Familjeverkstan

Herr och fru E går tillsammans med andra finfina människor på Älvsbacka en finfin föräldrautbildning under arbetsnamnet Familjeverkstan. Utbildningen är ett föräldrastödsmaterial för alla som har barn i åldern tre till tolv år och består av åtta korta filmer som skildrar vardagliga situationer i familjelivet. Några teman i filmerna är rutiner, positiv kommunikation, gränser och jämställdhet. Varje film ska fungera som ett underlag för diskussion utan att ge färdiga svar. Svaren ska istället komma i efterföljande gruppdiskussioner. Familjeverkstan ges i studiecirkelform som med sin speciella pedagogik lämpar sig ypperligt i sammanhanget. Varje träff bygger på en av filmerna och följs av diskussioner samt praktiska övningar. Syftet är att fundera över sitt beteende som förälder och att pröva nya vägar. Mellan träffarna får föräldrarna hemuppgifter med praktiska övningar. (Källa: Statens Folkhälsoinstitut

I skrivande stund har vi haft två träffar och det känns onekligen som en fantastisk erfarenhet som kommer att ge familjen E sagolikt mycket. Målsättningen är att bli den bästa mamman och pappan som vi kan bli. Det är faktiskt våra underbara barn väl värda. Familjeverkstan ger oss verktygen att hjälpa våra barn att må gott. Och om de mår gott mår givetvis även vi just precis så. Gott. Som småbarnsförälder, speciellt till en trotsig treåring som sonen, känns det skönt att diskutera med andra och få råd och stöd i andras tankar och erfarenheter. Livet som förälder är ju inte alltid en dans på rosor även om det ofta är elefantiskt fantastiskt.

För att koppla och förtydliga hur livet kan vara för en förälder, i det här fallet en mamma men jag vill verkligen understryka att det i min värld är precis samma sak för oss pappor, embeddar jag in ett ypperligt Youtube-klipp. "The Mum Song". Enjoy!


Kommentarer
Postat av: Anna B

Det är verkligen en toppen utbildning ni får gå. Har bara hört "toppen och wow" om den.

MUMs song fick jag i mailen för några veckor sen. Den är bra framförd! ;) Nu Mikke, nu är det fredag och efter jobbet är det SPORTLOV!! Ha det gott! kram anna

2009-02-27 @ 06:36:23
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: johanna

att det går bra med vad?=)

2009-02-27 @ 06:48:23
URL: http://misseverything.blogg.se/
Postat av: Den bräckliga

Jag har också haft den här som my theme song. Tycker den är helt fantastisk!

Postat av: Elin

Hej och tack för besöket på min blogg. Kul med lite nya besökare ! Jag googlade alldeles precis och visst finns Ergorapidon i rosa ! Bara att skriva upp på önskelistan alltså. :-D

2009-02-27 @ 10:09:56
URL: http://imsevimsevass.blogg.se/
Postat av: Malin

Kul med en bloggande småbarnsfar!

Den utbildningen skulle jag behöva med en dotter som verkar vara i en hopplös förpubertet av något slag. Få lite stöd råd och tips hur man skall agera, det är lätt att bli arg och opedagogisk..



Du skriver bra och har en härlig blogg! Hälsa resten av fam E och ha en skön helg.

2009-02-27 @ 16:44:11
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Thyllan

Ha ha ha ha ha! Underbar låt! Å stämmer ju så bra överens med verkligheten. Utbildningen låter fantastisk! Hur ska jag lura dit Klippan? Blir en utmaning i sig..

Hälsa frugan att jag ser fram emot nästa inlägg med tillhörande grunge-låt. Hon behöver ju inte känna nån press, men.. ler

Kramar till rosa familjen och må soffan vara mjuk och skön denna fredagkväll.

2009-02-27 @ 19:19:01
URL: http://thyllan.wordpress.com
Postat av: anne

Den låten är bra! :)

2009-02-28 @ 23:09:35
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Duracellmamman

Vilken super bra utbildning! Den hade jag behövt, ja kanske ännu mer på åldern från 12 år och uppåt;-)



För just nu har vi dagligen krig hemma hos oss... bävar för om något år då vi når kulmen med Linus samtidigt som Tildis kommer in i trotsåldern;-)



Det är då jag ska börja jobba mina 100 timmars veckor :-DD



Hoppas att vi får se Din Fru på Mammablogg Galan!!



Kramis!!

2009-03-01 @ 01:00:26
URL: http://duracellmamman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0