Åkerman väljer miljonerna i Ryssland

Nu är beslutet taget. Kung Johan Åkerman väljer att spela i Ryssland kommande säsong. Tyvärr. Som trogen AIKsupporter hade man givetvis gått och drömt och fantiserat om att han skulle dra på sig den svartgula tröjan nästa säsong. Men, men...

Jag kan delvis förstå honom. Kontraktet ger honom 5,1 miljoner kronor netto. Inte illa pinkat för att lira lite hockey. Priset att vara ifrån sina barn är dock jäkligt dyrt och jag vette katten om jag hade kunnat motivera för mig själv att ha dem borta från mig ytterligare ett år. Hade jag blivit erbjuden 5,1 miljoner kronor för att vara borta från Sander under 7-8 månader hade jag, givetvis?, av ekonomiska anledningar tagit den möjligheten. Min kära och ekonomiska fru E hade nog dödat mig annars. Kanske.

Men de månader som kommit efter den perioden jag varit borta från min älskling hade jag sett till att vara med honom mer eller mindre dygnet runt. Trots detta och det faktum att jag i stort sett säkrat även hans ekonomiska framtid hade jag ändå känt dåligt samvete. Man ska värdera sin tid med sina barn. De är faktiskt bara treåringar under ett endaste futtigt år. Och de är ju fantastiska som blivande treåringar. För att inte tala om ettåringar. Eller nollåringar såklart! ...jag misstänker att de är fantastiska som 4,5,6,7,8-åringar också. Jag har dock ännu ingen erfarenhet av detta...

Nåväl, Åkermans värderingar kanske är annorlunda än mina. Jag har dock liksom fått för mig att han är en kille som vill vara en god pappa som dessutom värderar familjelivet högt. Hur han lyckas med det vet jag faktiskt inte, men ur en ekonomisk synvinkel är han nog mest troligen en bättre pappa än mig. Ur en kärleksfull synvinkel?

Jag känner inte Åkerman och vill verkligen inte "trash talka" honom. Den jag känner som vet mest om honom är hans mamma, Gunilla, som jag känner sedan tiden jag bodde i Stockholm. Vi åkte ofta tillsammans och såg när AIK spelade i närheten av 08-området. Hon är fantastiskt trevlig och godhjärtad och brås sonen det minsta på sin mor vågar jag säga att han har goda möjligheter att vara en god far. Just nu och den senaste tiden tiden har han dock varit alldeles på tok för frånvarande. I mina mått mätt.

Lycka till Johan, visst ses vi i Skellefteå Kraft Arena säsongen 09/10?

källa: Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/article2424022.ab)

Kommentarer
Postat av: Anna

Sander och bäbis ska vara lycklig att hans föräldrar är ihop och är lärare som inte behöver ta sådana beslut som åkerman behöver. "Vanliga" föräldrars barn mår nog bäst även om de inte finns lika mycket pengar att hämta.
Sen hoppas jag att åkerman är en underbar pappa ändå, vilket jag verkligen tror, så jag gillar honom skrapt.

2008-05-08 @ 13:55:42
Postat av: Sofie

Bra rutet Herr E. Håller med om att barn bara är barn en gång och att missad tid aldrig kommer tillbaka. Eftersom beslutet tagit så lång tid att ta för Åkerman måste man ju misstänka att det har varit ett tricky sådant att ta. Man får ju hoppas att han vet vad han vill. Själv skulle jag inte för några pengar i världen missa flera månader med mina darlings. Men det är ju jag det och då är jag ju bara en underbetald liten lärarinna också...

2008-05-08 @ 22:08:41
URL: http://soof.wordpress.com
Postat av: Mikke

Soof >> Men 5,1 miljoner är ändå 5,1 miljoner. Oj vad många ljuslyktor det skulle kunna bli. Jag hade nog försökt. Iallfall om det handlade om 6-7 månader. Men visst, jag hade med största säkerhet gråtit mig till sömns varendaste natt.

Och om tanken hade varit att jag skulle spela hockey hade jag helt säkert varit totalt kass. Jag kan ju inte fungera utan mina nära och kära.

2008-05-08 @ 23:34:40
URL: http://LITOTES.BLOGG.SE
Postat av: Mange

Johan Åkerman har tidigare inte haft några fantasisummor i lön hittils men nu får han chansen att trygga sin familjs framtid med en bra slant pengar under 1 år.

5.1 miljoner netto rakt in på kontot är bra pengar. Frågan är hur många som skulle säga nej till dom pengarna? Han måste ha grubblat bra mycket på hur hans framtida år ska se ut. Inte bara vart han ska spela utan är pengarna verkligen värda mer än att se sina barns uppväxt som du skriver.

Om man får 5.1 miljoner rakt in på kontot kan man leva ganska så gott resten av livet om man har lite ekonomiskt sinne och intresse för affärer. Investera i bra aktier, fonder ect så har du en bra utdelning och högst troligt ännu mer pengar på kontor framöver. I sämsta fall skulle han kunna sätta in pengarn på ett sparkonto med ca 4% ränta och plocka ut ca 200.000 SEK per år i rena räntepengar...

Jag tror mig veta vad jag skulle göra.

(Ska tilläggas att jag och din syster har lite olika åsikter om saken.. :) )

2008-05-16 @ 11:38:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0