Nytt år och nya möjligheter.

2008 är över. Det var ett år som så många andra år som bjöd på såväl glädje som sorg. Så som det alltid brukar vara. Det är svårt att frångå det faktum att livet är en berg- och dalbana gällande lycka och olycka. I det stora hela vill jag nog sammanfatta det som ett år som till största delen varit positiv. Med tanke på att vi under året fick vårt andra barn känns det kanske ganska givet att året skulle hamna på plus. Logiskt. Vettigt. Helt enkelt. Jag hade planerat att skriva en liten årskrönika över året som vi nu lämnat bakom oss, men fann sedan en variant på detta hos Skrivanne. Jag väljer att copycata henne istället. Jag tar det som en utmaning. Typ. Mitt 2008, here we go.

Hemma:
Vi har i år blivit fyra i familjen E. Könsfördelningen är nu mer jämlik än någonsin tidigare. Två av vardera kön. Killarna är dock starkare. Eller det är iallafall vad sonen bestämt vill hävda.

Sonens rum står äntligen klart. Planeringsstadiet pågick sisådär hela året (och kanske också fjolåret) för att vara exakt. Själva utförandet av planen gick desto snabbare. Precis i enlighet med de sista planerna stod det klart lagom till julaftonsmorgonen. Och fint blev det! Blogg om detta kommer som utlovat snart. Jag ska "bara" försöka lyckas få till några fina kort...

Vår rumssoffa har under 2008 onekligen upplevt sitt tyngsta år någonsin. Den utopiska förhoppningen var att soffan from hell skulle kunna leva vidare ytterligare 2-3 år, men vi inser att den mer eller mindre är död redan nu. Tyvärr. Rest in pieces.

Jobbet:
Det fantastiska arbetslaget krympte ordentligt i storlek och även om det fortfarande är ett fantastiskt arbetslag så saknas de som gått vidare på andra stigar och nya äventyr.

En härlig möjlighet till fortbildning dök upp och togs till vara på i och med VILJA-programmet. Det känns oerhört inspirerande och utmanande att se hur detta fortlöper under 2009 och vilka vägar och dörrar som öppnas tack vare detta.

Herr E:
Jag kan väl kanske inte direkt påstå att det har hänt speciellt mycket med just självaste herr E. Noterbart är kanske att min naturliga hårfärg för stunden är mer synlig nu än någonsin under de senaste 10-12 åren. Inte ett endaste grått strå så långt ögat kan nå. Ung inte enbart i sinnet.

Kärleken:
Det är svårt att påstå något annat än att kärleken blomstrar och är välmående med två så fantastiskt underbara barn som sonen och dottern i familjen. Samtidigt är det precis lika svårt att inte erkänna att det i och med dessa två små underbara främst fokuseras på familjens kärlek. Det är betydligt mer mamma och pappa än herr och fru E. Absolut inget ont om det. Bara ett faktum.


Och vad händer då 2009?

I livet som jag gillar att benämna som mitt:
Planen är att jag inom en mycket snar framtid ska styra upp mig själv och bli ännu bättre man, människa och person än den jag är idag. Det går. Och jag känner att jag vill sträva efter en förfining på fler än ett plan. Hur detta egentligen kommer att se ut och vad det innebär är inte helt klart i skrivande stund, men jag lovar heligt och dyrt att det kommer att rapporteras right here. Stay tuned.

Jag hoppas också innerligt att ingenting denna gång kan komma i vägen mellan mig och min ack så efterlängtade föräldraledighet. Jag grinar inombords varendaste gång jag tänker på det hårda och bittra faktum att jag inte var hemma med min son Sander. Omständigheterna tillät det helt enkelt inte den gången. Nu får ingenting hindra detta. Jag kommer inte att tillåta det.
 
Jag ser också fram mot en spännande höst med VILJA-programmet. Jag hoppas, tror och räknar med att detta kommer att ge mig en ordentlig skjuts i min personliga utveckling. Och kanske också rent karriärsmässigt. MEN. Inte på bekostnad av min föräldraledighet. Nej. Nej. Absolut inte.

I hemmet:
Planen är att det ska ske en utbyggnad av mellanvåningens balkong. Jag hoppas så in i bänken att detta blir av. Det skulle onekligen skapa helt nya och fantastiskt trevliga möjligheter. Vill det sig riktigt väl byggs det kanske en altan även på bottenplan i samma veva. Och vill det sig mirakulöst väl kanske det också dyker upp ett eller annat fönster på vår kortsida. Det skulle onekligen vara nice.

Stellas rum ska färdigställas. Det lär ske relativt omgående faktiskt. Det känns åtminstone så just nu. Återstår dock att se om så blir fallet. Hoppashoppashoppas.

Kanske ska det tapetseras och fixas och donas i vardagsrummet. Det känns så just nu. Är märkbart less den bruna tapeten även om jag samtidigt gillar den. Den skapar lite myspysig känsla liksom. Det kan dock mycket väl bli så att den väggen blir svartaktig och att soffan också blir svartaktig inom kort. Ni minns soffan from hell som jag nämnde här tidigare i inlägget, visst?

I världen:
2009 kommer att präglas av dystra besked för många. Många fler än de som redan fått lämna sina arbeten kommer att bli arbetslösa på grund av finanskrisen. Dessa tjänster kommer att hamna på listan över besparingar som olika företag kommer ägna sig åt 2009. Tyvärr.

Lågkonjukturen kommer förmodligen att sätta allt större avtryck på den klimatalarmistiska politiken. Ett nytt Kyotoavtal kommer säkerligen att komma fram, men det blir garanterat mycket urvattnat och meningslöst precis som det förra. I övrigt kommer nog klimatdebatten att sakta somna in i media. Tyvärr.

Lågkonjukturen och arbetslösheten kommer alltså enligt min prognos att dominera 2009 och klimatfrågan kommer i och med detta förmodligen allt mer i bakgrunden. Tyvärr som skrivet.

I sportens värld:
Linköping tar ä n t l i g e n, sett med klubbenögon, SM-guld i ishockey. I finalen besegrar de Färjestad ganska enkelt. De svartgula Skellefteåkrigarna blir utslagna i semifinalen mot de slutgilltiga mästarna. Också ganska enkelt tyvärr.

IK Rutin byter namn till Älvsbacka IK. Kort och gott ÄIK. Det rosa laget spelar sig också till en semifinalplats i årets slutspel. Där blir det dock förlust efter en oerhört risig insats från de rosa.

Vancouver Canucks tar sig till final i Stanley Cup. Mats Sundin gör dundersuccé, men i finalserien får de än en gång se sig besegrade av just New York Rangers. Markus Näslund sätter ironiskt nog den sista spiken i kistan.

Blackburn Rovers klarar sig med nöd och näppe kvar i högsta ligan efter en dramatisk sista omgång där Benni McCarthy grisar in ett hattrick och Rovers vinner med 3-2.


Seså. Ta nu gärna detta som en utmaning alla kära bloggande bloggläsare.

Kommentarer
Postat av: Anna B

Du har verkligen varit duktig. Både en bakåtblick och sedan en spådom om 2009! Det är bara att tacka att du nämde lilla mig i förordet. Det blir en bra utmaning du skickar vidare!

Önskar dig en god fortsättning på det nya året, Mikke! Önskar dig en härlig föräldraledighet. Njut och lev här och nu! Kram Anna

2009-01-02 @ 14:42:31
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: Elin Wiklund (Larsson)

Fin blogg du har! Måste bara passa på att berömma den enormt fina "På spåret- skellefteå varianten" du gjort. Den förgyllde helt klart vår nyårsafton! :)

2009-01-02 @ 21:24:05
Postat av: Leos mamma

Måste bara hålla med Elin! Tänkte skriva en hyllning till din fantastiska tävling i min blogg, men så började alla här kräkas så...

Jag tror i alla fall din tävling räddade vår kväll!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0