Melodifestivalen Malmö - Försnack

Helt allvarligt?! Hur fördelas egentligen bidragen mellan städerna och de olika delfinalerna? Är det lottning rakt av som gäller? Jag har alltid trott att man försökt fördela bidragen en aning efter bidragets kvalitet samt vilken artist som ska framföra det. I år känner jag att jag måste revidera dessa tankar. Den första delfinalen höll hyfsad klass och den andra i Skellefteå hade i mina öron och ögon överlägset högst standard utav de tre delfinaler som varit. Den i Leksand kändes pinsam och den som väntar idag känns på förhand mer eller mindre helt ointressant. De största namnen känns som Sahlene/Haukaas och Agnes. Hallå? Följt av Sarah Dawn Finer. Suck. Den sistnämnda levererar som väntat en tråkig ballad. Alla ballader är dock tråkiga i mina öron så det är ändå fullt möjligt att bidraget går hem i stugorna runt om i landet. Fullt möjligt, men föga troligt.

Malena Ernman känns helt och fullt malplacerad och hennes bidrag hoppas jag verkligen slippa både se och höra i en final. Kanske uppskattas det av den internationella juryn? Om valet inte faller på Next 3 och bidraget "Esta Noche". Det känns liksom lite sisådär lagom internationellt b-igt och kan således uppskattas. I mina öron uppfattas det dock bara b-igt. Thorleifs? Nej. Nej. Nej. Att Scotts försökte var väl okej, men Thorleifs? Usch. Och Susanne Alfvengren är säkert älskad där hon går, men det känns ändå tveksamt att hon några röster får. Bedrövligt bidrag helt enkelt - Tråkigt så att det förslår.

Agnes har en ganska typisk Agneslåt och bidraget gör sig ganska väl i mina hörselgångar. Ingen absolut favorit, men jag misstänker att bidraget går direkt till final. Direkt till final går även pilotpojkarna i Star Pilots. Töntiga, men med ett kitschigt sound och en refräng som påminner om en rad lyckosamma dansdängor. Om de inte är alldeles på tok för töntiga på scenen kan det nog räcka hela vägen till Globen. Om inte blir det nog Sahlene och Haukaas som följer med Agnes. Trist. Väntat och rent ut sagt tråkigt.

Hur tänker du? 

Kommentarer
Postat av: anna

jag håller med dig, det känns verkligen som de fördelat konstigt i år, och Thorleifs, jisses...

2009-02-28 @ 15:02:49
URL: http://salhuset.blogg.se/
Postat av: Anna B

HAr faktiskt, som vanligt, inte hört något före...Men när man tittar på artisterna, för det brukar jag göra, så blir man smått nervös över bidragen oxå!

Sen visste jag att de försöker göra så pass blandade delfinaler när det gäller genrer så att det blir som en soppa... Men håller med om att förra veckan sliskade förbi mig utan något märke...nästan i alla fall! Men hoppas kan man ju alltid tills man hört allt! Ha en toppen lördag...här är det soligt och jag njuuuuuter av sportlovet! Hälsa underbara fru E och krama om barnen! kram Anna

2009-02-28 @ 16:18:36
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: Pia

Jaha.. med facit i hand! Den där gapande opera- Malena direkt till Globen!! Plus sockersöta Agnes vars röst man knappt hör!! Lysande!!

*dryper av ironi"

2009-02-28 @ 22:37:29
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Thyllan

När det blev klart att det var någon galande svartklädd "häxa" (Petras Häxorna i Eastwick-kommentar) bytte jag kanal. Herre guuuuuuud i falsett!!

2009-03-01 @ 00:15:32
URL: http://thyllan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0