Lärare kan ju inte vara riktigt 100...

100?

Arbetsmiljöverket har genomfört en stor arbetsmiljöundersökningen som nyligen redovisats. Den är den tionde undersökningen i ordningen och i den kan man läsa att hela 70%, alltså 7 av 10 för er som har problem med procenträkning, av lärare i grundskolan eller gymnasiet har varje vecka problem med att koppla av tankarna från jobbet.

Och ungefär 35%, drygt var tredje, av alla lärare har av samma skäl stundtals svårt att sova. 20%, var femte, känner varje vecka olust inför att gå till arbetet. Trots detta går de till arbetet. Tydligen också när de egentligen är sjuka och borde stanna hemma. Undersökningen visar nämligen att över hälften av lärarana, drygt 50%, har minst två gånger det senaste året gått till jobbet, trots att de varit så sjuka att de borde vara sjukskrivna.

Man kan onekligen fundera över hur det kan vara på detta vis. I mina ögon och öron känns det som skrämmande fakta och jag kan för mitt liv inte förstå hur så många lärare kan utsätta sig för sån enorm psykisk press och stress. Det kan verkligen inte vara hälsosamt. På något sätt måste det bli en förändring. Jag tror dock att lärarnas situation kommer att bli än kärvare den närmsta tiden. Anledningen till mina farhågor om kärvare tider är delvis de nya riktlinjer som dras upp från regeringshåll, men även det allt tuffare klimatet i vårt samhälle. Skolan har inte hängt med i utvecklingen. Vuxenvärlden har inte hängt med. Utan att utveckla det vidare vill jag hävda att skolan idag till stor del försöker fostra och undervisa dagens barn och ungdomar att fungera i ett samhälle som mer eller mindre inte finns. Tyvärr.

Jag vill dock tro och hoppas på en ljusare framtid. Det är mycket möjligt att det krävs en smärre revolution för att få vara med om detta, men jag är positiv. Trots Björklunds strävan efter en skola likt den från tidigt 1900-tal. Jag tror nämligen att vi kommer att få se barn och ungdomar som strävar efter annat (läs kunskap) än bara "ordning och reda". Dessa unga, kunskapstörstande individer kommer som de undervisningskonsumenter de är inte att nöja sig med en dålig skola. I och med detta kommer den framtida skolan tvingas till en förändring. Produkten måste helt enkelt bli bättre om vi vill ha kvar de unga i skolvärlden. Jag är övertygad om att det också kommer att bli så, men det är ju inte 100%-igt säkert.

En sak som dock är 100%-igt säker är att lärare inte kan vara riktigt 100.

Kommentarer
Postat av: anne

Unga idag lever i en värld som hela tiden ger dubbla budskap i allt. I skolans värld så är det bla att du ska ha en individuell studieplan efter hur du ska nå målen, men samtidigt så ska du ha skriftliga omdömen eller betyg mot målen från klass 1.I samhället i stort så ska du fort bli vuxen men inte nödvändigtvis mogen samtidigt. Allt fler har svårt att lämna hemmet och fixa ekonomi för egen bostad, men ska redan börja med BH när de är ett-två år som en markering i vuxenvärlden. Jag tror att vi måste börja titta övergripande på hur vi vill att vårt samhälle ska utvecklas så att vi kan alla arbeta mot ett och samma mål. För visst är det ett fungerande, fredligt och framåtsträvande sahälle vi vill leva i....

2008-08-23 @ 15:04:23
Postat av: jayne

Ja du...är själv lärare och kämpar för min sons rätt till kunskap, trots funktionshinder. Ja så ovanligt som dyslexi och ADD (ADHD form utan hyperaktivitet).

Jag vet inte vad jag ska säga om dagens skola, men något måste helt enkelt hända...

Tror inte bara det är lärare som går till jobb trots sjukdom... tycker de flesta i min bekantskapkrets gör detta... vad är vi på väg...

2008-08-24 @ 00:59:23
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Kim Ekholm

Jag tar med mig jobbet hem. Stöter jag på elever med problem så tänker jag ofta på dem och vad jag som lärare kan göra för dem för att må bättre. Arbetsskada. Så ja jag tror som du. Vi är inte alls riktigt 100. Värst är ämneslärare... HEHE

Sv, Jag är 22 så ja lite över 20:P

2008-08-24 @ 01:43:45
URL: http://kimza.se
Postat av: andriana

vem faan bryr sig om lärarna haha. så länge man får lär sig och får de betyg man förtjänar/vill ha. SÅ, WHOO CAAARES





HAREBRATJAA :D

2008-08-24 @ 01:47:01
URL: http://andrianas.blogg.se/
Postat av: Ann

God morgon! Ja bio är alltid trevligt!

Återkommer i ärendet lärare bara jag vaknat till:)

2008-08-24 @ 07:29:17
URL: http://lillanslilla.blogg.se/
Postat av: JOSEFINE

god morgon :)

2008-08-24 @ 09:35:51
URL: http://josefiner.blogg.se/
Postat av: mie

Godmorgon! Tack för att du kikat in hos mig=), kul att vi "har" samma namn hahaha..Ska återkomma då jag vaknat till lite med frågan om lärare=). Dock ska jag säga att jag verkligen beundrar er lärare som får stå ut med så mycket!

2008-08-24 @ 09:52:10
URL: http://mies.blogg.se/
Postat av: Bodil

Oj, vad jag håller med i det du skriver!

2008-08-24 @ 10:11:39
URL: http://ailurophilias.blogg.se/
Postat av: tess

Idag är de många som går till jobbet å känner att de känns hopplöst.. eller att man mår dåligt eller rent av vantrivs. JObbar man då med människor är de ju tredje part som blir lidande.. vet inte heller var vårt samhälle är på väg.... //Tess

2008-08-24 @ 10:25:56
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag håller fullständigt med om allt du säger....

Tyvärr kan vi inte blunda för verkligheten. Jag har själv barn i tonåren, och livrädd varje gång de är ute. Är det någon som stör sig på hur de är klädda? Hur de går? Hur de ser ut? Det kan räcka för att saker ska hända.... Hur gamla är dina barn? En bebbe vad jag förstått?

2008-08-24 @ 10:59:06
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: B L O N D I N A

sv: joo men som du läste så jag jag hur fake som helst innan, blev aldrig kallad fake, men nu hör jag de lite då o då, dock i anonyma kommentarer men i allafall. Jag förstår inte varför, jag är bara mig själv.



hmm, klurigt de där. Jag kan säga som så att jag ska aldrig bli lärare iallfall, aldrig att jag ska utsätta mgi för all den stressen och pressen, aldrig. tycker synd om lärarna lite grann nu när jag läst de du skrev

2008-08-24 @ 11:00:38
URL: http://blondina.blogg.se/
Postat av: Janna

haha, ja det passar verkligen till allt :D

2008-08-24 @ 11:27:19
URL: http://jannamattsson.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Hej!

Tack för att du kikade in hos mig och för dina vänliga ord om min blogg. :)

Jag håller med om det du skriver. Läraryrket måste vara jättetufft och jag beundrar er som har yrket i fråga. Det är klart det måste vara roligt och undervisa och träffa eleverna men just miljön på vissa skolor är nog under all kretik.

Jag tror inte regeringes mål kommer göra skolan bättre heller.

Något måste göras men vad? Det vet jag inte.

Jaja, jag hade inte så mycket vättigt att säga i den här frågan men den är oerhört viktig.

Sköt om dig och lycka till.

2008-08-24 @ 11:37:36
URL: http://mittmirakel.blogg.se/
Postat av: Tommie Lidén

Jag är själv lärare och anser att det som behövs är sannerligen ordning och reda. Förr i tiden stod man vänligt och väntade på att fröken skulle öppna klassrummet och sedan vid sin bänk innan man önskades god morgon och således fick slå sig ner. Man räckte upp handen innan man talade och man skulle aldrig tordas brusa upp mot sin undervisande lärarinna eller magister. Idag är det tvärsom och det är inget att eftersträva i ett funktionellt samhälle. Eleverna borde veta hut! Jag vet att det kanske låter hemskt i somligas öron, men jag hoppas de återinför dumstrutar, skamvrår och kvarsittning!

2008-08-24 @ 12:09:54
URL: http://www.skolverket.se
Postat av: Elin

tack du för kommentaren :)

2008-08-24 @ 12:55:14
URL: http://eeeelins.blogg.se/
Postat av: Kattis

Hejsan!

Ja, det är väl vår lott att somna tidigt och sen få hämta ungarna mitt i natten från sjukan! Hua.



Det är därför jag inte är lärare utan bara skolassistent. Skönt att slippa den stressen. ;D

Ha det gott!

2008-08-24 @ 15:47:35
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: Erika

sv: Hhaha, ellehur :)



Håller med dig, En lärare kan inte vara 100%-ig XD

2008-08-24 @ 17:41:18
URL: http://icanpikan.blogg.se/
Postat av: liene

Jag tycker synd om lärarna. Jag skulle haft en lärare från 7:an men hon orkade inte av pressen för våran klass var så galen. Men det beror ju på hur hon själv är, vissa vuxna är svagare än andra. För hon hade inte ens vart med åp de hemskaste lektionerna när vi var som värst. Då hade vi en annan och hon kunde hantera det och hon kommer alltid tillbaks, fast tror hon mår inte så bra. Så jag själv tänker aldrig bli lärare. Det är nästan förnedrande att vara det nu för tiden. I viss aländer är det lärarna som mobbar eleverna, men här är det ofta tvärtom. Men vf kan det inte vara ra istället, hoppas det ändras med tiden.

2008-08-24 @ 19:18:52
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: Elin

Håller helt klart med att det är sjukt att man inte kan koppla bort sitt arbete på fritiden å inte stanna hemma närman är sjuk osv. Tyvärr tror jag inte att denna situation är unik för er lärare, utan en generell tendens över stora delar av arbetsmarknaden.

2008-08-25 @ 16:58:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0