Jag hade tänkt att gå och lägga mig tidigt...

...men det gick givetvis inte. Gårdagens inlägg har nämligen blivit ett hett ämne för många besökare att kommentera. Jag tackar för ert engagemang och alla era kommentarer. De flesta verkar tycka precis som jag att knark är bajs och det känns skönt att veta. Efter en rad inlägg följde således ett, eller egentligen två, kommentarer av signaturen "Erica". Kul att du läser Erica. För er som inte redan läst inläggen på kommentarsidan följer de nu i sin helhet.

--------------------------------------

Postat av: Erica

Hahahahha, "på väg in ett beroende" det var nästan kul.
Jag har tagit DXM två gånger. :)

Jag är 18 år, är journalist, har VG i alla ämnen utom matte, har egen lägenhet och bor i Göteborg. (Som svar på dina frågor.)
Min pappa var narkoman så JA, jag vet otroligt mycket om droger och dess påverkan.
Även min far, som vill motarbeta droger, är för en legalisering, för dagens drogpolitik i Sverige är idiotisk.

Och argumentet om att "tjejer är smartare är killar" tänker jag inte ens kommentera.
Jag står fast vid mina åsikter, och NEJ jag är inte beroende av någonting, jag tar droger några ggr om året och har gjort under en lång tid, och den drog JAG RÅKAT MEST ILLA UT AV är tveklöst alkohol.
Därför har jag slutat med alkohol.

Varför ska jag hoppa fällskärm eller bli förälskad?
Ge mig ett skäl. Jag trivs bra med mitt liv tack.

2008-maj-21 @ 19:28

Postat av: Erica

Kontentan av det jag skrev var i alla fall att så länge alkohol och tobak får vara lagligt, varför kriminalisera andra preparat?
Samt att jag har bra betyg, lever ett bra liv, har bra vänner och garanterat inte skulle tas för "Pundare" som nån person skrev att jag var.
Om du såg mig på stan, skulle du aldrig tro att det var jag. :)

Jag baserade min åsikt "folk som ska uttrycka sina åsikter utan att ha en aning om vad dom talar om" på att ditt inlägg var skrivet på ett sådant sätt.
När jag skrev att normaldos är 750 mg menar jag för en normalviktig person. Är man underviktig är det självklart mindre.

Jag har en stor del av mitt liv blivit nertryckt för att jag är för droger. Jag har alltid tagit dem med respekt, aldrig överdoserat, läst på massa om dem innan jag stoppat dem i munnen, aldrig låtit det gå ut över vänner och skolarbete osv.
Jag tar droger precis som jag förr i tiden drack alkohol - på lördagskvällar med vänner, för att få ett rus - av precis samma skäl som jag drack mig full.
Jag tycker att jag själv ska ha rättigheten att bestämma vad jag vill stoppa i min egen kropp.

Att du skriver mitt namn i varannan mening ser jag som en förolämpning. Så pratar med med småbarn. Titta själv på hur du skriver, det låter ungefär såhär: "jag förstår inte hur du tänker Erica, det är synd om dig Erica, stackars dig Erica, hoppas det går bra för dig i livet Erica" VARFÖR skriver du mitt namn var tredje sekund? Det låter som att du försöker prata med en förståndshandikappad.

Och tack till dig och alla som kommenterat, jag lever ett väldigt bra liv.
Kul att ni vill att jag ska göra det också.
Det kommer alltid finnas trångsynta människor som "hatar knark, men alkohol är bra!" men jag försöker bara ignorera dem.
Pusspuss!

--------------------------------------


Som ni förstår måste jag givetvis kommentera detta. Såklart. Och det blir givetvis ett inlägg väldigt riktat till dig Erica.


Först och främst vill jag verkligen be om ursäkt för att du känner dig förolämpad över att jag, i din verkligenhet, överanvände ditt namn i mitt senaste blogginlägg. Personligen tyckte och tycker jag fortfarande att de tre, det var ju faktiskt inte fler gånger än tre, gånger jag vände mig till dig personligen och använde ditt namn var en ganska lagom dos. Jag ville ju att du skulle känna att jag faktiskt vända mig till just dig. I det här läget spelade du ju faktiskt huvudrollen i min värld. Du kände dig dock förolämpad och det var verkligen tråkigt. Kan det kanske ha varit eftersom du kände dig träffad? Jag ser absolut inte ner på dig som människa och vill inte att du ska känna dig behandlad som ett litet barn. So for that I'm sorry.


Vidare har du och en del andra kommenterat mitt påstående om att tjejer är smartare än killar. Det var ett ganska onödigt inlägg av mig kan jag jag  tycka själv. I sanningens namn finns det inga större skillnader i intelligens mellan könen. De variationer forskarna funnit visar att män presterar något bättre på spatiala test medan kvinnor får bättre resultat när det gäller verbal förmåga. Det som brister hos oss män är att vi oftast har en övertro till våra kunskaper. Detta syns väldigt tydligt genom mer eller mindre hela utbildningssytemet. Eftersom pojkarna överskattar sin egen förmåga så pluggar de inte tillräckligt medan flickorna anstränger sig och därmed konkurrerar ut pojkarna. Flickor är således mer framgångsrika än pojkar på i stort sett alla områden i utbildningssystemet. Skillnaden är tydlig och den spelar roll. Många forskare hävdar därför att kvinnorna snart kommer att dominera totalt. Mitt resonemang var med andra ord inte helt ologiskt, men i sammanhanget relativt oviktigt. Det får vi helt enkelt diskutera en annan gång.


I din kommentar får jag känslan av att du försvarar ditt droganvändande genom att kasta skit på brukare av droger som alkohol och tobak. Anser du verkligen att detta resonemang håller? Är det okej att göra dumma saker bara för att andra gör andra typer av dumma saker? För att förtydliga detta tänkte jag ge dig en katastrofalt dålig liknelse om den icke kriminaliserade akten tidelag kontra pedofili, men jag kände att den helt enkelt blev för idiotisk. Med tanke på att du har VG i alla ämnen (utom matte) och dessutom är journalist, vilket tydligen enligt en del är omöjligt att vara vid 18 års ålder, antar jag dock att du kan räkna ut ungefär hur jag tänkte kring detta. Det blev, som du kanske förstår, liksom lite för makabert för mig att utveckla vidare. Angående ditt arbete som journalist misstänker jag att det är så att du skriver för en tidning och inte att du är utbildad journalist. Har jag rätt? Jag blir väldigt nyfiken på vad det är för en tidning du skriver för. Vill du berätta?


Kul att läsa om din pappa som verkar ha kommit ut ur ett tidigare missbruk. Det skrämmer mig dock att han trots sin tid som narkoman ändå propagerar för att legalisera droger i vårt land. Det är nog i ärlighetens namn den första ex-narkomanen jag har hört vilja det. Och då har jag ändå träffat relativt många. Men alla är vi ju olika och alla har vi rätten till vår egen åsikt. Den kan ingen ta ifrån oss hur dum andra än må tycka att den är. Jag blir väldigt fundersam över vilka fördelar han/du/ni ser med att legalisera alla preparat. Skriva gärna och berätta hur ni tänker.


För din skull blir jag extra bekymrad över det faktum att du har en pappa som varit narkoman. Stefan Brené, docent och MR-forskare vid Karolinska Institutet, har forskat en hel del kring missbruk och riskerna att hamna i ett beroende. I sin forskning påpekar han att så mycket som 80 procent av allt missbruk anses ha ärftlig anknytning. Skrämmer det inte dig åtminstone lite? 80 procent är enormt höga siffror och eftersom du har det i generna skulle då iallafall jag vara orolig för konsekvenserna som kan följa.


Trots att du berättar att du alltid har tagit drogerna med respekt, aldrig överdoserat, läst på massa om dem innan du stoppat dem i munnen, kan du inte lyckas övertyga mig om att det är vettigt att använda dessa preparat. Precis som någon kommenterade är det allt som oftast väldigt varierande innehåll i de preparat som säljs över nätet. Eftersom innehållet varierar känns den pålästa kunskapen om drogen för mig fullkomligt värdelös. Det finns ju helt enkelt ingen garanti på att du egentligen vet vad det är du stoppar i munnen! Hur kan du då vara säker på att du inte överdoserar eller att den fakta du läst in dig på stämmer överens med verkligheten?


Du säger att dagens drogpolitik i Sverige är idiotisk. Jag håller med dig. Det borde givetvis gå betydligt snabbare att narkotikaklassa preparat som exempelvis DXM. Det är fullständigt bedrövligt att det ska behöva ta en sån förbannad tid att kriminalisera skiten. Underbetyg till svensk drogpolitik helt klart.


Erica. Nu ska jag försöka avsluta det här inlägget på ett snyggt sätt. Jag vet att du tycker att jag är löjlig, trångsynt och antagligen också rätt så jobbig. Det är okej. Det är som jag sagt tidigare helt fritt att ha sina egna åsikter. Min bestämda åsikt är som jag nu har sagt vid ett flertal tillfällen att droger, olagliga som lagliga, borde stoppas. Du behöver inte lyssna på mig om du inte vill. Vi lever ju i ett fritt land som sagt och DXM är lagligt att inhandla hur dumt det än må vara. Jag önskar bara att ingen kommer till skada. Varken du eller någon i din närhet. Sett utifrån min doxa anser jag att du behöver sluta med att ta droger för att detta ska uppfyllas. Helst utan att det ska behöva hända en olycka först.


Sköt om dig.


Kommentarer
Postat av: Sweet 16´s blogg

härligt att du kan skriva ut så där!

2008-05-22 @ 17:45:13
Postat av: Kattungejäveln

Alltså, jag orkar inte diskutera drogpolitik här. Men du kan ju leva i din naiva dröm om ett narkotikafritt samhälle så kan alla andra leva i verkligheten. Människor har alltid använt droger och kommer alltid göra.

2008-05-22 @ 17:54:27
URL: http://kattungejavel.blogg.se
Postat av: IZZAH

kan ta mej en titt på detta senare

2008-05-22 @ 19:49:30
URL: http://izzah.blogg.se
Postat av: Nathalie

Tycker inte riktigt att hennes presentationen om sig själv matchar in med droger..tragiskt ;/

2008-05-22 @ 19:53:15
URL: http://Natli3.blogg.se
Postat av: http://glitterandbling.blogg.se

hoppas du får en bra kväll!

2008-05-22 @ 19:53:34
URL: http://glitterandbling.blogg.se
Postat av: alexandra

hänger inte med riktigt ..

2008-05-22 @ 19:59:12
URL: http://dependence.blogg.se
Postat av: julie

Jag hänger heller inte helt med, men jag har en mamma som har missbrukat och missbrukar fortfarande alkohol. Det är ett jobbigt problem som egentligen inte är mitt problem. Eftersom att det trots allt är min mamma blir situationen svår...
Ang. Erica har jag svårt att se varför hon stödjer droger. Alkohol är också en gift lika med droger och tobak men alkohol dricker de flesta för att njuta och inte för att få ett rus...

2008-05-22 @ 20:14:12
URL: http://juliesvarem.blogg.se
Postat av: Anonym

droger är riktigt läskigt och ett mycket stort problem :/ tyvärr känns det som att det är mer hysteri kring modebloggar än droger :/

2008-05-22 @ 20:18:08
URL: http://eeeelins.blogg.se
Postat av: alexandra

okej ..

2008-05-22 @ 20:32:41
URL: http://dependence.blogg.se
Postat av: erica

hej, jag skriver från mobilen nu och jag ursäktar mig för eventuella stavfel och avsaknad av stor bokstav osv, jag skriver med t9-ordlista. Nej, jag är inte utbildad journalist, men jag har skrivit hela mitt liv och jobbat på en hemsida med att just skriva sedan en tid tillbaka. Mitt journalistarbete på den hemsidan har absolut inget med mina privata åsikter om droger att göra, så jag vill inte måla upp den sidan som en knark-sida, o tänker därför inte skriva ut den här. Du kan dock få den över mail om du är intresserad av att läsa det jag skriver. Min poäng med det jag skrev är att jag respekterar alla människor - oavsett om dom är invandrare, bögar, nykterister, alkoholister osv. Tråkigt nog verkar du och dina vänner inte respektera folk som valt att bruka droger. Själv är jag vegetarian, men jag respekterar folk som äter kött. Vill dom göra det, så visst, inte mina bekymmer. Jag vill understryka att alla som tar droger inte är missbrukare. Man kan bruka det också. Jag kan skriva mer sedan, samt länka till källor som styrker mina argument, när jag får tillgång till en dator. Mvh e

2008-05-22 @ 20:54:49
Postat av: Michelle

sv. lägger inte ner mer energi på henne, jag vet vart jag står och hon vet tydligen vart hon står. Synd bara att hon inte ser att hon står i hundskiten!

2008-05-22 @ 20:55:44
Postat av: ida

ah, hänt något spec idag? :)

2008-05-22 @ 21:10:42
Postat av: Sanna

okej

2008-05-22 @ 21:42:42
URL: http://Sannassanna.blogg.se
Postat av: rebecca

sv: ja idioter, och att man snor en kamera för typ flera tusen

2008-05-22 @ 22:00:28
URL: http://www.beckkaa.blogg.se
Postat av: Mikke

Erica >> Jag vill mena att jag till fullo respekterar dig tillsammans med alla andra människor. Även Ni som brukar droger. Jag respekterar Er till den grad att jag fruktar för eran hälsa i och med ert brukande. Människan respekterar jag till fullo, men jag kommer aldrig att kunna respektera handlingen att knarka. Jag står för att jag tycker att det är skit.

Precis som Du är även jag vegetarian. Jag respekterar folk som äter kött, men önskar samtidigt att fler kanske kunde äta mer grönt då och då. Främst ur en miljömedveten, men även ur en etisk synvinkel.

Skriv gärna mer när du har tillgång till din dator. Jag är nämligen nyfiken på att veta mer om detta. Det blir ju onekligen allt vanligare att unga människor brukar/missbrukar droger. Dina länkar känns också väldigt intressanta att ta del av.

Känner du även att du har lust att avslöja vilken nättidning du skriver för lämnar jag dig min mejladress här. [email protected]

Kram och Karma

2008-05-22 @ 23:23:53
URL: http://LITOTES.BLOGG.SE
Postat av: Emma

Ja.. jag säger bara en sak: Låt folk bestämma över sig själva. Vill man ta droger, så tar man droger. Precis som med allt annat här i livet så får man också stå för sina val.

2008-05-23 @ 00:12:11
URL: http://spidraphile.blogg.se
Postat av: Erica

Jag har nu tillgång till en dator. (Och detta inlägg kommer bli långt.)
Precis som någon här över skrivit, så kommer diskussionen inte leda någon vart - för ingen av oss kommer ändra åsikt.
Att du nämner "knark är bajs" i ditt inlägg gör mig dock lite ledsen. Kampanjen "Knark är bajs" är i mina ögon så otroligt löjlig att den gör parodi på sig själv.
Har du sett filmerna ungdomarna gjort om "dagens knarkare"? Till exempel "den tunna bruna linjen" och liknande?
Jag tycker att "knark är bajs" sänker sig till en femårings nivå. Kiss och bajs pratade man om på förskolan. Knark är knark, bajs är bajs. Punkt slut.
Man kanske kan bli hög på bajs, om det nu är knark, vad vet jag? Tror inte jag vill testa.
Att säga "knark är bajs" är ungefär lika dumt som att säga "frukt är godis." Man kan tycka att frukt är godare än godis, men godis är godis och frukt är frukt.
Dessutom behöver man väl mig veterligen bajsa för att överleva?
Skriv hellre "knark suger" eller liknande än att du bejublar denna patetiska kampanj.
"Knark = slanguttryck för narkotika. Se vidare narkotika.

Bajs = substantiv. vulg. synonym till avföring, exkrementer, fäses, träck, fekalier och spillning"

Källa: Nationalencyclopedin

Dessutom är det inte ett relevant argument att skriva "alla som kommenterat tycker som jag, haha! Dom tycker också att knark är bajs!" Ja, det är klart att dom tycker det, eftersom DOM FLESTA som läser din blogg är dina vänner och anti-drog-personer?
Klart att dom tycker likadant då. Skulle jag skriva ett inlägg om dig i min blogg (om jag hade någon) skulle alla mina "drogliberala vänner" såklart vända sig mot dig.

Nog om det.
Några av dina vänner har (i mina ögon) beskrivit mig som omogen och intelligensbefriad, ungefär som "hon förstår inte bättre" och "hon verkar inte så smart."
Jag vill påpeka för er som skrivit/tänkt detta att intelligens inte har något med ens personliga åsikter att göra.
Jag vet flera nazister (jag är INTE för nazism) som är jättesmarta, har högt IQ, bra betyg och verkligen KAN argumentera för sin sak, trots att deras åsikter är idiotiska.
Och att jag skulle vara omogen - kanske, men jag tycker i alla fall att jag är mognare än många andra i min ålder.
Jag flyttade hemifrån när jag var 15 år, och har sedan dess gjort ALLT själv: handlat mat, lagat mat, diskat, städat, tvättat, betalat räkningar, tagit lån, tecknat försäkringar, planerat min ekonomi..osv, dvs allt som "vuxna" gör gjorde jag långt innan jag ens blev myndig.
Vill också understryka att mina föräldrar bor 50 mil bort så NEJ, jag har inte åkt hem till dom och ätit varje dag.

Jag träffar dem några gånger om året.
Jag har även flyttat tio gånger sedan jag flyttade hemifrån, eftersom det är mycket svårt för en minderårig student att få ett förstahandskontrakt.
Många av mina jämnåriga kamrater vet inte ens hur man startar en tvättmaskin, så jag tycker nog att jag i alla fall på det planet är mognare än dom.

Och varför skulle jag vara mindre intelligent för att jag tar droger några gånger per år?
Titta på alla artister som tog droger: John Lennon, Syd Barrett, David Bowie...kallar ni dom osmarta?

Jag bifogar här: http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=97014&page=2 en länk i ett forum där några killar argumenterat väldigt BRA för droger (i grund och botten handlar deras diskussion om kampanjen "knark är bajs.") Jag förstår om du inte orkar läsa alla sidor, men jag tycker du ska skumma igenom iaf, för dessa killar (dom som har smeknamnen "looza" och "Gitarrfreak") och är riktigt smarta och verkligen grymma på att argumentera.

Ditt argument "varöfr knarka? Gör nåt annat, bli förälskad eller hoppa fallskärm" håller inte heller. Varför ska jag inte kunna göra både och?
Är som att säga "varför äter du godis? Det blir du ju tjock av! Bli förälskad istället!"
Jag kan väl vara BÅDE förälskad, äta godis OCH knarka?
Någon skrev något liknande i forumet jag länkade till: "Får jag fråga vad knark gör för att livet skulle kunna bli bättre? -Det förstör snarare människan.
Skaffa en fin bil, lägenhet, hobby. Någon att älska..."
Och en kille svarade: "Jag har bil, villa, ett flertal hobbies och någon att älska.
Det utesluter inte drogbruk."

Läs gärna detta också: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article398505.ab

Vad jag upprördes över var att många bara läser en blogg och sväljer det som står och skriver under sitt namn på en lista, utan att ta reda på mera om drogen i sig.
Gör ni likadant när ni ska testamentera pengar/ta lån?
Gubben på banken säger:
- Men du, jag tycker du ska ge alla pengar till mig. Det är det bästa! Jag kommer att skänka dom till barn som har det svårt. Jag lovar att det bästa för dig är att du gör det!
Och ni svarar:
- Ja visst, jag skriver på!
Eller? Personligen ska det krävas MYCKET för att jag ska ge min namnunderskrift till något.
Om jag läste om en sån här "dödsdrog" skulle jag kolla upp detta med SÄKRA källor osv, och inte bara skriva på för "tidningen skriver så, klart det är sant."
Och till sist: VAD tror du händer OM DXM narkotikaklassas? Jag kan tala om det för dig.
Då kommer "langarna/tillverkarna" ta bort en LITEN atom i DXM och tillsätta en ny = vips, ett helt nytt LAGLIGT preparat, som dom vidare kan döpa till "DMX" eller nåt.
Det GÅR aldrig att komma ifrån. En krimininalisering löser ingenting!
Jag håller med om att langarna ska sättas dit, för dom tjänar så grova pengar på folk som hamnat i missbruk. Enda lösningen är en legalisering, för folk KOMMER INTE SLUTA knarka. Det kommer ALLTID att finnas. Precis som att rasism, homofobi osv alltid kommer att finnas.
Ett gram heroin kostar idag ca 10 kr att tillverka. Eftersom heroin är fysiskt beroendeframkallande kan langarna ta vilket jävla pris dom vill för heroin, eftersom brukaren(missbrukaren (kalla det vad du vill) MÅSTE ha det.
Ett gram heroin kostar "på gatan" cirkus 800-1000 kr.
Sådana feta överpriser kan dom ta. Och hur får missbrukaren tag på pengar till detta? Jo, genom inbrott, rån, småstölder osv. Om läkarna ville ge heroin till missbrukare (som dom gör i Holland) så skulle kriminaliteten minska STORT.
Men det kommer ju aldrig ske, eftersom många (inkl. du) vill att "allt knark ska vara olagligt usch och fy."
För övrigt, som jag sa innan, så tycker jag det är fel att jag ska riskera fängelse för att jag någon gång om året unnar mig ett rus av LSD/DXM/Ecstasy/cannabis.
"Att försöka ta ifrån folk rätten att bestämma vilka substanser man vill ha i sig är sjukt."
Jag vill inte hamna i ett fängelse med mördare och våldtäktsmän och likställas med dom, bara för att jag berusar mig ibland.
Jag ser inget gemensamt mellan mig och Engla-mördaren, absolut inget, jag tycker han är avskyvärd, men snart kanske jag ska bo vägg i vägg med honom?
Det jag skrev om din rosa bakgrundsfärg var lite skämtsamt skrivet, jag har en ögoninfektion just nu och alla "extrema" färger gör lite extra ont.

Jag respekterar din livssyn, nu vill jag att du respekterar min. Jag är ledsen om mina åsikter förstörde din sömn. Peace and Love.

2008-05-23 @ 02:04:40
Postat av: Jessica

Vad vill människan uppnå? Det finns ju hur mycket forskning som helst att gå på som bevisar motsatsen till argumenten för knark. Att hela tiden propagera för knark tyder ju på en försvarsställning, att man måste bevisa något. Vad? Min personliga åsikt är att ens persons IQ och EQ-nivå är ganska låg om man måste ta droger, man måste ha nåt substitut för något annat, vilket bara blir pinsamt och trist att synen av att droger är okej bara blir plumpt!

2008-05-23 @ 10:09:28
URL: http://accessoaren.blogg.se
Postat av: Anonym

s:ja,därför jag ville ha den,älskar hennes stil :)

2008-05-23 @ 14:44:37
URL: http://mmelina.blogg.se
Postat av: J

Din blogg är grymt fin!
Kolla gärna in på min blogg :)
Kram

2008-05-23 @ 18:04:10
URL: http://jahwanna.blogg.se
Postat av: Anonym

Hahah Erica rules. Läs och lär svennar. fan vilka korkade inlägg folk skriver "knark är bajs" haha ja och jag antar att ni vet det eftersom ni alla provat? faktiskt, erica tycks ju vara den enda som talar efter personlig erfarenhet, ni andra har bara hört massa hemska rykten om hur lifsfarligt "knark" är. Visst, heroin är väl inte att leka med, men vafan sålänge man håller sig till det man klarar av är det ju lugnt. Dessutom är det väl ingen annans ensak vad jag vill stoppa i min mun eller? Jag HATAR sveriges jävla "storebror vet bäst" ideér.Vill jag bli bäng någon gång ibland ska väl ni skita i det?.

2008-05-23 @ 18:13:18
Postat av: Anonym

HA en trevlig kväll...

2008-05-23 @ 20:40:31
URL: http://Blondis81.blogg.se
Postat av: Å

ok, mikke! u rule... vad tänker "pundar, trailer trash människan" på?!?!... så fördomsfri som hon är skulle ju ditt inlägg inte spela nån roll... alltså tampade du på en öm tå.. keep gooing.. i´m on your team!! ...det enda jag kan trösta mig med är att hennes livsstil är lite självsanerande i alla fall... för lite, dock, om vi ser till vad det kostar samhället i sin helhet!!

2008-05-24 @ 01:09:07
Postat av: Anonym

nä, gud vad jag läst på om dxm senaste månaderna, men det går inte in i mitt huvud att det kan va smart på nåt sätt...går bara inte...nä det finns inte...att människor ska dö av det...fruktansvärt...jag vet...

2008-05-24 @ 01:36:34
Postat av: Ylva

Hmm, jag tror att jag kan sammanfatta ericas svar ganska kort..:

"Ja, det finns och kommer alltid finnas dumma människor, och jag är en av dem"

2008-05-24 @ 09:23:17
Postat av: Evelina

Hej!
Jag är nog lite knasig men har suttit o läst all text som du o Erica har skrivit. Jag tycker det är väldigt intressant och håller med om att det inte kommer komma någon lösning på problemet här på bloggen. Men jag tycker ändå att det är bra att ni diskuterar, för detta är en debatt som jag tycker får lite för lite ljus på sig!

Jag är en av många som är emot droger av alla dess slag, tobak, alkohol o narkotika. Men är väldigt intresserad av att höra andra åsikter än mina, det berikar nämligen. Jag var för en tid sedan i Holland på studieresa med min klass från en folkhögskolelinje. Vi skulle studera Hollands syn på narkotika för att få ett bredare perspektiv, då vi i klassen alla var medlemmar i någon nykterhetsorganisation. Vi fick träffa en
professor på Utrechts universitet. Han hade studerat Sveriges och Hollands drogpolitik och jämfört och så. (tyvärr har jag inte länk till hans rapport) Exakt vad han kom fram till kommer jag inte ihåg men det var spännande att lyssna på honom då han hade helt annat perspektiv än vi. Han hade själv testat många olika narkotikapreparat för att se hur det var. Han kallade sig för en brukare av narkotika, men han delade upp de i "tunga o lätta" droger. Vanligast var att de rökte hasch på fester någon gång om året. För mig lät det till en början helt banalt att en professor på ett Universitet skulle röka på någon gång då och då för att det var fest. Men har accepterat att det går att tänka o tycka som han gjorde. Att somliga är mer liberala.

Jag kan tycka att det är facinerande men samtidigt skrämmande. Jag är rädd för att när vuxna männsikor har liberala åsikter till droger att det ska skada unga människor som inte har stora erfarenheter eller samma respekt för drogerna. Att de inte tänker sig för utan gör ett misstag, för jag kan tänka mig att de flesta inte har superkoll på exakt hur drogen funkar och hur mycket som inte är "farligt". Professorn har koll på vad har gör tror jag, men vet 15-åringen som aldrig tidigare testat det?

Nä, det känns som om jag tappade bort mig lite i vad jag ville ha sagt. Men summan är att jag tycker att det inte går att vara en brukare av narkotika, då allt användande för mig är missbruk. Oavsett om man tar det en gång om året eller 100. Jag ser alla droger som ett hinder för att utvecklas och nå sitt bästa jag. Att de står ivägen för ett bättre samhälle. Men jag är inte naiv nog att tro att droger kommer försvinna, däremot hoppas jag det kommer minska. Alla behöver rus och "kickar" för att förgylla tillvaron, min önskan är att man finner den på något annat sätt. Att man vågar utmana sig själv o sina begränsningar för att nå toppen. :D

2008-05-25 @ 14:23:18
URL: http://gurko.blogg.se
Postat av: erica

Hejsan, till "anonym person" på denna blogg: tack för ditt stöd. (du som skrev "erica rules.") Gulligt av dig.

Att man bytt ut ett "k" mot ett "c" är i mina ögon inte ett SÅ VÄLDIGT grovt stavfel, du kanske borde fokusera på loozas argument istället.
Personligen tycker jag grammatiska fel som att inte kunna skilja på de och dem är värre.

Japp, jag lovar att mejla dig, så fort jag får tid. Förhoppningsvis innan helgen.
Jag har många prov i skolan denna veckan.
Jag har faktiskt (tro det eller ej!) ett liv utanför min mailinbox.
Därför har jag inte ens hunnit kolla din blogg senaste dagarna.

Och lilla smarta "Ylva" som kommenterat: har du belägg/bevis för det du skriver? Källa, tack :)
Som jag sagt, jag har höga betyg och har alltid fått höga betyg på Mensas IQ-test, varför skulle jag vara en idiot, bara för att jag inte har samma åsikt som du?

Till bloggskaparen: Oh SHIT, är du en kille? Jag var helt övertygad om att du var tjej. Eller heter du Mikaela och kallas "Mikke"?

Förresten; du som gnällde på "loozas" stavning. "Micke" stavas med ck och inte med kk.
Det är förbjudet med dubbelt k enligt svenska stavningsregler. (Precis som att "trippel-s" är förbjudet.)

2008-05-28 @ 03:38:45
Postat av: erica

Mikke, glömde fråga: du skriver att i dina ögon är allt bruk av narkotika "missbruk."

Betyder det även att du tycker att alla som dricker två glas vin ibland med sina vänner, missbrukar?
Eller vad är skillnaden?
Alkohol ÄR en drog, förnekar du det är du fan dum.
Om man inte kan bruka cannabis, kan man fan inte heller bruka alkohol!

2008-05-28 @ 03:44:13
Postat av: Mikke

Erica >> Stavfelet alcohol är precis som du säger inte så värst farligt. Budskapet framgår tydligt och jag förstår att det handlar om alkohol. MEN, att stava det som ska diskuteras fel inger inte direkt respekt. Det antar jag att du som journalist förstår. Hur skulle det se ut om du skulle skriva en djupgående intervju om en känd person, låt säga Göran Persson, och sedan stava hans namn Göran Pärson? Skulle du framstå som en pålitlig journalist som har koll på vad hon skriver om? Tveksamt.

Skillnaden de/dem är givetvis också ett fel och som svensklärare vid gymnasiet håller jag med om att det kan störa. Ibland. De flesta skriver dock "dom". Vanligt är dock att det försvinner ett "m" ibland då och då när folk skriver snabbt på datorn. Det är mänskligt.

Jag hittar inte att jag har skrivit "att i mina ögon är allt bruk av narkotika missbruk". Jag misstänker att det är någon annan som kommenterat och skrivit detta. En del, ytterst få, dricker alkohol på ett vettigt sätt. Precis som du säger anser jag dock att alkohol är en drog. Det är ju självklart. Jag trodde att detta framgick av mina inlägg.

Jag väntar med spänning på ett mail från dig i min inbox.

Sist, men inte minst. Ja, jag är en kille. Mitt namn är Mikke och eftersom det är mitt riktiga namn antar jag att det är fullt lagligt och okej att man stavar det precis så. M-I-K-K-E.

Lycka till med slutet av skolan. Stay sharp.

2008-05-28 @ 08:24:42
URL: http://LITOTES.BLOGG.SE
Postat av: erica

Hej, jag skickade ett mail till dig, varför svarade du inte? mvh erica...

2008-06-05 @ 23:20:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0