Kanske en tjejke?

Sander och förskolefröken Anna hade en intressant dialog på förskolan angående Sanders kommande syskon.

A: Vad tror du att det är för en bebis i magen. Tror du att det är en lillebror eller en lillasyster?

S: Menar du om det är en kille eller en tjej eller en tjejke?


Hmm.. jag antar att det sistnämnda är någon typ av androgyn hermafrodit. Visst är det samma sak? Alltså androgyn och harmafrodit. Båda betyder väl, om jag inte är fullkomligt ute och cyklar, en person som är tvåkönad?

Kommentarer
Postat av: Linda

Androgyn (av grekiskans aner, man, och gyne, kvinna), ursprungligen avseende en individ som är anatomiskt tvekönad. Sedan 1900-talet även i psykologisk bemärkelse, en människa med både manliga och kvinnliga egenskaper eller beteendemönster.

Hermafrodit är en individ som är tvåkönad. I den grekiska mytologin var Hermafroditos ett tvåkönat barn till Hermes och Afrodite. När det gäller människor anses termen idag kränkande, och därför används istället begreppet intersexualitet när man talar om personer med könsorganskarakteristika av båda könen och en dubbel uppsättning av könskromoser.

2008-05-01 @ 22:41:05
URL: http://naughtyshawty.blogg.se
Postat av: Anna

Han är för underbar. saknar han. de två första veckorna i juni ska jag vara me min fina gudson oerhört och pinsamt mycket... du vet ju hur jag är. haha. allt för han! =)

här i gbg r de regn idag, rätt skönt då vi åkte till ikea och tog en ren slappar dag. hälsa syster och pussa sander.

2008-05-01 @ 23:04:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0