Melodifestivalen Andra Chansen - Försnack

Jag har ingen som helst aning om hur insatta ni bloggläsare är i hela den finfina processen som leder fram till att ytterligare tre finalister blir klara för Globen, men här kommer en brief description på hur det ungefär kommer att eventuellt se ut. I två olika grupper möts bidragen först i lottade semifinaler och sedan i en final där segraren blir finalist i den stora Globenfinalen. Ganska enkelt och logiskt. Duellerna ser ut som följer:

Grupp A
Sarah Dawn finer möter Scotts

Vinnaren möts i en ny duell med vinnaren av:

BWO och Lili & Susie

... och en kandidat går till finalen i Globen.

Grupp B
Star pilots möter Amy diamond

Vinnaren möts i en ny duell med vinnaren av:

Rigo & The topaz sound och Caroline af ugglas

... och en kandidat går till finalen i Globen.

Mitt tips är att Sarah Dawn Finer, som i mina såväl ögon som öron är skittrist, slår ut Scotts och sedan får möta BWO i den första gruppens final. BWO lyckas nämligen i min verklighet med nöd och näppe att slå ut systrarna Päivärinta. I kampen om finalplatsen mellan de två hoppas och tror jag på BWO.

I den andra gruppen tror jag att kampen står mellan Star Pilots och Amy Diamond. Alltså de två som möts i den första semifinalen. Ska man se till Aftonbladets nätröstning verkar det som att Star Pilots med Johan Becker i spetsen drar det längsta strået, men jag hoppas innerligt på Amy. Tror också att hon tar hem det. Jag är givetvis lite partiskt i detta fall, menmen. Det får man vara. I gruppfinalen tror jag att Amy Diamond ställs mot snällasnälla Caroline af Ugglas som med sitt blivande klassiska bidrag slår ut Rigo och hans kamrater. Den matchen vinner Amy. Om hon nu tar sig dit. Annars vinner Star Pilots.

Utöver duellerna ska även den internationella juryn välja en finalist. Risken finns att de väljer Sofia och hennes inte alltför lysande bidrag "Alla". Jag hoppas verkligen att det inte blir just så. Tror inte heller att det är speciellt troligt. Om inte Amy Diamond redan är klar hoppas jag givetvis att hon röstas fram, men eftersom jag redan tippat henne till final får jag helt enkelt välja ett annat bidrag. Och eftersom jag inte alls gillar Sarah Dawn Finer får det helt enkelt bli Caroline af Ugglas som får mitt tips. Både hon och hennes bidrag är ju liksom genomhärliga.

Till final: BWO, Amy Diamond och Caroline af Ugglas.

Vad tror och tycker du?


Kommentarer
Postat av: Anna B

Oj det var inte dåligt gissat, men mitt hjärta slår nog för Star Pilots och Lili och Sussie... De låtarna fastnade första gången jag lyssnade på dem... Vet inte varför men de sitter där...

Ha en underbar lördag! kram Anna

2009-03-07 @ 09:23:26
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: anna

Bwo och Star Pilots är väl de två jag vill ha i finalen. Men jag tror att Amy slår SP ändå.

2009-03-07 @ 10:50:16
URL: http://salhuset.blogg.se/
Postat av: Majkie - hockeyfru och hemmafru

ååjo, LHC vänder nu ;)

2009-03-07 @ 11:44:55
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag håller på Amy. Sarah är tydligen förkyld med halsont så hon var inte med i genrepet i fredags. Hoppas hon repar sig inför kvällen.

Dessa vill jag ska åka till Globen:

AMY

STAR PILOTS

LILI &SUSSIE



Trevlig lördag.

2009-03-07 @ 11:57:31
URL: http://lenasoderberg.blogg.se/
Postat av: svägerskan

Oj vad fel du hade.

Jag hade tippat sarah, rigo och ugglas.

Tycker faktiskt att ugglas är ganska skön.

Men jag hoppades innerst inne på amy, endast för sanders skull!

2009-03-08 @ 00:07:05
URL: http://ejreviskan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0