Melodifestivalen Skellefteå - Försnack och Eftersnack

Försnack

Det fanns liksom aldrig utrymme för mitt utlovade försnackinlägg att läggas ut på den rosa bloggen innan tävligen drog igång. Här följer dock en komprimerad version av de tankar som snurrade runt i huvudet täckt med naturellt färgat hår för första gången sedan högstadiet.

I mina ögon och öron såg allas så mumsiga Måns ut som en given segrare utifrån det man fick se på genrepet. Stark refräng. Farliga doaflickor. Och så Måns själv såklart. Kändes som en livsfarlig kombo. Även sonens absoluta favorit, Amy Diamond, hade ett bidrag med en stark refräng och i och med att man är lite färgad hade man svårt att inte tycka om hennes låt. Lili & Sussi levererade en 80-talsinspirerad popdänga som fastande ganska fint redan efter första lyssningen. "Gimme gimme gimme..." kändes onekligen som ett av de farligare bidragen. Hårdrockarna i Heat hade jag inför genrepet ganska höga förväntningar på och musikaliskt höll de onekligen måttet. Utseendemässigt kändes det dock lite som Meatloaf light. Countryflickorna i Cookies & Beans sjöng finfint och visade att munspel kan fungera alldeles ypperligt i en melodifestival. Det kändes dock tveksamt att så många fler än herr E skulle tycka så. Även kära Lasse lindh hade en finfin låt i sann Lassefeeling. Tyvärr inte heller något för en melodifestival, med ni kan räkna med att han kommer att slåss en hel del i era kvarter på P3. Jennifer Brown var tråkig. Markoolio pinsam. Fast jag måste ändå, i och för sig lite lätt motvilligt, medge att jag smålog en del över och den solklara passningen till rysslands vinnarbidrag med violinist och konståkare.

Mina favoriter (och tips) inför tävling:

Till final: Måns Zelmerlöf, Amy Diamond
Till Andra chansen: Heat, Lili & Sussi

Eftersnack

Ojojoj... jag var onekligen ganska så rätt ute denna gång. Jag hoppas verkligen inte att någon nu tror att detta är en efterkonstruktion då inlägget aldrig hann läggas ut i tid. Det som glädjer mig mest är nog att jag lyckades pricka in Heat. Eller lyckades? Egentligen gick det ju faktiskt ännu bättre för dem än vad jag vågade tro. De knäckte sonens favorit i duellen och sonen får nu heja vidare i Andra chansen. Amy blev även den internationella juryns val vilket ökade hennes chanser att ännu en gång nå finalen i Globen. Hoppashoppas.

Vi hade gäster, familjerna AB x 2, på besök under gårdagens festival och tillsammans med dessa röstade vi fram vårt alldeles egna resultat. Det blev lite likt, men samtidigt faktiskt inte alls så likt det riktiga utfallet om man tänker på att Lasse Lindh faktiskt hamnade allra sist i den riktiga tävlingen. Vår lista blev som följer...

1. Lasse Lindh
2. Måns Zelmerlöf
3. Heat
4. Lili & Sussie
5. Amy Diamond
6. Cookies & Beans
7. Jennifer Brown
8. Markoolio

Lasse Lindh blev för oss en överlägsen vinnare samtidigt som Jennfier Brown och Markoolio var dead last. Måns var ganska klar och ohotad på sin andraplats, men i striden om platserna 3 till och med 6 var det stenhårt och skiljde endast några få futtiga poäng.

Vem var din favorit?


Kommentarer
Postat av: Mange



Lasse Lindh som tipsetta? Hur gick det så fel?

Han kändes som en fejkvariant av Håkan Hellström. Heat och Cookies & Beans var det överlägset bästa låtarna. Cookies & Beans förlorade mycket på deras tråkiga framträdande på scen men om man blundar och lyssnar på låten är den grym..



Markoolio var inte bara sist, han var direkt pinsamt dålig och framstod mer som ett extra "alla hjärtans dags- skämt" än ett seriöst bidrag i tävlingen. Varför försöker han sjunga en ballad när han vet att han inte kan ta toner?

2009-02-15 @ 13:16:46
URL: http://stockholmstad.blogg.se/
Postat av: suss

Lasse var och är min favorit, enligt mig är han det enda lyssningsbara. :) Dock vet man innan tävlingen ens börjat att han inte kommer vidare, men vad gör det... Han är min homeboy ändå! :)



Hoppas ni hade en fin kväll och har haft en bra söndag so far :)

2009-02-15 @ 16:34:47
URL: http://susannekarin.blogspot.com
Postat av: Lena

Jag tyckte om Amy Diamonds bidrag. Jag tycker det är dags för henne att ge sig ut i världen.

I mina öran var även Jennifer Brown OK. Kul att läsa om vad andra tycker.

(Snälla, snälla låt Amy bli en vinnare)

2009-02-15 @ 19:15:23
URL: http://lenasoderberg.blogg.se/
Postat av: Micke

Hur orkar folk?

Tappade intresset redan efter all för reklam.

Nä jag tar en runda med besten istället.

Må väl

2009-02-15 @ 19:25:52
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: Sofie

Kakorna och bönorna samt Måns. Som väntat alltså.

2009-02-15 @ 21:56:34
URL: http://soof.wordpress.com
Postat av: Sofie

Kakorna och bönorna samt Måns. Som väntat alltså.

2009-02-15 @ 21:57:21
URL: http://soof.wordpress.com
Postat av: Pia

Lasse Lind = världens största Hellström-wannabe!! Hans kropps rörelsemönster gör att man undrar om han verkligen hör samma musik som vi andra gör!! ;o)

Jag gillade Heat och Cookies N Beans.

2009-02-15 @ 22:11:41
URL: http://a

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0