Jobbångest efter semestern?

Min semester tog väl egentligen slut redan i fredags och de få minuter som är kvar innan klockan slår om till måndag och arbetsdag får nog lov att räknas till en helt vanlig söndag. Trist.

Nu är det inte bara jag utan också många andra som återvänder till jobbet, utvilade och entusiastiska efter semestern. Men andra inleder hösten med att räkna dagar till jullovet. Hela semestern har de mer eller mindre gruvat sig för att återvända till jobbet och fått ont i magen bara man tänkt på chefen eller arbetsuppgifter som väntar. Enligt karriärcoach, Nina Jansdotter, kallas det för maxad söndagsångest. En människa som är på rätt jobb ska tydligen inte tänka så.
 
Jag måste fundera en stund. Inte så lång stund, men en kort sekund kanske. Hur tänker jag egentligen? En sak som är säker är att jag trivs fantastiskt bra på mitt jobb. Jag har en fantastisk chef, underbara medarbetare, rätt gott om semester och jag utför ett arbete som känns stimulernade och värdefullt. Många väldigt fina egenskaper man eftersöker i sitt arbetsliv. På nersidan kan jag väl inte direkt skryta med någon proffshockeyspelarlön och ska sanningen fram skulle jag faktiskt inte ha något mot att ha massor av mer fritid heller. Jag har finfin och lång semester och en hel del lov att njuta av, men om jag rannsakar mig själv skulle jag nog allra helst vara ledig mest hela tiden. Inte ledig för att slappa utan för att göra en sjuhelsickes massa annat roligt och inspirerande. Att lämna det pedagogiska jobbet helt skulle vara svårt och jag är 100% säker på att jag skulle vilja arbeta med människor på något sätt även om jag exemplvis vann sisådär 15 miljoner eller så. Typ. Lite iallafall.

Nu känns det litegrann som att jag har tappat tråden i det här inlägget. Jag skulle prata om jobbångest, men gled raskt in på lite andra saker. Ska försöka hålla mig till ämnet och avsluta detta snarast möjligt. Jag känner ingen riktig jobbångest. Nej, tro det eller ej, men jag trivs ju på mitt jobb. Det är bra. Jag trivs i och för sig ganska bra var jag än befinner mig, så länge jag har bra människor runt mig. Så, jobångest är nej för min del, men tro för den skullen inte att jag längtar så in i norden till novemberlovet!

Känner du jobbångest? Kanske har du fel jobb? Här finns ett litet test från Aftonbladet där man kan se om man helt enkelt har fel jobb. Jag har givetvis genomfört testet och mitt resultat blev, inte helt oväntat, att jag tydligen hade hittat helt rätt gällande mitt jobb. Jippie! Stort grattis till mig.

Källa: Aftonbladet


Kommentarer
Postat av: Anna

Om jag skulle haft ett jobb inom de jag håller på att utbilda mej till vet jag, med stor säkerhet att hag inte skulle ha ångest. Jag skulle nog känna som du ungefär.



Men jag har ingen studie ångest i alla fall. Kan nästan längta vissa stunder.

2008-08-11 @ 00:41:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0