Vad? Jag? Och? - Del 15

Be Kind Rewind

Vad? Jerry (Jack Black) jobbar på ett skrotupplag. Utöver detta försöker han sabotera kraftstationen han bor intill eftersom att han misstänker att den orsakar hans huvudvärk. I ett sabotageförsök blir hans hjärna olyckligtvis magnetiserad, vilket i sin tur leder till att alla filmer i hans vän Mikes (Mos Def) videobutik blir förstörda. I ett försök att behålla butikens enda trogna och dementa kund börjar vännerna att återskapa alla dessa förstörda filmer innan dess att chefen, Elroy Fletcher (Danny Glover), kommer tillbaka.

Jag? Jag, tillsammans med fru E, är ett stort fan av Jack Black och gillar mer eller mindre allt han medverkat i. Förutsättningarna var med andra ord goda inför denna rulle. Själva storyn i sig känns också väldigt intressant där amatörfilmandet glorifieras. Alla, nåja de flesta iallafall, har väl någon gång under sitt liv försökt sig på att knåpa ihop en eller annan film i hopp om att den ska bli riktigt megabra. Tyvärr brukar de flesta bli lagom pinsamt dåliga. Mina blev iallafall det, men trots detta ändå underhållande. Jag hade gärna sett någon av dem idag. "Be Kind Rewind" levde väl inte riktigt upp till förväntningarna och var inte lika tokrolig som vi kanske hade hoppats på. Vi gillar ju Jack Black som mest när han är galen. Visst, han är galen även i den här filmen, men det blir ingen galen film om man säger så. Scenerna när Jerry och Mike "swedar" filmer är riktigt roliga, men slutet blir aningens segt när man försöker trycka in en slags påtvingad sensmoral. Det hade jag gärna varit utan. Summa summarum en sevärd film.

Och? Verbet "Sweding" innebär att du, med en extremt låg budget och vanlig videokamera, spelar in en egen förenklad sammanfattning av en redan befintlig film. Anledningen till att detta kallas just "sweding" är att de i ovan nämnda film påstår att nyinspelningarna de gjort kommer just från Sverige. På nätet kan man komma åt massvis av olika filmer som blivit "sweded" bland annat genom att söka på "sweded movies" på Youtube. Man kan även besöka hemsidorna swededfilms.com och swededmovies.org

Trailer:




Sweded trailer:
 

Kommentarer
Postat av: TJ

Precis som ni så är jag också ett fan av Jack Black, mest på grund av hans galna och vilda agerande :p

Har inte sett den här filmen än, men ska nog ta och göra det nu, har väntat att hitta den i bra kvalla på DC...

Tack för påminnelsen kan man väl säga :P

2008-06-13 @ 23:54:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0