Nu tar vi guld...

...och jag befinner mig på första parkett sittandes i soffan iklädd den blågula stassen. Det var 28 år sedan första och sista gången Sverige tog ett guld i juniorvärldsmästerskapen i ishockey. Ifjol var det nära sedan Larsson petat in en sen kvittering och tagit matchen till sudden death. Där blev det dock plötslig död för svenskarnas del då Kanada snöpligt fick in ett skitmål. På ett sätt var det kanske rättvist den gången. Fast nog kändes det onekligen surt. 

Nu känns det dock som att chansen är betydligt större att Skellefteåpojkarna Rundblad och Erixon tillsammans med burväktaren Markström och de andra kan kriga hem landets andra guld. Många är faktiskt helt övertygade om att det kommer att bli just på det viset. Själv är jag långt ifrån övertygad. Jag hoppas dock. Och håller tummen.

Aftonbladets Mats Wennerholm menar att Sveriges lag är bättre på allt och räknar upp 10 skäl till att Sverige vinner finalen som drar igång om ganska precis 10 futtiga minuter. Enligt Wennerholm finns det bara två skäl som talar för värdnationen. Bara två?


"Vad är det då som talar för Sverige i natt?

Jo, en bättre målvakt, bättre form, bättre spel, bättre självförtroende, bättre defensiv, större hunger och att de två huvuddomarna i JVM-finalen kommer från Ryssland och Schweiz. Ingen amerikan den här gången.

Och ett bättre LAG.


Det som talar för Kanada är 20 000 galna kanadensare i ryggen på läktarna i Scotiabank Place och den flax de haft hittills i turneringen.  Ja, inte bara flax. I matchen mot USA startade inte matchuret i andra perioden och en utvisad kanadensare kom in på isen åtta sekunder för tidigt. Då gjorde Kanada 4-3."  - Wennerholm


Hur jag än försöker räkna har jag svårt att få ihop det till 10 skäl för svensk seger. För att trixa ihop 10 skäl måste jag räkna båda huvuddomarna som varsitt skäl och sedan faktumet att det inte är en amerikansk domare som ytterligare ett skäl. Det känns lite överdrivet. Don't you think?

Jag håller med om en del. Främst det om den bättre målvakten. Där råder det inget tvivel. Markström har varit makalöst stabil och kan helt klart bli den som säkrar guldpengen. Angående bättre form, spel, självförtroende och defensiv har jag svårt att uttala mig. Jag tror nog att Kanada också känner sig rätt kaxiga på hemmaplan och efter "strulet" mot Ryssland kan vi nog räkna med att defensiven är mer på hugget inatt. Formen har kanske svajat en del, men flaxformen verkar onekligen hålla i sig. Frågan är vilken form som är mer avgörande? Och hungern då? Ja, nog fasiken vill varendaste kanadick vinna ett guld på hemmaplan. Right? Givetvis, klart som korvspad. Det kommer med andra ord att bli en stenhård kamp.

De 20 000 fansen på läktarna kommer nog ganska garanterat att ge hemmalaget lite extra råg i ryggen. Samtidigt skapar det givetvis också lite press. Vid det här laget borde de dock vara ganska så vana med det enorma tryck de konstant haft på läktarna genom hela turneringen. Det är oerhört mäktigt att höra publiken gå bananer varje gång Team Canada är i närheten av en farlighet i offensiv zon. Man tror lätt att de har öppet mål nästan varje gång. Ojojoj. Det måste kännas ganska jobbigt som försvarande lag att konstant känna sig utsatt och i fara.

Superkampen mellan Hedman och Tavares då? Ja. Det känns tyvärr som att Tavares är överlägsen i den här turneringen. Hedman har varit ganska osynlig. Tyvärr. Jag hoppas att han är makalöst bra denna match. Att Tavares kommer att vara bra. Det räknar jag med. Också tyvärr.

Nåväl. Nu drar det alldeles strax igång och sändningen har precis startat. Själv ska jag gå och fixa till en liten hockeylatté som finfin uppladdning. Forza Sverige. Sassa brassa mandelmassa vi vill se nätet rassla!

Källa: Aftonbladet, Aftonbladet, Aftonbladet och Aftonbladet


Kommentarer
Postat av: anne

Ajaj...till och med Duncan och jag ser hockey..men nu tittar han på lite film och jag börjar med datorn...det går inte bra nu ...sorry...

2009-01-06 @ 02:38:15
Postat av: Mange



Jag e fortfarande fly förbannad. Att ingen tar ett matchstraff och gör slut på Esposito när han kör på sveriges målvakt är ett under.



I Kanada är dock allt tillåtet inom hockey. Jag har själv varit där och spelat och för dom är halva spelet psykiskt övertag. Kan dom störa på något sätt så gör dom det. Det kan gälla omklädningsrum, träningar, utrustning, domare, psykningar under matcher osv. ALLT ÄR OK!!



Sveriges spelade för svårt. Omständigt, lite passivt och slarvigt. Passningar bakom spelarna, skott som aldrig träffade mål osv osv.. Då går det inte att vinna en final.



Nu är det läggdax, imorgon spelar ännu ett lövlag vi ogillar. Denna gång mot A.I.K.

2009-01-06 @ 04:21:08
URL: http://stockholmstad.blogg.se/
Postat av: Anna B

Aj då... Sorry. Det gick inget vidare... Kram Anna

2009-01-06 @ 09:13:43
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: Anonym

JVM. Vad hjälper det att gnälla? Jag är alldeles förbannat trött på att Sverige alltid och utan undantag förlorar mot Kanada i VM-finaler, för att sen glädjas över beröm från våra egna idiotsportjournalister: "egentligen var ni bäst, grabbar", som om det var det turneringen gällde. Vilken ynkedom. Fatta nån gång att grishockey måste besvaras med grishockey och inte med gnäll. Svenska spelare är nog så stygga mot varann, men mot kanadicker törs de minsann inte. Vad är det för fega kräk som inte ens kan skydda sin målvakt, jag bara frågar!? Tre Kronor = Satans FLICKGÄNG! De får tammefan sluta lipa och lära sig slåss i stället.



Men det är klart, med en inhemsk politikerstyrd hockeykultur som prioriterar jämställdhet, klimatklrisen, idrottens förbrödrande tjusighet, mänskliga rättigheter, HBT-kompetens etc. framför guld blir det ju tyvärr såhär.



- Peter Ingestad, Solna

2009-01-06 @ 22:43:52
URL: http://kraxpelax.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0