överåklagare Björn Eriksson att lägga ner undersökningen mot polischefen och snart efter lägger också åklagare Kristian Augustsen ner förundersökningen mot poliserna. Den senare förklarar det hela på följande vis...

"Jag har fått in uppgifter om förhållandena under vilka polismännen yttrade sig, och har helt enkelt funnit att det varken har begåtts något tjänstefel eller annat brott".

Visst, svordom, kan man undra vilka, svordom, förhållanden det är som råder då det tydligen är fullt legalt för en skara poliser att vräka ur sig precis vilken, svordom, nervärderande och kränkande skit som helst? Jag kan med heder och samvete lova att jag då aldrig kommer att hamna under några som helst förhållanden där jag medvetet måste kränka en annan människa genom att göra en rad rasistiska påhopp. Jag lovar. Dyrt och heligt. Och jag kommer aldrig någonsin att kunna förstå just dessa så kallade polisers agerande. Aldrig.

Nej, polisen, polischefen och ni krakar till åklagare, hur ända in i Helsingborg tänkte ni nu?

Källa: Aftonbladet


Kommentarer
Postat av: Micke

Det är alltid två som träter.

2009-02-08 @ 15:23:06
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: anne

Det är så fruktansvärt dåligt att säga" att jag lägger ner åtalet mot poliserna för deras huvuduppgift var inte att ingripa utan att bevaka" som åklagaren sa. Jag börjar tro att det finns ingen moral kvar hos de som antar polisaspiranter för det är endå de som måste hålla koll på vilka som påbörjar denna utbildning. Nu ska det införas lärarlegitimation. Jag tycker att det börjar vara dags för polislegitimation! På senaste året har det varit flera skandaler inom poliskåren, våld, porr, knark och nu rasism... vad kommer mer?

2009-02-08 @ 15:51:10
Postat av: Anna B

Oj oj oj! Vad ska man säga?... Det bekymrar mig. Det gör det och jag håller med dina kloka ord! Önskar dig en skön söndag! Kram Anna

2009-02-08 @ 16:05:50
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: Margaretha

Detta är verkligen pinsamt.....Fruktansvärt....

Men bra att det har uppdagats....

Låt kvasten gå!!!!!!

Kram

Margaretha

2009-02-08 @ 16:19:26
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: soffie

fy tusan för att göra så det är så grymt,

å fruktansvärt pinsamt tycker jag,

hoppas du haft en bra helg,här har det kommit massor med snö,

må gott

2009-02-08 @ 21:52:12
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Mange



Hur kan man ens bli förvånad över att det händer..? Tror alla medborgare där ute att ALLA poliser är helylle och alltid beter sig perfekt?



Inse att det finns bra och dåliga poliser, precis som det finns bra och mindre bra/lämpade personer inom alla yrkeskårer. Polisen ses ju som samhällets skyddare av många och där får man inte tappa fattningen eller göra fel men det görs om och om igen. Har sett det själv i både Sthlm x antal ggr och hört det hända här i Skellefteå oxå, senast för någon vecka sen...



Men hur ser verkligheten ut egentligen? Vad har ni själv för bild av polisen och i vilka situationer har ni träffat dem? Själv har jag träffat både trevliga poliser och riktiga dårar som får en att fundera över om testerna innan polisutbildningen verkligen fungerar. Till deras försvar ska jag säga att det ofta är situationen som avgör vad polismannen säger eller hur han agerar. Dårarna har jag träffat eller hört skricka i situationer när dom är stressade och pressade och då är det helt andra regler som gäller även inom polisen har jag märkt.



Just i denna sitution så sitter han/dom i en polisbuss och inget har direkt hänt så det borde vara ett självklart övertramp enligt mig.

2009-02-09 @ 23:43:29
URL: http://stockholmstad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0