Internetdrogen DXM kommer (äntligen!) att narkotikaklassas

Idag kan man i DN läsa att den livsfarliga drogen DXM kommer narkotikaklassas mot slutet av sommaren. Min kommentar till detta blir kort och gott - Äntligen! Det är egentligen fullständigt bedrövligt att det ska behöva ta en så J@#¤$VLA lång tid innan det går att narkotikaklassa sån skit som DXM. Tragiskt tragiskt.

Drogen kommer säkerligen att gå att inhandla utan större problematik även i framtiden, men jag vet - JAG VET - att ungdomar tror att droger som inte är olagliga är mindre farliga. "Så farigt kan de väl inte vara? Det är ju inte ens olagligt!" är en klassisk kommentar från ungdomar kring ännu icke narkotikaklassade droger. Tyvärr.


Regeringen jobbar tydligen också på ett lagförslag för att förbjuda användning av preparat som kan misstänkas bli narkotikaklassade innan en fullständig utredning gjorts. Detta låter även det väldigt vettigt eftersom processen att narkotikaklassa ett preparat tar ju, som vi vet vid det här laget, en oerhörd tid. Det vore alltså väldigt bra om regringen kunde få fram ett lagförslag som sätter stopp även för detta. Forza regeringen. Kul att se att ni ibland också kan göra vettiga saker. Vad jag menar med detta lätt sarkastiska påstående låter jag vara osagt. For now.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0