Från A till F?

Som den drivne pedagogen som jag är antar jag att ni som bloggläsare förväntar er att jag ska blogga kring det det nya betygssystem som regeringen vill införa i grundskolan och gymnasiet?

- Det ska löna sig att vara flitig i skolan, säger utbildningsminister Jan Björklund.

Ganska snabbt fick han kritik om just detta ordval eftersom flit och kunskap inte alls behöver gå hand i hand. Det är nämligen fortfarande kunskapsmål vi ska bedöma och då känns det lite fult att prata om att flit ska löna sig. Jag har själv hunnit med att ha flertalet elever som kämpatr och slitit och varit extremt flitiga, men ändå knappt klarat godkänt eller i värsta fall stupat på målfoto.

Har du missat hur förslaget ser ut? Enbart för din skull följer här en kort beskrivning...

Dagens fyrgradiga skala MVG, VG, G och IG kommer att bytas ut mot en sexgradig skala med en sjunde markering. A-E är godkända resultat och F är icke godkänt. Det icke godkända betyget kommer även att finnas i grundskolan, något som inte finns idag. Ett streck på pappret blir dagens tomma ruta där det inte går att värdera elevens kunskapsnivå, till exempel på grund av frånvaro.

image24

Den nya skalan ska enligt regeringen göra det lättare för elever att se på vilken nivå de ligger och även vara mer rättvist. Ur rättvisesynpunkt kan jag nog iallafall hålla med om att det är en elefantisk stor skillnad mellan det svagaste G:et man satt och det absolut starkaste G:et. Detta kanske inte är så underligt eftersom att mer än hälften av alla betyg som sätts i skolan i dag är just betyget G.
 

Att den nya skalan ska göra det lättare för eleverna att veta hur de ligger till ställer jag mig dock mer frågande till. Jag tror inte att fler betygssteg är lösningen på detta utan jag förespråkar istället tydligare mål och kriterier samt bättre dokumentation och utvärdering. Om det finns fler steg borde det väl logiskt sett vara svårare att veta var man ligger, eller?


För att återgå till herr Björklunds kommentar om att flit skulle löna sig gav han efter lite påtryck en bättre och mer logisk förklaring till hur det egentligen var tänkt. Han menade givetvis att det ska finnas större möjlighet att sträva för ett högre betyg under sin skolgång. Som det är nu är det för stora steg och det kan göra det svårt att motivera eleverna att lägga ner mer tid och energi på sitt skolarbete. Med mindre och fler steg kanske det blir lättare att motivera till en extra kraftansträngning?


Vilket betyg föredrar då jag?
Det gamla IG, G, VG, MVG eller det nya A till F? Egentligen skulle jag nog helst av allt vilja se ett enda betygsteg där man är godkänd eller inte godkänd på de olika kurser och ämnen man läser. Jag tror nog inte riktigt på det där med att motivera eleverna med betygssteg som medför att eleverna kan visa att de är "bättre" än andra i sin omgivning. Min övertygelse är att det är viktigare att skapa något jag kan kalla "riktig" motivation genom att skapa lust att lära, intresse för att ta del av kunskap och att ge verktyg att finna och bearbeta den kunskap man möter i livet.


 Problemet med detta är givetvis att vi inte har något enkelt mätinstrument där vi kan se vem som ska få gå de mer eftertraktade linjerna och utbildningarna senare i livet. Min lösning på detta skulle nog vara att man fick göra intagningsprov på de linjer och utbildningar man vill läsa. En hel del pappersarbete kanske, men i framiden går ju allt att göra digitalt. ;D


Såg förresten en kort sekund på Barnkanalen och programmet Klubb Havanna där en i panelen tyckte att man skulle ha Smileys som betyg. Enligt programmets hemsida verkar det inte vara någon dum idé och förslaget leder där en omröstning med 35% av rösterna följd av det system som är idag på 24% av rösterna. Det nya förslaget från A till F hade bara skrapat ihop 16% sist jag kollade.


Så vad säger ni? Smileys?


:D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0