Vad borde egentligen vara tillåtet i klassrummet?

Jag var nyligen på ett mycket uppskattat sommarfika hos en av våra mycket trevliga grannar igår tillsammans med några andra precis lika trevliga grannar. Oerhört trevligt, gott och intressant. Jag kan aldrig sluta upp med att glädjas över det faktum att vi bor just där vi bor. Ett fantastiskt område med fantastiska människor. Lovely. Vid ett tillfälle under fikat började vi diskutera om skolan och vad som var och borde vara tillåtet eller inte.


Vi inledde med att diskutera användandet av keps under lektionstid. För mig är det en självklarhet att eleverna borde kunna ha keps, eller mössa också för den delen, om de så önskar. Jag kan faktiskt inte förstå varför folk stör sig på detta. Att bära huvudbonad är idag väldigt vanligt, speciellt bland killar, och ofta ett högst medvetet val från elevens sida. Denna huvudbonad kan, förutom att vara ett "fashion statement", besitta enorma krafter och ge dess bärare både bättre självkänsla och självförtroende. Faktiskt. Det kanske låter fånigt, men är i allra högsta grad en sanning. Ska vi som pedagoger försöka bekämpa detta då det klart och tydligt ingår i våra mål att vi ska stärka just nämnda självkänsla och självförtroende? I think not. Sen undrar jag om det verkligen är värt att lägga ner energi på att bekämpa huvudbonader i skolans värld då det bevisligen finns betydligt viktigare "krig" att vinna i kampen mot(?) elever och ungdomar.


Men, visst. Även jag kan ibland tycka att eleverna kanske borde ta av sig sina huvudbonader när de ska äta i matsalen, men precis i samma sekund funderar jag vad anledningen till att jag känner så är. Beror det helt enkelt på en djupt rotad, numera relativt förlegad, uppfostran om vett och etikett? Högst sannolikt är det så.


Ett annat vara eller icke varande som vi diskuterade var mobiltelefoner i klassrummet. Majoriteten, ja alla förutom jag, i sällskapet tyckte att mobiltelefoner ska vara helt och fullt förbjudet i klassrummet. Jag önskar motsatsen. "Det ska vara ordning och reda!" och "Alla blir störda om det ringer i någons telefon!" var kommentarer som mottogs av hurrarop och tacksamhet av andra i sällskapet. För min del ser jag inga problem med detta. Det går givetvis att ha ordning och reda även om mobiltelefoner tillåts. Att hävda något annat anser jag är att se ner på dagens unga. De är inte inkompetenta. Tvärtom. Mina elever är mellan 15 och 19 år gamla. I dagens arbetsliv finns det en stor del som inledde sina "vuxna" yrkesliv vid denna ålder. Om det var okej att börja arbeta ställer jag mig frågande till varför det inte ska vara möjligt att unga idag ens ska kunna ha mobiltelefoner på sin arbetsplats - skolan? Är det inte vettigt att de ges en chans till att förbereda sig även på detta plan? Att lära sig hur det är lämpligt att använda sig av sin mobiltelefon i skolan och i arbetslivet? Det kanske upplevs svårt att ge dem denna möjlighet. Och ja, det är också mycket möjligt att det blir svårt, åtminstone inledningsvis. Men allvarligt talat, om det känns så jobbigt kanske man inte ska arbeta inom skolan? Med en gemensam approach där personalen backar upp varandra i detta beslut skulle det givetvis vara enklare och för ett framgångsrikt resultat är detta givetvis önskvärt.


Med mer eller mindre 100%-ig säkerhet, tyvärr, kan jag meddela att majoriteten av de som arbetar i skolan inte tänker som jag utan håller istället med mina kompisar och grannar. De vill förbjuda och förhindra användandet i sin strävan efter ordning och reda. Förbud känns enklare än att hjälpa ungdomarna att hitta en balans där det faktiskt uppstår ordning och reda trots ett lagligt brukande av kepsar, mobiltelefoner och mp3-spelare. En anledning till detta tror jag är lättja, men den allra största anledningen är förmodligen rädsla. En rädsla över att inte behärska situationen, tekniken, ordningen och redan. För att slippa denna rädsla är det givetvis ett enkelt val att helt enkelt förbjuda det. Problemet löst. Eller?

Jag anser att vi måste lösa det på ett helt annat sätt. Skolan, och samhället, måste förnya sig. Vi måste bli mer up to date. Vi kan och bör heller inte stoppa dagens unga att ta del av utvecklingen i deras vardag genom att försöka, för det blir inget annat än just halvtaskiga försök, att hindra dem ifrån att använda dagens teknik. Åh nej, istället måste vi givetvis själva utvecklas och se möjligheterna i den nya tekniken. Mobiltelefoner är precis som mp3-spelare ett lika självklart hjälpmedel för dagens ungdomar som suddgummi och linjal var för oss när vi gick i skolan. Detta måste vi använda och dra nytta av istället för att förbjuda! OM man lyckas, vilket man helt klart kan och även gör om man lägger ner tid och energi på det, kan man även fostra de unga att använda dessa hjälpmedel på ett vettigare sätt än idag. Man uppnår helt enkelt ordning och reda samtidigt som man gemensamt utvecklas med vardagstekniken. I mina ögon är detta ett vettigare tillvägagångssätt än att sträva efter den gamla skolans ordning och reda.


Vad tycker du?


Kommentarer
Postat av: ina

bra skrivet:) jag håller med dig! har också tänkt på detdär med att ta av sig i matsalen och sen kommit på mig själv att inte veta varför, det är ju som du säger bara en gammal etikettgrej. Mattanterna bär ju till och med keps för att inte he hår i maten(dock så är det likt förbannat hårstrån i skolmaten så till vilken nytta?) men nej, som sagt, bra sagt!

2008-07-30 @ 22:49:18
URL: http://iiiiina.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Jag håller med dig fullt ut! På min skola är det tillåtet att ha keps, mobil och mp3. Iallafall så tillåter de flesta lärarna det. Det enda kravet är att man inte ska störa någon annan, lagom volym på mp3 och ljudlös mobil. Detta kan tillochmed bli ett hjälpmedel. Med musik i öronen kan du inte höra vad de andra snackar om, vilket leder till att du inte snackar, som i sin tur leder till att det blir en lugnare och drägligare arbetsmiljö för oss elever, i de allra flesta fallen..

2008-07-30 @ 23:04:42
URL: http://lovisan.webblogg.se/
Postat av: anne

Jag är ju rektor och jag håller med dig fullständigt! Jag får ofta diskutera just dessa saker och jag ser inte heller problemet i det hela. Möjligtvis blöta mössor i matsalen..det luktar så illa..kan vara jobbigt. Att använda Mp3 ska vara en rättighet. Det är bevisat hur många gånger som helst att just musik stimulerar inlärning. Dessutom är det precis som Lovisa säger en bra ljudridå för en del. Mobiltelefon har jag knappt hört av någon att det är ett problem i skolan såvida det inte är andra diciplinära problem för en lärare, utan självklart ska eleverna lära sig att bruka den. Sedan är mobiltelefonen just ett sådant praktiskt modernt hjälpmedel för elever med funktionshinder. Man kan ställa tiden, mata in kom i hågsaker osv. Jag håller med dig fullt ut Mikke! Fram för den moderna skolan med modern teknik!

2008-07-31 @ 00:16:14
Postat av: Mikke

Tack! Det känns bra att ni som, fram till och med nu, kommenterat detta inlägg delar min åsikt. Vi får väl se om det dyker upp fler åsikter framöver...

2008-07-31 @ 01:01:00
URL: http://litotes.blogg.se/
Postat av: Bella

Självklart kan jag kolla in det :) Tack så mycket!



MYCKET BRA SKRIVET!

2008-07-31 @ 09:50:06
URL: http://bellablogg.se
Postat av: N I C O L E

kika in på onsdag nästa vecka så ä du med

2008-07-31 @ 09:57:01
URL: http://kiwiz.blogg.se/
Postat av: Josefin

sv: jag håller med dig.

mössa och keps är självklart.

mobiler och mp3 tycker jag inte att man ska få ha på lektionstid eftersom detta kan störa andras arbeten.

men jag håller med dig i det du skriver, att man ska följa utvecklingen och inte försöka behålla skolan som den var för 30 år sen liksom.

2008-07-31 @ 10:12:22
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Josefine

Vad gäller huvudbonad håller jag med dig helt. Vem stör sig på om någon har en keps, den är ju en del av det eleven valt att klä på sig!? Superbra skrivet!



Ha det bra/ Josefine

2008-07-31 @ 10:18:06
URL: http://josefinescarlsson.blogg.se/
Postat av: elise

håller helt & hållet med dig, väldigt bra!

2008-07-31 @ 10:59:59
URL: http://esje.blogg.se/
Postat av: Tinizzen

Ska börja med att svara på de du skrev till mej, ja at ha semester för mej är lite jobbigt, nästan juobbigare än att jobba. Men det är för att jag är en sån där ensamstående mamma som har sitt barn 24/7 utan nån som hellst hjälp utav den så kallade pappan.



Nu till denna kepps mp3 å mobil dissusion.

Detta har ju varit en konflikt i måånga år nu... men jag håller med.. det är inget som borde förbjudas utan tillåtas och ses på med öppna ögon i skolan.

Att få lyssna på musik när man gör prov uppsatser eller nått lkiknande som inte krävs att man ska lyssna på läraren är ju jätte bra, kan ju medföra att man till å med presterar bättre efter som att ens kocentration ökar när man inte blir störd.

Att ha keps på sej innomhus är väl inga probs med, har själv keps i bland på jobbet å tar inte av mej den... ngen som säger nå då, så varför göra en sån stor sak av det i skolan??



Men sen är det väl så som jag alltid har sagt, skoltiden är den absolut hårdaste tiden, för när man kommer ut i arbetslivet så ställs det inte als lika hårda krav.

Det är iaf vad jag anser.



Mobilen därimot, well den kan ju vara ett visst problem, inte så kul när den ringer och stör mitt i något. Men visst kan man väl få ha den, om den är på ljudlöst.

För på jobet tar man ju gärna bort lljudet iaf när man jobbar, det är kanske beroende på vad man jobbar med, men innom vården där jag jobbar så stängs den av å läggs undan på de flesta ställen. Så jusst de är kanske nått som man bör få in som rutin även i skolan, ska man promt ha mobil, ljudlöst eller avstängt under lektionerna :)

2008-07-31 @ 11:03:45
URL: http://thatinizz.blogg.se/
Postat av: TesS

Måste säga att ja tänkte börja käfta emot dig först. (inrotade etikettbetendet som kom farande..)

Men du har fått över mig på din sida, dock tycker ja faktiskt att det är liiite smått oförskämt med keps o mössa inomhus, iaf vid matsalen.



Men nu då ja drar mig tillbaka i minnet så hade jag önskat att mina lärare hade tillåtit mig ha musik på i klassrummet, kunde aldrig fokusera på det ja gjorde för alla som mumlade runt omkring mig, så fram me musik till var o en som vill ha så blir de nog smartare ungar i framtiden :)

Kram

2008-07-31 @ 11:11:41
URL: http://kids136.blogg.se/
Postat av: Liisa

Bra skrivet.



Det där med keps och så vet jag inte riktigt vad jag tycker. Men om Muslimska tjejer får ha sjal på huvudet, varför ska man då inte få ha keps eller mössa eller hatt?



Det därmed mobil, där tycker jag nog att man får använda mobilen till nödvändiga saker, ex. miniräknare. Inte att sms:a och ringa runt.



Ha det bra!

2008-07-31 @ 11:16:18
URL: http://theliisa.blogg.se/
Postat av: Sarah

Tack för hjälpen!



Jättebra skrivet, jag håller med dig. På min skola är det inte tillåtet att ha keps, mössa och ibland inte ens hårband. Jag tycker att det är så fruktansvärt dålig stil. Vi får lov att ha mobilen med, bara den är ljudlös. Och på matten har vi t.o.m mobilerna med för att använda den inbyggda miniräknaren. Mp3 är okej, men det är oftast ingen som använder det.

2008-07-31 @ 12:01:55
URL: http://sarahsofie.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sv: Tack!! Stella är ett jättefint namn det med, hur går allt med henne? ;)



Ang kepsar och det så tycker jag att det är en självklarhet att dom borde få ha keps på sig, mössa, jacka osv.



Men Mp3 har ju den funktionen att man kan spela in sig själv när man pratar. Vet många som fuskat genom att prata in alla svaren och sen sätta sig och lyssna på det samtidigt som dom skrivit proven.. Inte riktigt rätt, sen har jag märkt hur mkt kaos det blir när folk i min förra klass hade musik och satt och sjöng, ignorerade läraren totalt. Men när man har matte eller så och inte behöver lyssna på läraren så är det ju okej. Ljudlös mobil eller vibration på är okej enligt mig

2008-07-31 @ 14:48:09
URL: http://majbebis08.blogg.se/
Postat av: bella

snygg blogg och tack för titten.



Om skolan är det så svårt vad som skall vara rätt och fel,

Men med keps och mössa är det svåraste för en keps kan vara för modet medans någon har en vinter mössa som inte hör till. (visst finns det mössor som hör till modet oxå)

Mobiltelefoner kan man ha med på ljudlös och inte röra den under lektionstid. (vet själv att jag satt och skrev sms under skoltiden hehe)Men man kommer nog aldrig kunna enas om vad man får eller inte får.



//Puzzzzzzzzzz

2008-07-31 @ 16:13:37
URL: http://vaniljmousse.blogg.se/
Postat av: [ S m a l l t o w n g i r l ]

Superbra skrivet!

Kommer nog titta in fler gånger :D

2008-07-31 @ 17:18:17
URL: http://thilly.blogg.se/
Postat av: J

Jag håller med. Har många kompsiar som har mössor, kepsar och hattar - och det är en del av deras stil, det är en del av kläderna dom väljer att ta på sig på morronen.



Och sen tycker iallafall jag att mobiler ska få vara på, dom behöver ju inte användas. Och om dom används, av vem? Det enda som kan hända är att det ringer. Oj, vad jobbigt ( ironiskt ). Och om det ringer är det väll endå oftast av en bra anledning?



Jag sitter faktiskt ibland och sms:ar på lektionen, vilket är fel, men det är isåfall om lektionen inte upptar mitt intresse. I högs sällsynta fall för att reta en lärare, men det är bara för att hon är så grymt elak. Vissa lärare skulle kunna anstränga sig.



Jag hör till den generationen, 93a för att vara bestämmd, som är beroende av min musik. Att lyssna på musik gör att jag slappnar av och koncentrerar mig på rätt sak.

Det är vissa av mina lärare som respekterar det och låter mig lyssna på musik när jag t.ex. skriver en uppsatts eller jobbar matte. Det är mycket enklare att jobba då.



Nej, jag tycker det ska vara tillåtet och håller med om att skolan måste uppdaterasig och vara med i svängarna på ett bättre sätt.

2008-07-31 @ 19:10:03
URL: http://kinglouie.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej!

Är lärare på en skola i samma stad som du och jag håller helt med dig. Vi som jobbar i skolan måste inse att det som intresserar elever utanför skolan, ska intressera oss inne i skolan. Har vi inte annat, viktigare för oss, än att prestigediskutera kepsar och mobiltelefoner med eleverna? Fokus på ungarna tycker jag.

2008-07-31 @ 21:39:40
URL: http://engladfroken.blogspot.com
Postat av: pia

Vilken favoritlärare du är;)Lyckliga ungar som har dej som lärare;) Skämt åsido...tycker nog som du i mycket tex. att det kan vara värt att lägga energin på annat, viktigare...än kepsbråk!

2008-07-31 @ 21:49:05
URL: http://baramittlillahem.blogg.se/
Postat av: Matilda

riktigt bra skrivet!

2008-07-31 @ 22:29:47
URL: http://enidrottandeflicka.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Jag tycker dina åsikter är jättebra och det var intressant att läsa eftersom jag är 15 år och elev! Keps, och mössa, borde absolut vara tillåtet i skolans klassrum! Kanske även i matsalen. Har man en dålig hårdag eller mår allmänt lite dåligt, kan det vara skönt att ha en keps eller mössa att "gömma" sig under. Och att det dessutom är snyggt är ju toppen! Och som du säger får man faktiskt bättre självfötroende, det har jag känt när jag använt keps eller hatt. Jag har känt mig "säker" på ett sätt. Bara fånigt att skolan skulle förbjuda detta och jag hoppas att keps-förbudet snart är borta i alla skolor! Våran skola har redan börjat med detta, dock måste man ta av sig huvudbonaden i matsalen.

Och vad det gäller mobil tycker jag den borde få vara på, och att man även borde få svara i den (om man går ut). Kanske väntar man ett jätteviktigt samtal som ej får missas. Men ska man ha på mobilen i klassrummet borde den ändå vara ljudlös, sms-signaler kan vara rätt jobbiga att lyssna på ; )

2008-08-01 @ 20:26:34
URL: http://chocolatechic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0