Precis som jag fick Thomas Beatie en dotter

Vad jag och Thomas Beatie har gemensamt är att vi alldeles nyligen fick varsin dotter. Skillnaden är dock att Thomas själv var den som burit barnet i magen under hela graviditeten och således även den som födde ut det. Crazy, I know.
 

Jag vet inte om ni har hört talas om Thomas Beatie tidigare, men för alla er som inte har gjort det vill jag berätta att det är världens första gravida man. När nyheten om den gravida mannen först dök upp var det många som förmodade att det handlade om ett bisarrt skämt. Att det var en snubbe som druckit öl så att magen ser ut som i sjätte månaden. Att en man skulle kunna vara gravid kändes liksom fullkomligt orimligt. Och det är det väl? Eller?

Nope, inte alls. Iallafall inte i detta fall. Thomas Beatie kunde och kan visst bli gravid. Thomas föddes nämligen som kvinna, Tracy Lagondino, och bytte sedan kön till man. Juridiskt är Beatie i dag man och gift med en kvinna. Thomas genomgick dock inte riktigt hela könsbytet. Han opererade bort sina bröst och har levt som en man i flera år, men han behöll de kvinnliga fortplantningsorganen. Beatie uppger att han bestämde sig för att bära ett barn efter att hustrun Nancy för några år sedan tvingats operera bort livmodern. Med hjälp av en veterinärspruta hemma i villan i det konservativa Bend i Oregon lät sig Thomas Beatie insemineras av sin fru Nancy.

Nio månader senare kom alltså storken med en liten flicka. Spännande.

Det finns en hel del spekulationer kring denna otroliga graviditet och många misstänker att det hela handlar om inget annat än en politisk demonstration  kampen för homosexuellas rättigheter. Det är möjligt att baby Beatie, förutom att vara ett helt normalt och efterlängtat barn, också ska utgöra det ultimata beviset för att ingenting är könsbundet. Inte ens att föda barn.


Paret Beatie har planerat en bok till september. En strategi för att ha kvar material till boken ges inga intervjuer till tidningar eller tv. En av bilderna här nedan är en annan väl medveten strategi. Inga bilder får egentligen tas av den gravida barnafadern eftersom alla bilder sålts med ensamrätt till en bildbyrå. Thomas gick dock, också det  strategiskt(?), ut och visade upp sig inför paparazzifotograferna lite nu och då för att ge dem möjlighet att sprida bilderna så att intresset för den världsunika graviditeten hela tiden hölls på topp. Paret har också kontrakt med People magazine och Oprah Winfrey. Det känns onekligen ganska genomtänkt med andra ord. Väldigt affärsinriktat liksom.


Pappa?!

Under graviditeten valde Beatie också att gå ut i gay- och transtidningen The Advocate med ett uttalande:

- Det är inte manligt eller kvinnligt att vilja ha barn. Det är mänskligt. Jag är en människa och jag har rätt att ha mitt eget biologiska barn.

Provocernade, men samtidigt väldigt ödmjukt. Mänskligt. Jag håller med honom. Det är inte kvinnligt eller manligt att vilja ha barn. Varför skulle något sådant vara bundet till ett kön? Tror någon ens det egentligen?

Sist, men inte minst, måste man väl medge att man är litelite avis på Thomas som den "äkta" man han är faktiskt får vara med om att vara gravid. Jag har själv haft funderingar och tankar på hur det skulle kunna kännas att ha ett litet liv i magen. Det skulle vara ashäftigt att uppleva den känslan. Vad jag dock inte är det minsta avis på är själva födseln. I det läget tyckte jag att det kändes helt okej att stå bredvid och vara ett manligt stöd till min ömmandes fru.

(Källa: Aftonbladet)


Kommentarer
Postat av: trollhare

Beatie är inte den första mannen som fött barn. Det finns många som födde barn INNAN de kom så långt som ett nytt juridiskt kön, men det finns åtminstone en som gjort det efteråt: Matt Rice



pregnancy#Pregnancyamongintersexandtransgenderpeople" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Malepregnancy#Pregnancyamongintersexandtransgenderpeople



Men jag är så glad att det verkar ha gått bra för dem. Och hypat eller ej ser jag fram emot boken.

2008-07-04 @ 08:53:21
URL: http://trollhare.wordpress.com
Postat av: Mikke

Se där! Kul! Heja Matt Rice!

2008-07-04 @ 12:06:45
URL: http://litotes.blogg.se/
Postat av: m a r i t

Jag tycker att det där är riktigt läskigt....

2008-07-04 @ 14:04:24
URL: http://themarit.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Jag tycker det känns sjukt att man har fått barn.

Genom att välja att bli man borde han/hon stå sitt kast att inte få föda barn. Det måste bli väldigt märkligt när man kommer i den situationen då man ska förklara att hon är född av sin pappa och inte sin mamma... Kan inte tycka att det är rättvist mot barnet.



Mjo, mitt liv har varit ganska pissigt nu den sista tiden, men det börjar bli bättre. Var på begravning idag, ett steg åt rätt håll i ett av mina bekymmer!!



Ha det toppen!

2008-07-04 @ 20:39:34
URL: http://lovisan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0