Benke handlar ludd på Ica Maxi...

image15

Jag antar att min rubrik förvirrar er en aning och i ärlighetens namn är det faktiskt så att den förvirrar även mig en hel del. Alla ni som har en mobiltelefon med t9-funktion kan väl ta upp den och testa att skriva in precis det som det står i rubriken - Benke köper ludd på Ica maxi - och se vad det blir för resultat om du väljer de ord som funktionen föreslår.

Galet eller hur?

För alla er som inte orkar ta upp "mobileo" eller som saknar t9-funktion, eller mobiltelefon överhuvudtaget för den delen, kommer här facit på vad telefonen föreslår. Den föreslår nämligen...

ADOLF KÖPER JUDE PÅ ICA NAZI!

Mer eller mindre katastrof? Jo, visst, självklart! men det slutar inte där. Det finns massor med fler otrevliga ord som jag inte alls tycker lämpar sig för att finnas tillgängliga i min mobiltelefon. Risken att man råkar skriva dem är tack och lov ganska så minimal eftersom de inte förväxlas lika enkelt som exempelvis Maxi och Nazi gör, men det känns ändå olustigt att man kan skriva följande saker:

Negerhora
Rumänsvin
Mongoluder
Dubbelfitta
Tomtebög

Jag kan med 100% säkerhet säga att jag aldrig kommer att vara i behov av att min telefon kan skriva dessa ord med hjälp av t9-funktionen. Frågan är om du kommer att ha det? Tveksamt, eller hur?

Inte nog med att t9-funktionen tillåter och möjliggör ovan nämnda och kränkande ord råder det också en tydlig könsdiskriminering hos funktionen. Ord som pung och sperma finns tillgängliga, men inte mens eller livmoder som i mitt tycke känns som vanligare. Vidare finns det flertalet ord med direkt koppling till krig...

Massförstörelsevapen
Kärnvapenkrig
Militärbas
Hitler

Jag ställer mig ytterst tveksam till att jag kommer att ha något direkt behov av dessa ord heller. Att Hitler finns inlagt kanske får godkännas eftersom att det kanske ska tillhöra allmänbildningen, men varför ska ord som massförstörelsevapen och kärnvapenkrig finnas? Speciellt med tanke på att ett annat betydligt viktigare ord saknas...

VÄRLDSFRED

Kommentarer
Postat av: Lars

Andra "dumma" ord:

"dödsskjutning, polisingripande, granatattack, granatkastare, automatvapen, folkmord och koncentationsläger". Tyder detta på att SMS är avsedda att användas till rapportering i kris/krigssituationer?

2008-01-30 @ 08:59:29
Postat av: Johan

Men shit, :P hur ofta skriver du "Benke handlar ludd på ica, Adolf är ett namn eller hur? Shit skaffa dig en hobby^^

2008-06-01 @ 22:10:39
Postat av: Jacke

Amen det är väl inte hela världen. Varför skulle inte dessa ord få finnas med i T9? Vi kan ju inte leva i en låtsasvärld.. något som är lite synd är väl att andra ord inte är inlagda, skulle spara en en massa tid.

2009-04-24 @ 00:14:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0