Vad? Jag? Och? - Del 21

Resurrecting The Champ

Vad? I filmen, som är baserad på verkliga händelser, får vi följa en ung sportjournalist (Josh Harnett) som misstänker att en hemlös man i trakterna som kallar sig "Champ" (Samuel L Jackson) kan vara en före detta boxningsmästare. Reportern blir vän med den hemlöse mannen och försöker övertyga honom att återvända till rampljuset. Sportjournalisten hoppas att detta kan ge honom en story som sätter hans namn på kartan.

Jag? Jag gillar verkligen filmer som bygger på verkliga händelser. Det ger liksom en dimension extra att kunna tro att det nästan är helt sant det man ser. I själva verket kanske det inte ens är det minsta likt verkligheten utan mer bara inspirerat av någon ytterst snarlik händelse back in the days. I vilket fall som helst tilltalar det mig. Den här filmen blir absolut inget undantag. Storyn byggs upp mycket på det sättet att den gamla boxaren berättar om händelser i sitt gamla liv samtidigt som man ser hur journalistens nuvarnde liv påverkas av berättandet. I like. För alla er där ute som vill se en bra film kan jag verkligen rekommendera denna.

Och? Boxaren som filmen handlar om heter Bob "Bombardier" Satterfield och ett som är säkert är att han iallafall har funnits på riktigt. Tydligen var det en riktig tuffing vad gäller att leverera tunga slag, men samtidigt en riktig vekling vad gällde att ta mot tuffa slag. En glaskäke med ett sjuhelsikkes knock-out-slag. Typ. Enligt erkända boxningsmagasinet "The Ring" rankas han som den 58:e bästa boxaren genom tiderna. Här kan man se honom fightas mot Bob Baker.


Trailer:



Kommentarer
Postat av: Anna

Grymt bra film..Nästan en av de bästa jag sett!

2008-06-24 @ 00:59:10
Postat av: TJ

Ska se filmen, men skulle bara vilja säga en sak om det där om "Baserat på verkliga händelser".



Har du sett "Plan 9 from outer space"?

Skaparen Ed Wood påstod att den var baserad på verkliga händelser, men om du ser filmen så kommer du att dö av skratt, inte för att det är en komedi, utan för att den är så FRUKTANSVÄRT dålig.



http://www.youtube.com/watch?v=LSw6u6loD7k&feature=related



Jag vet att den är från 1950-talet, men ändå...



Poängen var att man inte ska tro riktigt på alla sådana påståenden.

"Texas Chainsaw Massacre" är också ett sådant exempel, och en annan film jag sett är "Adrift" som påstår sig vara baserad på verkliga händelser, fast den var baserad på en "Urban Legend" (Modern Myt), och vem vet hurvida den var sann?



Sedan är det också en stor skillnad mellan Inspirerad av verkliga händelser, och baserad på verkliga händelser, även om många överser den skillnaden.



Hur som helst hade det egentligen ingenting med själva filmen att göra, och jag tycker faktist om att se filmer som är baserade på verkliga händelser, av precis samma själ som du angivit.



Anyways, det känns som en bra film, och jag kommer helt klart att se den...



Förlåt för det långa (och ganska så onödiga) inlägget... xD

2008-06-24 @ 15:31:02
Postat av: Mikke

TJ >> Inga kommentarer kan vara varken för långa eller onödiga. Keep 'em coming.

2008-06-24 @ 16:33:54
URL: http://litotes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0