Vänskap

image17

Vad är vänskap?

Allvetande Wikipedia ger följande definition:

Vänskap är en relation mellan vänner, som till exempel kan grunda sig i pålitlighet eller kärlek. Många menar att man i vänskap ska kunna lita på varandra och kunna dela hemligheter.

Eftersom de allra flesta forskarna (psykologiska som biologiska) menar att människan är ett flockdjur, och behöver sociala kontakter med andra människor, så är vänskap väldigt viktigt.

Det är en ganska så bra defintion tycker jag och det sista om att människan behöver sociala kontakter med andra människor håller jag verkligen med om. Så är det iallafall för mig och min lilla familj.

Hur skaffar man sig då dessa, ack så viktiga, vänner som man så desperat behöver?

Ja, förr i tiden, när man var liten, träffades man nog mest genom att man hade gemensamma intressen, ingick i samma förening eller gick i samma klass eller skola. Det känns som att det var ganska enkelt att knyta kontakter och skaffa vänner när man var liten, men man kanske var bortskämd med att ha möjligheten att känna så? Erika fruktar att vår lille underbara och charmiga son ska bli utfryst, ensam och kompislös när han blir äldre och i ärligehetens namn kan man ju aldrig riktigt veta hur det blir... Men, jag kan för mitt liv inte se hur en så underbar liten människa inte ska få kompisar som älskar honom... Jag är ju iofs partisk i det här fallet, men ändå?

Nu när man är äldre är det många som tycker att det är ganska svårt att knyta nya kontakter. Man tror att alla har så många vänner och att de alltid är upptagna med att träffa alla och att det inte alls är intresserade av att vilja vara med någon som en själv. Därför försöker man kanske inte ens kolla om någon vill ses för en fikapaus i vardagen? Trist tycker jag. Ett "enkelt" sätt som jag gärna rekommenderar till alla er som känner så som jag just beskrev är att skaffa barn och flytta till ett område där det bor underbara familjer som också har barn. Dessa små varelser är oftast mer eller mindre orädda för att ta kontakt vilket i sin tur många gånger leder till en lätt påtvingad kontakt mellan barnens föräldrar. Ibland kanske det stannar vid ett "Hej, fint väder idag. Roligt för ungarna att ha någon att leka med. Hur gammal är den här lilla killen då?" Andra gånger leder det kanske till massor av trevligheter som idolkvällar, lekparksbus, pizzapicknicks, innebandymatcher, improviserade melodifestivaler, söndagsbrunch, star wars-lek och ja, gud vet allt.  Med andra ord kan det helt enkelt kan leda till riktigt bra vänskap. Nice.

Tack familjen HC och alla andra vänner för att ni valt att medverka i filmen om familjen Ejrevis fantastiska äventyr!


Kommentarer
Postat av: Soof

Tack själva, vi har gärna birollerna i er film!

2008-02-03 @ 20:06:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0