Stoppa DXM nu!

På mindre än två veckor under mars  månad dog fyra ungdomar. I samtliga fall misstänker polisen att ungdomarna överdoserat den lagliga drogen DXM. Sedan i januari finns ytterligare ett dödsfall där polisen misstänker DXM. I alla fem fallen tycks ungdomarna ha gått och lagt sig - för att aldrig mer vakna. En av dessa var en mycket god vän till min familj i allmänhet och min bror i synnerhet. Hon återfanns livlös i sängen tillsammans med sin pojkvän. Pojkvännens syster är övertygad om att det är DXM som dödat dem. DXM måste stoppas nu!


DXM (dextrometorfan) är en livsfarlig drog som för närvarande är laglig i Sverige. Flertalet svenska hemsidor säljer drogen som de kallar ofarlig i fem gånger dödlig dos. DXM användes tidigare i hostmediciner, men sedan 1999 är det inte tillåtet i Sverige. DXM är klassad som hälsofarlig, men trots detta är det fortfarande lagligt att köpa drogen!

I ett av fallen där 17-åriga Robert Eklund mist sitt liv efter att ha använt DXM har hans familj och vänner tillsammans med verksamheten Trygg i Österåker startat en namninsamling för att narkotikaklassa DXM och därmed också stoppa den lagliga försäljningen. Hjälp till att göra den olaglig genom att medverka i namninsamlingen och genom att sprida denna namninsamling vidare. Dödsdrogen måste stoppas nu!


Kommentarer
Postat av: Caroline

Oh absolut ska jag skriva upp mig, det är hemskt sånt här!

2008-04-23 @ 00:13:17
URL: http://svanemar.blogg.se
Postat av: Anna

En självklar underskrift från mig. Vart är vår värld på väg. Skrämmande! Vilken värld kommer kommande generation växa upp i om sådana droger inte stoppas.

2008-04-23 @ 00:24:24
Postat av: Kattungejuvelen

Hej
Ehum. Jag vill faktiskt inte skriva på, jag vet inte så mycket om den drogen, åtminstone inte tillräckligt för att ta ställning för eller emot.
Ha en bra kväll

2008-04-23 @ 00:28:42
URL: http://kattungejavel.blogg.se
Postat av: hannahsthlm

Hemskt! Absolut! Ville gärna skriva på namninsamligen men det verkar som den länken inte riktigt funkar att klicka på nu..hmm,,

2008-04-23 @ 00:35:48
URL: http://hannahsthlm.blogg.se
Postat av: Jennan

fy fan avd hemskt hur fan kan sånt skit få säljas sverige har så förjävliga lagar blir så förbannat fy fann för våran väredlösa regering!går det bra om jag publicerar det du skrivit om
annars skriver jag en egen text tänkte ust för att den var väldigt bra och kan få folk att inse alvaret! annars skriver jag något eget och publicerar länkarna kram på du

2008-04-23 @ 01:18:28
Postat av: Linda

Jag ska skriva på om det funkar som det ska..

(Detta sägs för övrigt vara vad han skrev just innan.. http://www.flashback.info/showpost.php?p=10319196&postcount=3317 ) Huga vad verkligheten känns som ett slag i ansiktet ibland.

2008-04-23 @ 01:57:11
URL: http://naughtyshawty.blogg.se
Postat av: SajberT

Om inte t.ex. LSD och Salvia Divinorum hade varit förbjudna (Salvia är klassat som hälsofarlig vara) så hade dessa unga personer mest sannolikt inte dött. Salvia är klassat som hälsofarlig vara trots att inga belägg finns förutom liknande skador som sker vid rökning och risken för själförvållade skador under oansvarigt användande, något som förkommer ofta vid bruk av alkohol. Då de prövade och säkra alternativen förbjuds så dras folk till att testa nya alternativa ämnen som saknar kvalitetskontroll.

2008-04-23 @ 02:57:14
Postat av: Susanne

Klart jag skriver på!
Läste om detta i tidningen och det är för j-vligt.

Skoj och fin blogg du har...från det ena till det andra!

Ha en bra dag i solen/

2008-04-23 @ 05:57:18
URL: http://Suzanita.blogg.se
Postat av: daniel

Kan ni sluta skylla ifran er pa regeringen och ta lite ansvar sjalva? Ni kanske borde lara era barn att inte gora droger istallet sa maste inte allt forbjudas for alla andra? Otroligt sjalviskt som vanligt i Sverige.

2008-04-23 @ 06:13:24
Postat av: Michelle

sv. nu har jag skrivit på, usch för sånt!

2008-04-23 @ 06:53:58
URL: http://shelliie.blogg.se
Postat av: Sweet 16´s blogg

Jag läste i tidningen igår och skrev på de första jag gjorde. Tycker de väldigt bra att du får fler att skriva på! (=

2008-04-23 @ 07:45:56
URL: http://performance.blogg.se
Postat av: Jessica

Härligt med ditt engagemang, jag skriver mer än gärna på!

2008-04-23 @ 08:32:22
URL: http://accessoaren.blogg.se
Postat av: Mandy

Okej jag är med! Haft en bra dag?

2008-04-23 @ 11:25:03
URL: http://gossipgirl93.blogg.se
Postat av: liza

cool blogg!!
ha en fin dag

2008-04-23 @ 11:49:11
URL: http://lliza.blogg.se
Postat av: Evelina

Självklart skriver jag upp mig på en sån namninsamling! Är emot allt vad droger heter och speciellt när så unga drabbas!

Söta bilder på tre-åringen förresten! :D

Ha d gött!

2008-04-23 @ 16:04:21
URL: http://gurko.blogg.se
Postat av: hannahjalmarsson

har skrivit på nu :/

2008-04-23 @ 22:08:55
URL: http://hannahjalmarsson.blogg.se
Postat av: Anne

Jag har skrivit på och skickat vidare till fler...för Palle...bra iniativ Mikke!

2008-04-24 @ 23:01:03
Postat av: storasyster P

tack för ditt engagemang...har kikat in här nu å då, känner inte dej o din bror men har hört och även läst här att din bror var en av min älskade lillasysters bästa vänner, hälsa honom:)Ha det bra!

2008-05-06 @ 12:00:20
Postat av: Erica

Hahaha, jag blir så less på folk som prompt ska uttrycka sina åsikter utan att ha en aning om vad dom snackar om.
ALLA, och då menar jag ALLA, som dör av DXM gör det för att dom
a) Har kombinerat det med alkohol och/eller andra droger
eller
b) Har tagit en överdos.
DET ÄR OMÖJLIGT ATT DÖ AV EN NORMALDOS DXM!
Men andra ord: DXM är INTE dödligt om man VET hur man ska ta det!
Och hur man tar reda på det? Googla, fråga vänner, det är lätt! Jag har själv tagit DXM och mina vänner med, och vi lever alla nu.

Om nu Robert eller nån av dessa andra som dött varit så jävla dumma att dom kombinerat DXM med alkohol eller tagit en överdos (dödlig dos ligger på ca 2000 mg, normaldos är 750 mg) så får han faktiskt skylla sig själv.
Och man kan även dö av att kombinera ALVEDON med alkohol. Men inte fan blir det några tidningrubriker då, typ: "Polisen varnar för dödsdrogen Alvedon" nej DÅ är allt helt plötsligt bara alkoholens fel.

Och stoppa DXM?
Nej, varför ska jag och alla andra som kan ta denna drog MED STIL behöva lida bara för att vissa inte kan ta den ordentligt?
Är ju som att alkohol skulle förbjudas bara för att vissa som inte kan dricka med förnuft dör av alkoholförgiftning.

Med risk för att låta fördomsfull förresten: Det förvånar mig inte att det bara är tjejer som har kommenterat saker som detta: "Klart jag skriver på...gud vad hemskt."
Typiskt lättlurade brudar att bara läsa något och svälja det rakt av, utan att ta reda på fakta.
Btw, byt bakgrundsfärg. Den rosa du har nu skär in i mina ögon som knivar, ungefär som under ett DXM-rus.

Högaktningsfullt (eller, det vete fan...) // Erica

2008-05-20 @ 18:10:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0