Julen, en och en halv födelsedag, konsten att göra mål och junior-VM

Det är mycket nu. Julen får man väl nästan säga är över vid det här laget. Eller? Julafton har passerat och likaså juldagen och annandagen. På en annandag en gång för längelänge sedan föddes min morfar (Nils-)Erik. En fantastisk man på många sätt och vis. Samtidigt underlig och speciell på förmodligen minst lika många vis. En uppfinnare, skapare, konstnär, entreprenör, kreatör, livsnjutare och kuf. När jag ska fundera kring vem som är min största idol brukar just min morfar vara den som oftast poppar upp i mitt huvud allra först.

Många har också funderat vad anledningen är att jag gör så många mål i de olika sporter jag har utövat under min livstid och mitt enda svar är att min morfar lärt mig detta. Morfar var dock ingen sportfantast. Enligt vissa rykten var han halvhyfsad i att kasta kula, men så mycket mer sportutövande än så vette katten om det förekom. När jag var liten och hade fått målburar av min far byggde jag en målvakt av trä och stod sedan dag ut och dag in och sköt skott för att överlista denne ihopspikade burväktare. Min morfar kom förbi och undrade vad jag gjorde. Jag förklarade, givetvis redan då på ett väldigt pedagogiskt sätt, att jag tränade på att göra mål. Min morfar sa då något som hängt med sedan dess. "Det spelar ingen roll hur mycket du tränar på att skjuta. Konsten att göra mål är en känsla. Se till att känna att pucken ska gå i mål innan du skjuter. Var övertygad om att den ska gå in och tänk - Nu gör jag mål! Fundera inte på hur eller var den ska gå in utan bara att den ska in." Sedan den stunden har jag alltid försökt tänka så. Jag har aldrig funderat på om, varför eller kanske bollen ska gå i mål. Det har helt enkelt varit ett faktum. NU gör jag mål. Det fungerar givetvis inte alltid, men ofta. Ofta. Och det bästa av allt är ju att detta tankesätt fungerar i så många fler situationer också. Det handlar ju helt enkelt om att våga tro på sig själv och sin förmåga. Onekligen viktiga egenskaper.

Nu bor morfar på Strandgården och är numera blott en skugga av sitt forna jag. Igår var vi, tillsammans med andra delar av vår familj, och uppvaktade honom på födelsedagen. Oerhört uppskattat. Han fick en upplyst och efterlängtad jordglod, två frottéhanddukar, lax- och skinksmörgåsar till sin stora glädje. Han fick även spana in lilla söta fröken Stellovich som för övrigt fyller ett helt halvår idag. Otroligt vad racerfort tiden går.

Slutligen. Ni hockeyintresserade bloggläsare vet antagligen att det spelas junior-VM i Kanada right now. Matcherna sänds på SVT24. Sent.  Sändningstiderna och det faktum att man har småbarn i familjen är en dålig kombo. Åtminstone för min sömn. Så länge det är jullov lär jag dock överleva. Skön seger för småkronorna i öppningsmatchen mot Finland. Jag hoppas det blir en trevlig fortsättning imorgon natt då Slovakien står för motståndet. Efter segern mot Finland känns det som att gruppspelets sista omgång blir helt avgörande vem som vinner gruppen. Sverige möter då Ryssland klockan 20.30 på nyårsafton. Jag misstänker att man få se den litegrann i halvsmyg. Om det nu är möjligt efter detta inlägg? Jag skulle iofs tro att fru E inte ens läser detta med tanke på att det handlar om sport. Eller vad tror ni?

Och till alla ni som längtar efter bilder på sonens nya rum måste jag säga att ni får vänta en stund till. Men håll ut. Det kommer bilder inom kort. Förmodligen inte idag, men snart. I promise.

Kommentarer
Postat av: Anna B

Låter som en mycket vettig inställning till att göra mål. En klok man.

Ja vi får väl hållas och vänta ett tag till gissar jag... Har precis avslutat första varvet med målning i sonens rum...sitter och tar en micropaus med en kopp kaffe. Önskar dig en trevlig kväll! Kram Anna

2008-12-27 @ 15:18:54
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: Thyllan

Herre gud, vad folk renoverar. Impressing. Att ni orkar! Klippan har också försökt få mig att förstå kombinationen hockey och nyårsafton. Man kan ju kanske tycka att en AIK-nörd som jag borde vara förstående, men jag vet inte.. Nyårsafton? Helt plötsligt sitter jag där själv och skriker. Den som lever får se.

Kramar till er alla och en speciell kram till din speciella morfar.

2008-12-27 @ 19:14:00
URL: http://thyllan.wordpress.com
Postat av: anne

Den gamle mannen sa efter ni åkt " visst förstår du hur mycket jag uppskattar att ni kom?" Det som han alltid tyckt varit värdefullast i livet är faktiskt barn och det syntes verkligen när han tittade på era två små.... En mycket speciell person med så många strängar på sin lyra. Hittade just en massa patent från olika länder..bl.a USA, Kanada och Österrike som jag tänkte du skulle kika på

2008-12-28 @ 00:44:17
Postat av: Mikke

Mamma Anne >> De tittar jag mer än gärna på en dag här framöver. Ja, nog syntes det att han trivdes med de små i sin närhet. Men så har det väl mer eller mindre alltid varit?

2008-12-28 @ 01:34:21
URL: http://litotes.blogg.se/
Postat av: pia

Fina historier du bjöd på allt från att göra mål, till morfars uppvaktningen:)Ja är me sugen på bilder från sonens rum:) SER FRAMEMOT!



ha ett gott nytt år om vi inte hörs!



kram på er!

2008-12-29 @ 11:18:21
URL: http://baramittlillahem.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Jag tror absolut på det med att man måste tänka att det ska bli mål. Jag har alltid sagt att man måste våga tro på sig själv, känna på sig att det ska gå vägen, för oftare än vi tror handlar det om våra med- elelr motgångar om inställning..

2008-12-29 @ 23:43:13
URL: http://lovisan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0