En slump, ett kommunvapen och ingenting annat.

Ibland förvånas jag över hur stor genomslagskraft min lilla rosa blogg ändå verkar ha. Mitt inlägg om North Power och dess logga har onekligen satt griller i huvudet på en hel del och gett mig en himlans massa fler läsare. Hur alla har hittat hit vette katten, men ni är alla hjärtligt välkomna. En del, de flesta vill jag påstå, ser ungefär det jag ser - vilket är likheter mellan de symboler jag tidigare räknade upp. Andra ser absolut inga som helst likheter och vissa - även om jag ser att det är samma ip.nr som ligger bakom de två mest negativa signaturerna NP och Erik - blir nästan arga på mig för att jag nämner min alldeles egna reflektion i ämnet. Till mitt försvar kan jag inte säga annat än att jag faktiskt ser likheter och dessutom vågar står för att jag gör det.

Men. Det känns samtidigt oerhört skönt och befriande att läsa när skaparen av denna logotyp nu hittat hit till bloggen, trots ett totalt ointresse av att läsa bloggar, och lämnat sin story bakom hans kreation. Här följer hans kommentar.

Postat av: Nils

"Det är jag som är skyldig till NPs symbol. Jag läser aldrig bloggar, men jag fick förstås höra om den här diskussionen. Jag jobbar som grafisk formgivare på Blacke (systerföretag till Krux & Co). KUL att se att folk intresserar sig för symboler. Jo det är naturligtvis en ren tillfällighet (och lite krystat enligt min mening) att NPs logotyp liknar nazistsymboler.

Det roliga är att ingen har nämnt att blixtarna kan vara hämtade från Skellefteås kommunvapen. Vilket dom naturligtvis är. I kommunvapnet symboliserar de den elektriska kraften från älven.

Både blixtar och knutna nävar har genom århundraden använts som symboler för alla möjliga företeelser. Många bra. Så nazisterna har ingen ensamrätt på dem. Men jag var ju tvungen att kolla upp det här med White Power. Det visar sig (enligt Wikipedia) att grundaren valde namnet och symbolen som en travesti på Black Power som var en extrem falang av den svarta medborgarrättsrörelsen i USA under 60-talet.
För den som vill läsa mer om den knutna näven som symbol, kolla på: http://www.docspopuli.org/articles/Fist.html

Utan att veta så mycket om NP så tycker jag att det är tråkigt att AIK och supporterklubben blir omnämnda i en diskussion om nazism. Och jag beklagar om jag omedvetet medverkat till att vissa personer gör den kopplingen enbart på grund av logotypen."


Nils. Känn dig inte det minsta skyldig över din skapelse. Det är oundvikligt att se att den är skapad av en skicklig varelse. Var stolt över det. Som du beskriver det är det alltså ingenting annat än en ren tillfällighet att dessa, i dina ögon något krystade, likheter finns. Det glädjer mig enormt att höra att så är fallet. Jag ville givetvis aldrig tro något annat. Din beskrivning på att blixtarna är tagna från Skellefteås kommunvapen, där de står för kraften från älven, köper jag rakt av och det är givetvis en bra och logisk koppling. Samtidigt kan jag väl ändå tycka att det finns, om än små kanske, likheter med SS-blixtarna, men jag förstår givetvis att kommunvapnets blixtar var lite för mesiga. För det är de ju faktiskt.

Vidare är det givetvis precis så som Nils skriver att både blixtar och knutna nävar använts flitigt i en rad olika bra sammanhang genom historien och att de absolut inte är några symboler som ägs av nazister. Om någon trodde att jag menade att så var fallet beklagar jag detta ödmjukast.

Tanken var, som jag nu nämnt ett antal gånger, aldrig att smutskasta North Power som supporterklubb eller Skellefteå AIK som förening. Ej heller den som skapat logotypen. Tanken var heller aldrig att det skulle bli en diskussion vare sig NP skulle vara nazister (rötägg finns alltid i alla supporterklubbar) eller inte. Det blev bara så att jag hastigt och lustigt fick se dessa symboler intill varandra och där och då kändes det liksom fullkomligt omöjligt att inte se likheterna. Och jag ser dem faktiskt fortfarande. Fast skillnaden är ju den att jag nu vet att alla likheter är en slump och ingenting annat än en slump. Jag vet också att skaparen hade en genomtänkt tanke och att blixtarna har en tydlig koppling till Skellefteås kommunvapen. Logiskt. Härligt. Befriande. Skönt. Tack för det Nils. Stort tack.

Härmed sätter jag, om ingenting oväntat nu inträffar, punkt för den här diskussionen och fokar på annat. Som exempelvis Skellefteås avslutningsmatcher i elitserien. Det kommer ju onekligen att bli elefantiskt spännande hela vägen in i kaklet. Jag vågar dock tro på slutspel. Tror du? Forza AIK!


Kommentarer
Postat av: Jonna

Ja han är såå go =)

2009-02-06 @ 06:48:31
URL: http://jth.blogg.se/
Postat av: Anna B

Låter som ett bra avslutnings tal till detta ämne! Ha en bra snöig fredag! kram Anna

2009-02-06 @ 07:15:30
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: Duracellmamman

Hej!

Först vill vi beklaga att vårt svar har dröjt. Idag har vi äntligen tagit beslut om vilka bloggar vi har valt att följa under vår studie, istället för 5 bloggar, blev det totalt 7. Det för att undersökningarna som ska utföras ska få ett bättre/säkrare resultat.



Det är med en stor Ära vi meddelar att vi har valt att följa just Er blogg!



För Er som bloggare kommer det inte innebära någon mertid. Dvs Ni bloggar på precis som vanligt.



Under den närmaste månaden kommer en population, dvs en grupp läsare, följa Er blogg i olika perioder. Vilka läsarna är, kommer för Er att vara hemligt. Det för att de kvalitativa likväl kvantitativa undersökningarna ska vara så objektiva som möjligt är.



Under den här perioden, dvs en månad framåt, ber vi Er att inte ändra något i Ert gränssnitt (design), det för att inte slutresultatet ska bli förvillande.



Populationen kommer med jämna mellanrum får svara på enkäter, med frågor gällande Er blogg i den kvantitativa delen. I den kvalitativa kommer läsaren att intervjuas av oss under 1-2 timmar, där syftet just är att diskutera Era bloggar ur ren användbarhets synpunkt. Syftet är att få fram hur läsaren uppfattar, tolkar och förstår det som skrivs i Er blogg, och om hur Ert användargränssnitt påverkar läsaren i en negativ eller positiv aspekt.



Efter att de här undersökningarna är klara, dvs förstudien inför vårt arbete, kommer vi att fortsätta följa Er under hela våren. Ur olika synvinklar. Under den perioden kan Ni, om Ni själva vill, ändra gränssnittet.



Vi vill samtidigt påpeka att studien vi gör är en offentlig handling, dvs när vi är klara kan vem som helst, som önskar, ta del av den. Givetvis kommer vi förse Er med en kopia av sammanfattningen.



Vi kommer dock aldrig i detalj beskriva vad som skrivs i Er blogg, utan bara på ett övergripande plan presentera Er blogg.



För att vi ska kunna presentera Er inne på Duracellmammans blogg, är vi jätte glada om Ni har tid och möjlighet att skriva några korta rader om Er själva, och Er blogg.



Ni väljer själva djupet på presentationen. Delar av det kan komma att användas i vårt arbete. Jätte bra om Ni mailar den till oss på [email protected] (märk mailet med presentation). Vi kommer därefter svara Er ifrån en annan privat adress, som Ni fortsättningsvis kan använda vid all kontakt med oss.



Vi är jätte glada för att Ni tar Er den här tiden och inte minst låter Era bloggar bli offentliga i samband med vår forskning.



Vid eventuella frågor eller funderingar, tveka aldrig med att ta kontakt!



Med Vänlig Hälsning



Annika & Camilla

2009-02-06 @ 15:31:35
URL: http://duracellmamman.se
Postat av: Lena

Ha en trevlig fredagskväll :)

2009-02-06 @ 16:48:48
URL: http://lenasoderberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0