Lönesamtal

Idag fick vi som ingår i arbetslaget på IVM meddelande av vår käre chef när vi skulle infinna oss på hans kontor för lönesamtal. Spännande. Och ja, det känns faktiskt helt ärligt och rätt att skriva käre chef om en sådan fantastisk chef som UM. Vi är privilegierade. Helt klart.


Min namne blir först ut då hans samtal hålls redan kommande vecka. Mitt följer veckan därpå medan de andra i arbetslaget får vänta till i maj. Då är mest troligen pengarna enligt säkra källor slut. Kanske inleder vår kloke rektor med de bäst behövande först? ...eller? Kan det finnas någon annan vettig förklaring på ordningsföljden annars?


Inför stundande lönesamtal gäller det givetvis att förbereda sig på allra bästa möjliga sätt. För att göra detta loggade vi givetvis in på våra respektive fackförbund för att kolla hur löneläget ser ut inom Skellefteå Kommun. Jag är medlem i LR, men det tog inte alltför lång tid att inse att Lärarförbundet hade betydligt bättre statistik över löneläget på deras hemsida än vad mitt eget fackförbund hade. På Lärarförbundets hemsida fanns nämligen möjligheten att se vad varenda medlem inom Skellefteå kommun tjänade. Denna fakta redovisades genom ett diagram där man kunde utläsa vad olika lärare i olika åldrar hade för löner. Smart, smidigt och ohyggligt intressant. Jag hade gärna sett namn på de olika individerna också. Och arbetsplats. Why not?


Tyvärr vette katten om jag själv kommer att ha sådär jättestor hjälp av dessa siffror. Tanken är väl annars att man kan ha dessa för att kunna påvisa "lönehararna" som man jagar. Problemet för min del, om man nu ska se det som ett problem?, är att jag nästan själv kan ses som en liten "lönehare" enligt statistiken. Det är nämligen så att om man ser till löneläget för lärare inom grundskolan med grundskollärarexamen, vilket är den enda jag har i dagsläget, så ligger jag osannolika 1000-lappen över den som tjänar näst mest i min åldersgrupp. Men det är jag nog väl värd... Visst? ;D


Nu arbetar jag tack och lov, åtminstone statistiskt ur ett lönemässigt perspektiv, på gymnasiet och får dessutom inom kort ut min examen som gymnasielärare. Sett till den statistiken ligger jag nämligen inte högst i löneligan. Det finns med andra ord någon att jaga. Denna "någon", som enligt statistiken med största säkerhet är en kille, tjänar 700 kr mer än mig varje månad. Visst kan man undra vad han gör som inte jag gör som sedemera gör honom förtjänt till dessa extra hundralappar? Frågan är om min chef månne har svaret? Spänningen är olidlig...


Inför sitt lönesamtal får man hemskt gärna fundera kring de lönekriterier som finns för personal inom gymnasiekontoret. Det handlar om fyra huvudrubriler som vardera har sina egna underrubriker. Huvudrubrikerna är som följer: Ansvar, Professionalitet, Utveckling, Samarbete. Utifrån dessa och dess underrubriker ska man själv betygsätta sig utifrån skalan "behöver utvecklas-bra-mycket bra". Jag gjorde en snabb test och funderade på var mina kollegor skulla hamna i bedömningen och det kändes som att det mesta faktiskt låg på mycket bra. Jag hoppas att jag själv också kan hålla samma höga klass som mina superpedagoger till arbetskamrater. För det är faktiskt precis vad de är. Och om vår kära chef av en händelse råkar ramla in här på bloggen tycker jag att han ska komma ihåg det inför de stundande lönesamtalen...


Show us the money!


Kommentarer
Postat av: Anne

Ha ha, det finns knappast ngn logik i ordningsföljden på de lönesättande samtalen... det är knappast så att pengarna plötsligt "tar slut". Alla chefer har förberett sig noga i regel och vet nog ungefär var varje lön kommer att hamna. Har man inte märkts före samtalet så är man nog lite sent ute...

2008-04-18 @ 22:22:34
Postat av: Mikke

Anne >> Det är precis min tanke. MEN, varför ska man då fylla i den där luntan om lönekriterier egentligen?

2008-04-19 @ 23:42:50
URL: http://LITOTES.BLOGG.SE
Postat av: Petra

Läs gärna om mitt kommande lönesamtal. :) Ta dock allt med en nypa salt. :)

2008-05-06 @ 17:37:01
URL: http://www.petra79.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0