An offer I can't refuse?

Lutefisk!

Min gode amerikanske vän, tillika modefotografen, Jamie Luca är delaktig i uppstartandet av ett nytt, fräscht och hett modemagasin for kids. Eller tweens som han så vackert uttrycker sig. Tanken är att magasinet ska ha en massa snyggochfinballa kläder och fräsiga modereportage, men också lite andra galenheter som tilltalar kids i och around Kalifornien. Namnet på denna skapelse är, tro det eller ej, Lutefisk. Jo, ni läste tokigt nog alldeles rätt. Lutfisk med lite norsk stavning alltså. Och eftersom det är nordisk anknytning på namnet fick bästaste herr Jamie den fullkomligt lysande visionen att en del av magasinet också skulle ha en nordisk anknytning. Därför fick jag helt plötsligt en förfrågan om inte lillstora jag kunde ha ett stående inslag i skapelsen. Ett stående inslag som skulle ta upp och på ett lustfyllt sätt belysa Sverige och de nordiska individernas underligheter. Tusen ord skulle det visst vara. På engelska givetvis. Det skulle tydligen bli tokigt svårt för de där tweensen over there att läsa i annat fall. Utöver mina ord skulle det även finnas bildbevis till dessa tokigheter. Och herr E som ännu inte inhandlat en finfin kamera att plåta med. Ojoj. Hur ska detta gå? Om det ska gå. Vad tycker ni, mina kära bloggläsare? Är detta något jag bör hoppa på? Ska jag, er käraste rosa bloggare, hips och vips bli såväl skribent som fotograf till ett modemagasin i självaste US of freakin' A? Skulle jag ens ha en rimlig chans att klara av det?

Och vad fasiken skulle jag skriva om? Möjligtvis om svenskarnas syn på befolkningen over there? Eller kanske ska jag riva eller befästa de svenska myterna? Om underliga svenska traditioner? Jag vet faktiskt inte riktigt. Grejen måste ju bli rolig för att kidsen ska bli nöjda. Det känns nästan som att jag skulle kunna få lite skrivångest faktiskt. Kanske. Maybe. Fast man kan ju aldrig riktigt veta förrän man har testat. Eller hur?


Tips? Förslag? Tankar?


Kommentarer
Postat av: Anna B

Det är ju självklart ditt val, men om jag får bestämma skulle du ju ha sagt ja för länge sen...typ.

VAd du kan skriva om? En vardag här i kalla norden är väl ett tema...Med minus tjugofyra som förra veckan... Men glöm inte att skriva att det INTE finns några polarbears.... Only raindears...

Lycka till! För visst tar du chansen? Kram Anna

2009-01-18 @ 09:24:23
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: Thyllan

Guu, va häftigt! Grattis! Känner du bara att du har tid och ork, så kör, mannen! Du kan ju det här med att sätta ihop en massa ord och få något vettigt ur det. Det är så supernice att läsa om vardagliga saker som man kan känna igen sig i. Det är mitt lilla tips.

Go, mannen, go!

2009-01-18 @ 11:17:40
URL: http://thyllan.wordpress.com
Postat av: Sofie

Annars har du ju en ganska så sugen fotograf i ett hus inte så långt bort från dig...

2009-01-18 @ 11:28:05
URL: http://soof.wordpress.com
Postat av: Leos mamma

Självklart ska du skriva!

Om inte minus 28 är ett ämne som du kan skriva flera tusen ord ang, så har du ju en guldgruva att ösa ur på jobbet. Tweens in the US måste ju älsa att höra om svenska elevers våndor och kval, samt vad man har på sig!

Go for it man!

Postat av: anne

Eftersom jag redan tjuvtittat på Lutefisk så vet jag ju att Jamie sedan start har DIG som medverkande redan på första sidan! Det blir lite fegt om skribenten aldrig leverar något...Du är så bra på att "ha ordet" och du har dessutom en modeintresserad tonårslillebror som har en asbra kamera och som alltid är full av konstiga ideér. Du kan!!!

2009-01-18 @ 11:59:58
Postat av: anna

Klart du kan!!! Ingen tvekan från Sälhuset på det!!



Lycka till!

2009-01-18 @ 13:38:36
URL: http://salhuset.blogg.se/
Postat av: sofia

Shoot!! Det är klart att du fixar det! Se det som en kul grej =)

2009-01-18 @ 15:31:32
URL: http://animales.blogg.se/
Postat av: Tesstamente

SJÄÄÄÄLVKLART!!! Du kommer att vara på Oprah inom ett år:-)

2009-01-18 @ 21:58:32
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: Tesstamente

Btw, när jag först träffade Irish, gjorde jag ett litet häfte till honom med passande utdrag från "The Xenophobe's Guide to the Swedes". Den är väldigt rolig och du kan SÄKERT få inspiration därifrån!

2009-01-18 @ 22:04:39
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: Valley Girl

Tjena! Förutom nutid föreslår jag att du skriver lite om din egen barndom/ungdom! DET kan dom inte relatera till här i USA och skulle säkert tycka det lät helexotiskt!(jag bor förresten i LA-området men kommer från Norrland) Nämn t.ex. om hur vi bara hade två tv-kanaler. Den enda "cartoon" vi hade var Hacke Hackspett på lördagarna och lite Tom & Jerry i lilla sportspegeln... Och vädret... Vid minus 10 fick man fortfarande ha Idrott utomhus i skolan, det skulle aldrig en Los Angeles-unge klara av... Berätta även om svensk husmanskost/skolmat, som blodpudding, pölsa, fiskbullar och nåt annat "konstigt" för det enda man förknippar med svensk mat här är IKEA-maten (köttbullar).



Lycka till och ha det så skoj i skrivandet!

2009-01-19 @ 04:48:39
URL: http://vardagsprat.wordpress.com
Postat av: anne

Lika litet som folket over there (eller i vilket land som helst för den delen) kan identifiera sina egna egenheter, lika svårt är et väl för de flesta av oss att identifiera våra...Speciellt om det ska anpassas till tweenmålgruppen...Lycka till! Du får väl ha en testpanel och se om det går hem! :)

2009-01-20 @ 21:29:32
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0