SVT och deras öppna arkiv

Egentligen bör man väl kanske tycka att SVTs öppna arkiv är en riktigt guldgruva för information och nostalgi, men eftersom att man måste vara uppkopplad mot internet för att kunna se alla klipp blir det inte lika tillgängligt som man kanske skulle kunna önska. Idealet hade givetvis varit att man hade kunnat ladda hem klippen och sedan bränna ut dem på CD/DVD eller lägga dem på ett USB-minne.


Stina Dabrowski gjorde för ett ganska bra tag sedan ett reportage om Ku Klux Klan som kändes som ett program som vi skulle kunna ha stor användning av i vårt pågående temaarbete på skolan. Tidigare år har en av mina kollegor visat detta program som hon då hade inspelat på VHS, men den kopian är tyvärr på villovägar. Nu var frågan om det på något finurligt vis kunde gå att spara ner detta program från det öppna arkivet. Efter några minuters Googlande fann jag, inte helt oväntat, ett program som gjorde det möjligt att spara klipp från arkivet och dessutom Youtube. Suveränt! Tyckte jag, men frågan är om det är lagligt?
 

Det borde ju egentligen vara i stort sett samma sak som att jag har spelat in programmet med video, eller? Jag vill tro att det är så och eftersom att jag vet att det är för en god sak väljer jag att vara lite "bandit" om det nu skulle vara så att detta är olagligt.


Gör jag rätt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0