"Flyga drake" och "Tusen strålande solar" av Kahled Hosseini.

Min mamma säger att...


"Jag väljer denna gång att på en och samma gång skriva om två olika böcker med samma författare .

  

Dessa böcker är verkligen värda att läsas, speciellt av västvärlden kanske. Böckerna handlar om Afghanistan och om ett liv som känns som väldigt längesedan när man läser dem. Men det utspelas nästan i nutid det som händer och det är det som är skrämmande och intressant. Flyga drake utspelar sig på 70-talet fram till 2000-talet och Tusen strålande solar ungefär vid samma tidpunkt.


Jag läste böckerna "bakvägen", dvs. "Tusen strålande solar "först och sedan efter Mikke frågat mig om jag inte läst "Flyga drake" så läste jag den. För mig så var "Tusen strålande solar" mycket bättre än "Flyga drake". Kanske för att jag är kvinna och den handlar om speciellt en ung kvinnas liv, Mariam och hennes uppväxt, sin fars svek, hennes mors död och hur hon gifts bort femton år gammal med en man som är 45 år. Mannen gifter sig senare med yngre flicka Laila och efter strider mellan Mariam och Laila så blir de bästa vänner och det förändrar deras liv.


"Flyga drake" däremot handlar om pojkar och män. Amir som är rikemanssonen och Hassan som var hans tjänare. Mycket utspelar sig mellan dem och Amir utnyttjar Hassan mycket fult. Jag hade svårare att ta till mig boken, men som en skildring av vad som hände när Sovjetunionen invaderade Afghanistan 1979 och hur människornas liv blev är den otroligt bra.


Böckerna är klart värda att läsas. Vi är så otroligt gynnade som bor i ett land som inte deltagit i krig på mannaminne så vi vet inte vad verklig fattigdom och rädsla är. Ska du bara läsa en bok av dessa så välj efter vad som intresserar dig mest...kvinnoliv, barn, misshandel, sann vänskap eller drakflygning, mobbning, krig och sann vänskap från ett håll.


Kahled Hosseini mottog 2006 Förenta Nationernas flyktingkommissariats Humanitarian Award och utsågs även till U.S.Goodwill Envoy för samma kommissariat."

Min kommentar

"Flyga drake" har återfunnits på min lista över böcker jag vill läsa ett ganska bra tag nu, men eftersom jag för tillfället inte alls är inne i någon läsperiod känns det mest frustrerande att läsa om båda dessa böcker. Anledningen till min frustration är givetvis inget annat än att jag nu känner att jag skulle vilja läsa båda böckerna. Nåväl, i sinom tid. Eventuellt.


Kommentarer
Postat av: Stina

Jag kan rekommendera båda böckerna till alla som vill läsa bra böcker. Flyga drake är nog min favoritbok på väldigt länge.

2008-07-23 @ 17:34:17
Postat av: pia

Köpte dem igår faktiskt, så här ska snart läsas!

2008-07-23 @ 18:07:49
URL: http://baramittlillahem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0