Sander berättade en saga

Oftast brukar det bli så att man får läsa alternativt improvisera fram en saga innan sonen ska gå och sova. Detta är något som sonen uppskattar väldigt mycket. Idag under dagen ville sonen leka lite rollspel och jag fick agera barn som skulle sova. Sonen var i sin tur pappa. Såklart. När jag väl hade druckit upp min välling, bortsat tänderna och satt på mig pyjamasen var det så dags för "pappan" att läsa för det "lilla" barnet. Sander hittade en gammal Max-bok - Max bil. Han slog upp första sidan och läste...

"Det här är Max. Han har en bil. Bilen står på gräset och åker runt runt runt. Lisa vill ha men, får inte, bilen. Det var en gång en drake som kom och sprutade eld. Massor av eld. Aaaaargh! Sssschooooosch! Draken sprutade eld på barnet. Och barnet brände sig. (Han tar en paus och vänder blad i boken). Mamma kommer med en annan bil. Och draken sprutar eld på mamman och barnet. Och på väggen. Och på gräset."

Där verkar sagan mer eller mindre ta slut eftersom "pappan" nu verkar fokusera mer på att bygga en koja under täcket. Jag undrar dock vad som händer med stackars Lisa och frågar givetvis "pappan" om detta. Svaret var, om man tänker på all eld som sprutades i sagen, fullkomligt logiskt. "Lisa blev alldeles, alldeles, alldeles, alldeles, alldeles ensam. Ensam som Prusiluskan."

Okej, case closed. Nu vet jag precis hur det hela gick till. Barnet, Max, och hans mamma och väggen och allt gräs brändes upp av en drake. Och Lisa blev alldeles, alldeles, alldeles, alldeles, alldeles ensam. Lika ensam som stackars Prusiluskan i Pippi Långstrump. Vilken fin liten saga. Efter detta kunde givetvis det lilla barnet somna alldeles förträffligt i den nybyggda kojan under täcket. Mysigt.

Har du möjligtvis någon favoritsaga, berättelse eller barnbok?


Kommentarer
Postat av: sofia

Det kan inte ha att göra lite med att han just har blivit storebror =)

2008-07-06 @ 01:29:18
URL: http://animales.blogg.se/
Postat av: Anna

Vilken storebror då, som kan berätta sagor helt själv. =) Mindre roligt när han skrämmer livet på bäbisen med allt eld sprutande. =)



2008-07-06 @ 10:22:23
Postat av: Lovisa

Haha, vad gulligt! Han verkar vara en liten charmig kille!

När jag var liten brukade pappa berätta en saga om en hund som hette Linus. Han var alltid med om olika äventyr, följde med husse till jobbet, rymde eller något annat spännande. En gång räddade han en liten flicka från ett brinnande hus. Då fick han en madalj och ett hundben av brandmännen!

Vad härligt det var att vara liten!

2008-07-06 @ 19:08:54
URL: http://lovisan.webblogg.se/
Postat av: pia

Ha, ha! Härlig kille!

Lillasyster här hemma håller låda mest hela dagarna, bland annat kör hon en ramsa som helt mitt i fortsätter i en sång å avslutar med en annan sång men med samma melodi fast annan text...eh! fattaru´nå´?...hmmm svårt att förklara...Här är den: -Äppel päppel pirum parum kråkan satt å mumsa bär("kråkan satt på tallegren" är det egentligen),(nu fortsätter vi m sång...)klappa sig på magen det var gott det här,(åsså byter vi låt, men samma melodi...)upp stiger solen torka bort allt regn, imse vimse spindel klättra upp å ner(som hon alltid säger)Kul och påhittigt;)

2008-07-06 @ 20:39:13
URL: http://baramittlillahem.blogg.se/
Postat av: Laleh

Barn är underbara och sååå ärliga, för dem har inte tid att reflektera över andra reaktioner...det växer fram med åren=). Jag är moster åt en kille som precis fyllt 5 år och hans favvo bok är Mamma Mu och endast Mamma Mu!!! Jag e trött på den kossan nu och han börjar hänga med så han märker när man hoppar över nån sida - Då säger han..men Mamma Mu har inte gungat än. Och min kommentar...men neh han ville inte gunga idag...haha. Tur att den kommer på film snart!Ha en bra och intressant blogg!

2008-07-07 @ 10:20:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0