"En neger är en degraderad, sinnesslö, lägre stående människa..."

Neger?

När min son skulle gå och sova ville han att jag skulle läsa en av alla mina gamla Pixiböcker och döm om min förvåning när följande sida slogs upp. I ärlighetens namn visste jag inte riktigt vad och hur jag skulle läsa. Efter en millisekunds tvekan blev det att läsa "Den mörkhyade dockan...". I min värld är det nämligen kränkande att säga neger. Som många av er säkert vet härstammar ordet från spanskans "negro" som betyder svart och det började användas om afrikaner under slavhandelns dagar.


Mycket av vetenskapen och litteraturen om svarta vid den här tiden handlade om att skapa ett försvar för slaveriet och det koloniala projektet. För att rättfärdiga slaveriet var det givetvis nödvändigt att kunna övertyga folk att tro att svarta var underordnade vita. Svartas underlägsenhet var därmed det återkommande temat i vitas skildringar av afrikaner. Så här skrev till exempel svensken Olof Bergius i en reseskildring från 1819:


"Sådan står Negern på nedersta trappsteget av den menskliga odlingen. [...] Emellan hans förnufts högsta ståndpunkt och den förståndsgrad hvarifrån vi redan som barn börja uppstiga till vetenskapernas regioner ligger ett svalg, som hittills ingen har öfverstigit, hvilken ej ärft en stråle af de hvitas färg på sin hud och på sin själ. [...] att försöka civilisera denna undermänniska vore i strid med sjelfva naturen." (Catomeris, Det ohyggliga arvet)


Negern är alltså en stereotyp. Den bild av den svarte som vita fabricerat genom århundraden. En del gillar att hävda att de inte alls menar något illa med användandet av ordet och att de har all respekt för svarta. Och när dessa upplyses om att svarta ser ordet som stötande kommer ofta försvarstalen: "jag har ju alltid sagt så här", "jag menar ju inget illa med det". I mina ögon och öron är det ingenting annat än total respektlöshet. Svarta har aldrig själva kallat sig för negrer. 

Man kan väl säga lite vad man vill om Folkpartiet i stort, ur skolans synvinkel kan jag nog villigt erkänna att jag är rätt kritisk till deras politik, men jag vill ändå passa på och avsluta detta blogginlägg med ett citat från landets mycket kloka integrations- & jämställdhetsminister Nyamko Sabuni. "En neger är en degraderad, sinnesslö, lägre stående människa och att kalla någon neger och inte mena något illa med det är att likna vid att spotta någon i ansiktet och inte mena något illa med det."

Hur skulle du ha läst?


Kommentarer
Postat av: Thyllan

Jag skulle nog ha läst som du.. förstår att du blev ställd. Kan också bli otroooooooligt irriterad på dessa invandrarskämt som figurerar på arbetsplatser, i en del hem, sms och bland vänner. Det är som vanligt ingen som är rasist och menar något illa.. Varför då ens berätta dom? Testade på mitt tidigare jobb att ifrågasätta ett sånt här skämt. Det blev alldeles tyst och konstig stämning. Kändes bra i det medmänskliga hjärtat. Uppmanar alla som bryr sig att testa samma sak. Ganska fascinerande att se reaktionerna.. Blev en lång kommentar nu.. Men man blir bara så aauurrgghh när man tänker på dessa frågor. Bra inlägg, Mikke! ALLTID engagerande och, tyvärr, ALLTID aktuellt!

2008-12-10 @ 22:27:33
URL: http://thyllan.wordpress.com
Postat av: Thyllan

Har problem med kommentarer på din rosa sida. Ska jag ta det personligt?:-) Ger mig inte utan provar igen..

Jag skulle nog ha läst som du. Förstår om du blev ställd. Kan bli så otroooligt irriterad på alla dessa invandrarskämt som dras på arbetsplatser, i sms, i en del hem och bland vänner. Provade på min förra arbetsplats att ifrågasätta ett sånt skämt. Det blev alldeles tyst och konstig stämning. Kändes bra i det medmänskliga hjärtat. Uppmanar alla som bryr sig att testa samma sak. Fascinerande att se reaktionerna. Bra inlägg, Mikke! ALLTID engagerande ämne och, tyvärr, ALLTID aktuellt.

2008-12-10 @ 22:33:03
URL: http://thyllan.wordpress.com
Postat av: Jessica

Du har fått en utmärkelse av mig!

2008-12-11 @ 20:47:33
URL: http://jessicaeriksson.blogspot.com
Postat av: Trassan



Utvecklingen går framåt iallafall. När jag var liten spelade man Nigger på rasterna i skolan. Det kallas väl King out nu för tiden... (möjligtvis har man suddat ut rutorna på skolgården och ersatt King out med ett tv-spel istället)

2008-12-14 @ 14:34:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0