Bisfenol A

Micrad?

Mångamånga
är de vänner som skrattat åt mig och fru E när vi envisats med att värma Sanders välling the old fashion way genom att värma upp den i kastrull på plattan innan den hällts ner i nappflaskan. Alla andra har använt sig av modern teknik och helt enkelt kört plastflaskan och vällingen i micron. Snabbt, smidigt och enkelt. Anledningen till att vi valt spisen före micron har inte direkt varit av någon oro för microvågorna utan har mer bara blivit så eftersom vi varit vana med att tillreda den på detta vis. Idag är jag tacksam för att vi haft den vanan.

Nu varnar nämligen miljögrupper att Plastkemikalien bisfenol A (BPA), som kan finnas i nappflaskor, kan skada barn och djur. En rapport från National Toxicology Program, en del av det amerikanska forskningsrådet för medicinsk vetenskap (NIH), har uttryckt oro över att BPA skulle kunna orsaka nerv- och beteendeproblem hos foster, spädbarn och barn. Kemikalien kopplas också till en kraftigt ökad risk för både hjärtsjukdomar och diabetes hos vuxna.


I Kanada har man stoppat kemikalien i barnprodukter, men i Sverige, Europa och i övriga delar av världen är den en av de vanligaste plastkemikalierna och finns i allt från plastmuggar till skidor. Användningen ökar med 6 till 10 procent per år och den globala produktionen uppgår nu till omkring 3 miljarder kilo per år.
 
Risken finns givetvis att kemikalien finns även i Sanders nappflaska, men faktumet är att utfällningarna av kemikalien ökar om man värmer nappflaskan, tallriken eller behållaren i mikron. Till stor del kan kemikalien undvikas helt genom att inte värma nappflaskor och plastburkar i mikron.

För Sander har det med andra ord inte varit några problem med att undvika denna kemikalie, men själv ligger jag nog lite mer risigt till. Mer eller mindre varevigaste arbetsdag använder jag nämligen microvågsugnen för att värma min mat liggandes i plastlådan. Shit pommes.

Nästa steg blir nog att börja lägga upp min mat på tallrik innan jag värmer den och kanske också att inhandla en nappflaska i glas till mina små sötnosar. Om det ens finns att få tag på?

Vad tänker du om detta?

Källa: Aftonbladet, SvD, BBC News


Kommentarer
Postat av: anne

Det är märkligt, men gamla beprövade metoder verkar funka bäst och vara minst farliga. När du var liten så hade vi glasflaskor...och micro var inte påkommet..

2008-09-23 @ 00:17:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0