White Powerhand + Naziblixtar = North Power?

!?!?

Jag har aldrig tidigare reflekterat nämnvärt mycket över detta, men efter att ha tagit del av en föreläsning av Exit kan jag inte undgå att se de solklara likheterna mellan symbolerna som nämns i rubriken. Exit som är en av Fryshusets sociala verksamheter ger stöd till personer som vill lämna destruktiva gäng så som nationalistiska eller nazistiska grupper. När de i veckan besökte Skellefteå och föreläste för vuxna som på ett eller annat sätt arbetade med barn och ungdomar visade de upp en rad kända och mindre kända symboler som kan kopplas samman med dessa grupper. Där och då blev det ganska så omedelbart uppenbart för mig var den/de som varit ansvariga att ta fram en logo för Skellefteå AIKs supporterförening North Power mycket väl kunnat hittat sin inspiration.

I min värld vore det ingenting annat än en ren och skär tragedi om klubben i mitt hjärta på ett eller annat sätt skulle kunna förknippas med nationalistiska eller nazistiska grupper och jag tycker faktiskt att AIK borde göra något åt detta. Mest troligen har de dock inte ens i närheten funderat i dessa banor, men frågan är hur de skulle tänka och ställa sig om de fick se dessa bilder. Skulle de på något vis agera och i så fall hur?

Kanske är jag oerhört töntig och fånig som ens tar upp och ifrågasätter detta, men samtidigt känns det som en viktig sak. Kanske ser jag liheter som ingen annan ser? Föreläsarna från Exit såg dock tydligt samma sak som jag. När jag visade North Powers logo sa den ena föreläsaren direkt "En White Powerhand med naziblixtar. Inte så snyggt.".

Vad ser du? Ser du likheterna, eller är jag helt ute och cyklar? Vad bör man göra?

Kommentarer
Postat av: AIK

Tror inte att det finns nån koppling. Man kan iaf inte märka det på matcherna om man tar en titt på de som finns i klacken. Är nog mer en slump.

2009-02-04 @ 12:30:02
Postat av: Tanten

Jag tänker högt nu fast i skrift. Kan det kanske vara så att man genom att "stjäla" tillbaka symboler och fylla dem med annat innehåll kan göra skillnad?

2009-02-04 @ 12:45:20
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: Linda

Det jobbiga blir ju.. att om ingen i framtiden ska kunna använda sig av en knuten näve eller blixtar, vilket är ganska talande/kraftfulla/tydliga/bra symboler för till exempel styrka eller dylikt så kanske det kan bli lite torftigt för många företags fantasi.. Kanske bör man istället som "tanten" här ovan säger ge symbolerna en ny innebörd? En hand och en blixt kan ju trots allt betyda annat som inte har med nazism att göra till skillnad från tex ett hakkors. Men en kombination av dessa två kanske blev lite knasigt, de borde kanske tagit sig en funderare först.. ;)

2009-02-04 @ 13:27:51
URL: http://naughtyshawty.blogg.se/
Postat av: NP

Ha ha ja vad ska man säga... Lita på exit så kommer det nog gå bra för dig. Vet du ens vem som gjort loggan?? Ta reda på det innan du skriver en massa osanning om NP och loggan. Det är nämligen ett stort och känt företag i skellefteå som tagit fram den men dom kanske är NS?? Du kanske vet? Ta och kolla KIZZ loggan också tänk vilka NS dom kan vara, fråga Exit dom vet säkert med 100% om dom är det. Jo tänk vilka satanister GD är som har en djävul i sin logga gå till kyrkan och hör vad dom säger! Jag måste ju säga att blixtarna är ju JÄTTELIKA ss blixtarna.... Kan inte annat än skratta åt skämtet!

2009-02-04 @ 15:25:43
Postat av: Fru E

Inte bara för att vara på min mans sida, men likheterna är väl slående. Det måste väl alla se.

Även om det inte behöver vara en tanke bakom, hoppas inte.

2009-02-04 @ 16:03:47
URL: http://fruejrevi.blogg.se/
Postat av: Erik

En av dom som gjort loggan sitter i AIK´s styrelse men det visste väl redan du?? Han är ju säker en jätte nasse!! Nä ta och kamma dig lite men du kan ju blogga om hur mycket klottret och droger kostar skellefteå stad?

2009-02-04 @ 16:50:30
Postat av: Johanna

Ja jag reagerar också på symbolerna. SAIK borde göra något åt det. Jag skulle själv skämmas om MoDo hade ett nazi-märke på vår flagga.

Klacken kanske inte är nazister men de som kom på NP-märket kanske är det. Så de borde ta bort det.

2009-02-04 @ 20:51:04
URL: http://johannix.blogg.se/
Postat av: Mange



Ok, jag erkänner. Jag har faktiskt sett dessa "symboler" i NP´s logga tidigare men inte riktigt orkat bry mig. Jag har ju egentligen ingen koll på bakgrund, grundare av NP osv så jag har heller inte haft någon anledning att fundera vidare på saken ytterligare.



Visst, det är snarlika symboler men för mig så framstår NP som en bra supporterklubb utan direkta kopplingar åt något håll. Jag tycker loggan är snygg och eftersom varken klubben eller suppoertrklubben har rykte om sig att vara vänster eller höger känns det dumt att byta enligt mig. Klubben tar knappast skada av detta heller då NP som supporterklubb inte direkt är ökända vad jag vet. Det är ju knappast SS Lazio eller Livorno vi pratar om så då kan den få var kvar tycker jag.

2009-02-05 @ 00:23:24
Postat av: Duracellmamman

Jag nog finns det alltid likheter...

2009-02-05 @ 02:03:28
URL: http://duracellmamman.se
Postat av: Nils

Det är jag som är skyldig till NPs symbol. Jag läser aldrig bloggar, men jag fick förstås höra om den här diskussionen. Jag jobbar som grafisk formgivare på Blacke (systerföretag till Krux & Co). KUL att se att folk intresserar sig för symboler. Jo det är naturligtvis en ren tillfällighet (och lite krystat enligt min mening) att NPs logotyp liknar nazistsymboler.



Det roliga är att ingen har nämnt att blixtarna kan vara hämtade från Skellefteås kommunvapen. Vilket dom naturligtvis är. I kommunvapnet symboliserar de den elektriska kraften från älven.



Både blixtar och knutna nävar har genom århundraden använts som symboler för alla möjliga företeelser. Många bra. Så nazisterna har ingen ensamrätt på dem. Men jag var ju tvungen att kolla upp det här med White Power. Det visar sig (enligt Wikipedia) att grundaren valde namnet och symbolen som en travesti på Black Power som var en extrem falang av den svarta medborgarrättsrörelsen i USA under 60-talet.

För den som vill läsa mer om den knutna näven som symbol, kolla på: http://www.docspopuli.org/articles/Fist.html



Utan att veta så mycket om NP så tycker jag att det är tråkigt att AIK och supporterklubben blir omnämnda i en diskussion om nazism. Och jag beklagar om jag omedvetet medverkat till att vissa personer gör den kopplingen enbart på grund av logotypen.

2009-02-05 @ 19:48:40
Postat av: ahtro

Så som ni Hailade i Coop arena förra säsongen så är jag inte förvånad.

2010-06-04 @ 00:39:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0