Vad? Jag? Och? - Del 12

The Golden Compass / Guldkompassen

Vad? Filmen Guldkompassen bygger på Philip Pullmans bok-triologi "Den mörka materian". Huvudrollsinnehavaren är den tolvåriga flickan Lyra (Dakota Blue Richards) som lever i en parallellvärld. I Lyras värld, som är mycket lik vår egen men ändå annorlunda, lever människors själar i form av djur som följer människor överallt. De kallas daimoner. Efter att Lyras farbror (Daniel Craig) berättat om en märklig plats nära Nordpolen där man kan ana en annan värld, ger sig Lyra ut på en spännande resa och dras in i ett äventyr fyllt av onda och goda häxor, pansarbjörnar, daimoner, intelligenta talande isbjörnar och Magisteriet och dess Undersökningskommission - ledd av den begåvade och karismatiska Mrs Coulter (Nicole Kidman).

Jag? Först och främst måste jag påpeka att fantasy onekligen är en genre som jag uppskattar mycket. Och när jag berättar att Filmatiseringen av GULDKOMPASSEN är New Line Cinemas största projekt sedan "Sagan om Ringen"-trilogin förstår ni säkert att det här är också är en film som är extremt välgjord. Sånt gillar jag också. Med andra ord blev detta en mycket trevlig filmupplevelse för min del.

Och? Vi får hoppas att filmen drar in tillräckligt med pengar så att även de två efterföljande böckerna kommer att filmatiseras. Då kommer vi tydligen att få en fördjupad bild av Mrs Coulter och givetvis veta mer om Lyras öde. Jag väntar och längtar med spänning. Sist, men absolut inte minst, vill jag påpeka att det är skönt att se att den utvalda hjälten i denna historia för en gångs skull är en tjej. Mer sånt uppskattas!

Trailer


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0