Legokamikaze

Jag har gett mig in på ett självmordsuppdrag. Kamikaze. Det finns liksom inget slut på det jag har påbörjat. Det känns iallafall så just nu. När jag började kändes det precis som motsatsen. Det kändes både roligt och inspirerande att ta fram mina gamla Legolådor från barndomsåren för att sortera upp bitarna som gömmer sig i dem. Relativt snart insåg jag dock att det inte alls skulle kännas så roligt och inspirerande under tiden det skulle ta att sortera upp alla dessa bitar. Det är sjukt många bitar. Sjukt I tell you.


Två av lådorna är ungeför 30 cm höga. 40 cm breda och 60 cm långa. Volymen blir med andra ord? Ja, ganska så mycket. Båda dessa lådor är fyllda i stort sett till bristningsgränsen. Utöver dessa två lådor finns det ytterligare en låda. Denna låda är tack och lov betydligt mindre. Kanske hälften så stor som den andra varianten. Sen finns det faktiskt en till låsa också, men den rymmer kanske högst två liter Lego ungefär. Plättlätt med andra ord.


Vad är det då jag har påbörjat för sortering? Jo, jag har satt mig ner och börjat sortera in bitarna efter färg. Galet. Jag vet. Och förmodligen fullkomligt onödigt eftersom Sander mest troligt kommer att blanda ihop dem i en snar framtid i vilket fall som helst. Trots detta känner jag att jag måste fullfölja det jag har påbörjat. Det ser onekligen juste ut att ha en color coordinated Lego-collection. Förhoppningsvis kommer vi att få stor glädje av den under lång tid. Just nu befinner sig dock Legobitarna i olika plastpåsar, men planen är att inhandla finfina burkar som lämpar sig för Lego. Jag är övertygad om att det kommer att bli supernice.


Igår sorterade jag en av de två större lådorna. Det tog ganska precis hela SM-finalen mellan Linköping och HV71 att få alla bitar där de hörde hemma. Fram mot slutet bad jag fru E om hjälp. Hon orkade med det i ca 5 minuter sen valde hon att läsa en tidning istället. Det var tydligen inte bra för gravida kvinnor att sortera Lego. Eller nått i den stilen. Who knows? Jag valde att inte ifrågasätta hennes motiv. Jag är en bra make och pappa. Typ.


Ikväll är det tänkt att sorterandet ska fortsätta. Frågan är om jag kommer att orka. Det känns tyvärr som om det finns andra saker i hemmet som borde prioriteras före det projekt. Fast känner jag mig själv rätt kommer jag nog att sortera. På något underligt vis känns det faktiskt riktigt givande...


Jag lovar att återkomma med bilder på samlingen så snart jag sorterat klart. Stay tuned.


Kommentarer
Postat av: Anna

Den stora magen kanske var ivägen. =) finns många ursäkter. haha

2008-04-08 @ 12:35:26
Postat av: Fru Ejrevi

Du! Jag tror du insåg vilka idiotiska grejer du pysslade med, så därför vågade du inte ifrågasätta =)

2008-04-08 @ 12:45:15
Postat av: Johan

Inte för att "strö salt i såren" men en legosamling sorterad efter typ är bättre än en sorterad efter färg.

Tro mig, jag vet av egen erfarenhet... Att hitta en 2x4 kloss i ett hav av röda klossar är näst intill omöjligt...

2008-04-08 @ 20:11:50
URL: http://blogg.aftonbladet.se/14506
Postat av: Mikke

Johan >> Mmm... jag har faktiskt suttit och misstänkt det när jag sett hur fasansfullt stora högar det blir. Men samtidigt så blir det ju så mycket snyggare när man delar in dem i färg.

Har du delat in dem alla efter typ alltså? Hur många burkar/lådor behövs inte för det? Hujja!

Hur ska jag nu göra?

2008-04-08 @ 20:57:26
URL: http://LITOTES.BLOGG.SE
Postat av: Sofie

Hahaha. Good luck. Jag har allt sett vad din son gör med lådor. Upp i luften och ut med allt. Därför: Hahahahaha.

2008-04-08 @ 22:58:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0