Jag fick en kommentar...

...som jag omedelbart kände ett starkt behov av att lägga in som ett eget blogginlägg. Signaturen "Erica" hade läst mitt inlägg om att stoppa dödsdrogen DXM och blev direkt förolämpad över mina så kallade påhopp på de lagliga knarkarna. Innan jag kommenterar detta vidare klistrar jag in hennes kommentar.

-----------------------------------
"Hahaha, jag blir så less på folk som prompt ska uttrycka sina åsikter utan att ha en aning om vad dom snackar om. ALLA, och då menar jag ALLA, som dör av DXM gör det för att dom
a) Har kombinerat det med alkohol och/eller andra droger
eller
b) Har tagit en överdos.
DET ÄR OMÖJLIGT ATT DÖ AV EN NORMALDOS DXM!
Men andra ord: DXM är INTE dödligt om man VET hur man ska ta det!
Och hur man tar reda på det? Googla, fråga vänner, det är lätt! Jag har själv tagit DXM och mina vänner med, och vi lever alla nu.

Om nu Robert eller nån av dessa andra som dött varit så jävla dumma att dom kombinerat DXM med alkohol eller tagit en överdos (dödlig dos ligger på ca 2000 mg, normaldos är 750 mg) så får han faktiskt skylla sig själv.
Och man kan även dö av att kombinera ALVEDON med alkohol. Men inte fan blir det några tidningrubriker då, typ: "Polisen varnar för dödsdrogen Alvedon" nej DÅ är allt helt plötsligt bara alkoholens fel.

Och stoppa DXM?
Nej, varför ska jag och alla andra som kan ta denna drog MED STIL behöva lida bara för att vissa inte kan ta den ordentligt?
Är ju som att alkohol skulle förbjudas bara för att vissa som inte kan dricka med förnuft dör av alkoholförgiftning.

Med risk för att låta fördomsfull förresten: Det förvånar mig inte att det bara är tjejer som har kommenterat saker som detta: "Klart jag skriver på...gud vad hemskt."
Typiskt lättlurade brudar att bara läsa något och svälja det rakt av, utan att ta reda på fakta.
Btw, byt bakgrundsfärg. Den rosa du har nu skär in i mina ögon som knivar, ungefär som under ett DXM-rus.

Högaktningsfullt (eller, det vete fan...) // Erica"

-----------------------------------

Nu har jag suttit här i flera minuter framför ovanstående kommentar och försökt få fram något vettigt att skriva om detta. Jag vet inte riktigt hur jag ska börja. Hela inlägget och faktumet i sig att någon faktiskt tagit sig tid till att skriva ett, i min verklighet, så sjukt idiotiskt inlägg gör mig fullkomligt tom i tanken. Jag kan liksom inte tänka klart. Själva tanken av att någon faktiskt har dessa åsikter skrämmer mig och gör mig i ärlighetens namn illamående.

Vem är Du Erica? Hur gammal är du och var bor du? Hur är det möjligt att du tänker så som du gör? Jag vet att du inte är ensam om att tänka så, men det gör inte saken lättare för mig att förstå. Inte det minsta. Jag blir bara än mer undrande och frågande till varför och hur det kan vara såhär.

Du skriver att du är less på att folk som inte har någon aning om vad de snackar om ständigt ska uttrycka sina åsikter. Menar du att du vet vad du snackar om? Menar du att jag inte vet? Och vad vet du egentligen om mig? As far as you know kan jag ju vara precis hur insatt som helst i droger i allmänhet och DXM i synnerhet. Eller hur?

Nu är det inte riktigt så att jag kan påstå att jag är någon expert i ämnet, men eftersom DXM av olika skäl har kommit upp på tapeten har jag tagit mig tid till att läsa in mig på ämnet. Och det ÄR en dödlig drog. Du kan inte få mig att tro något annat. Dina jämförelser med Alvedon är pinsamma och får mig enbart att tycka mer synd om dig. Jag vill ju inte att någon ska råka illa ut. Jag vill inte att Du ska råka illa ut, men med dina tankar kring droger känns det som att riskerna i ditt fall är stora. Extremt stora. Du säger att du vet hur man tar det och att du kan knarka med STIL, men hur kan du vara säker på det? Enligt dig är en normal dos 750mg. Vad når du då? Platå 3? Jag gissar att du som rutinerad DXM:are förstår att effekterna varierar och att doserna varierar från person till person? Effekten hos olika upplagor av drogen varierar också kraftigt. Det en del upplever på 1000mg upplever andra redan på 200mg. Du menar att en dödlig dos är 2000mg. Då kan det med andra ord alltså vara 400mg för någon annan? Enligt wiki.magiska molekyler.org finns det för en person som väger 70kg risk för hälsoproblem och dödsfall redan vid 1000mg. Vad innebär det för en person som väger 48 kg och som är extra känslig? Att den personen dör vid en normal dos? Jag vill inte ens tänka tanken.


Är det verkligen värt att spela med sitt liv som insats för att uppnå de "positiva" effekterna:

  • Skrattattacker
  • Förbättrat humör, eufori 
  • Separation av ens medvetande från kroppen (positivt om eftersökt)
  • Kreativa drömliknande upplevelser
  • Vissa känner empati, förlåtelse, varma känslor gentemot andra
 Skrämmer istället inte alla de otäcka negativa effekterna som kan uppstå?

  • Kväljningar, kräkning
  • Förvirring, yrsel
  • Klåda, Rödfläckiga hudutslag, andra allergiska reaktioner.
  • Diarré
  • Feber
  • Takykardi (hög puls)
  • Kraftigt ökad eller minskad svettutsöndring
  • Känsla av att vara avskärmad, isolerad ifrån andra
  • Baksmälla/depression under följande 1-2 dagar
  • Vissa beskriver en lång tids sänkning av inlärningskapaciteten efter ett högt och långvarigt intag av DXM.
  • Andningsstillestånd
  • Hjärnskador eller allvarliga störningar i kognitiva funktioner.
Alltså, hallå?! Andningsstillestånd, hjärnskador och allvarliga störningar i kognetiva funktioner?! Vill folk verkligen trycka i sig ett preparat som, om det vill sig illa, bidrar till detta? Att riskera att dö? Eller att få hjärnskador? De som fortfarande hävdar att de vill det antar jag redan lider av hjärnskador. Tyvärr.

Och ja, jag håller med dig Erica angående alkoholen. Alkohol borde i enlighet med logikens normer faktiskt förbjudas. Hade drogen alkohol lanserats idag hade jag säkerligen försökt bekämpa den också. Den dödar inte lika snabbt som exempelvis DXM kan göra, men helvetet det skapar för människor runt om i vårt avlånga land och världen över är hemsk. Det känns dock som en annan debatt. Än dock viktig.

Fördomsfull eller inte är det bevisat att det är fler tjejer som skriver och läser bloggar. Det är också bevisat att tjejer idagsläget är mer intelligenta än killar. Med andra ord är det kanske ganska logiskt att det framförallt rör sig om tjejer som skrivit på listan och lämnat kommentarer som "Klart jag skriver på...gud vad hemskt." Tjejerna har ju nämligen helt rätt i det dom skriver.

Sist, men absolut inte minst vill jag önska dig, Erica, lycka till i livet. Jag hoppas verkligen att det går bra för dig och att du inte råkar ut för några hemskheter. Vidare hoppas jag givetvis att du ger upp drogerna och att du kan uppleva kickar på något annat sätt. Hoppa fallskärm kanske? Bli galet förälskad? Åka utomlands och uppleva andra kulturer? Alla sätt är bra utom de dåliga.

...och du, den rosa bakgrunden får vara kvar. Många tycker nämligen att det här med att vara kille och skriva blogg är fruktansvärt bögigt. En av mina elever sa att det enda som saknades var att det skulle vara en rosa blogg och vips! som genom en förtrollning var och förblev min blogg givetvis rosa.

Kommentarer
Postat av: Anonym

...mår åxå pyton när jag läser detta...orkar inte förstå hur ovettigt folk det finns, nä jag ger mig, vet inte vad jag ska skriva...kram

2008-05-21 @ 00:34:52
Postat av: caroline

Jag tog mig för första gången i mitt bloggliv tiden att läsa något så långt inlägg och jag ångarar de inte.
Det är knasigt att manniskor kan tycka så helt olika som samma sak, själv tycker jag droger i allmänhet är hemska vilket knarkpreparat det än gäller.

Och jag han inte låta bli att ställa mig fråga, kan man knarka med stil? För mig är stil de minska människor som knarkar har.
Fortsätt kämpa, detta ät vettigt!
Jag avslutar lite fiffigt med några rader ur en känslofull låt.

Heal The World
Make It A Better Place
For You And For Me
And The Entire Human Race
There Are People Dying
If You Care Enough
For The Living
Make A Better Place
For You And For Me

2008-05-21 @ 01:18:51
URL: http://svanemar.blogg.se
Postat av: Sue

Det finns och kommer alltid finnas dumma männsikor som lämnar sådana här spår efter sig.'
Kommentaren du fick kommer givetvis av en människa som är fööööör knark och såna finns det gott om!
Själv har jag avstått från droger i hela mitt liv och tycker att alla, ALLA som håller på denna skit är PUNDARE och inget annat!

Knarka med stil. Det var det absolut korkade jag har hört....

Bry dig inte om såna här kommentarer. Det är inte värt det!
Fortsätt kämpa ändå. Helt klart.

Hoppas du får en trevlig dag/....ändå.

2008-05-21 @ 05:58:37
Postat av: Michelle

sv. det är sjukt att hon pratar så jäklar levande om droger. Det spelar ingen roll om den är laglig eller inte, det är en drog, en drog som borde förbjudas tillsammans med ciggaretter och snus. Sånt borde aldrig ha funnits från början.

Att hon står och klagar om hu folk inte kan ta drogen på rätt sätt är sjukt! Och att hon sen säger att hon tar den med stil är ännu sjukare! Droger är inget coolt och borde INTE accepteras!

Alkohol är inte samma sak. Men visst kan den göra skada om man dricker en förstår mängd. Men det är fortfarande inte en drog. Det är inget piller eller pulver som man snortar in. Du dricker oftast för att fira. Kanske inte i tonåren för då är man oftast inte medveten om riskerna men ni förstår min poäng..

NEJ TILL DXM !! NEJ TILL DROGER !!

Bör endast användas av läkare som behöver det för sina pasienter så att den de slipper känna smärta när de skär i honom/henne under en operation.

2008-05-21 @ 07:32:56
URL: http://shelliie.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag läste allting ända tills jag kom till "Det är också bevisat att tjejer idagsläget är mer intelligenta än killar."

MY ASS

2008-05-21 @ 09:15:58
Postat av: Brukare

FÖR HELVETTE! Du vet faen inte vad du pratar om! JHag har provat DXM flera gånger oxå och trott att det är ofarligt och ballt! Jag hade så jävla fel och min bästa kompis höll på att dö av den häör skiten! Det var en vanlig dos för mig att ta typ som du säger 1000mg och det gick åt helvette! Brukade handla av
SD (SmartDrugs.nu alltså!) m en nu handlade jag genom en annan källa. Andningsstillestånd panikångest och en massa pådrag blev följden! Fy FAAAAAAN!

2008-05-21 @ 09:16:35
Postat av: Sandra

Tack!
Det kommer alltid finnas idioter. Tyvärr. Finns inte mycket att göra åt saken.

2008-05-21 @ 09:36:29
URL: http://froggie.blogg.se
Postat av: Evelina

Märks så tydligt på Ericas kommentar att hon är på väg in i ett beroende. Hon glorifierar den och är "förälskad" i den. Som när man är störtkär och kärleken gör en blind! Hoppas att hon snart får hjälp med att inse att det inte är så "stiligt" att använda droger, annars finns ju risken för att hon fastnar där o får stor bekymmer!

Ja lärde känna en kille(20år) för ett år sedan o han har pysslat lite me hasch o så för inte länge sedan. Som tur var så var han påväg bort från det just när jag lärde känna honom, för ett halvår sedan gick han på ett NA(anonyma narkomaner)möte och har fortsatt med det. Och det hjälpe honom verkligen att fatta att han inte har haft kontroll över sitt beroende(vilket det var i en mild grad).
Fast nu är jag så glad! Han är drogfri(inkl. alkohol) och ska på öppen behandling i sommar! :D:D
Jag bryr mig verkligen om honom!

Hoppas Erica har vänner som kan stötta henne att ge upp sina destruktiva tankar om dxm o andra droger!

Tack för en bra blogg!

2008-05-21 @ 10:04:37
URL: http://gurko.blogg.se
Postat av: Jessica

Den där Erica vet nog inte riktigt vad hon pratar om. Antingen så är hon så beroende av droger att hon inte fattar det själv eller så är hon bara ute efter att jävlas och få uppmärksamhet. En person som tar droger orkar/vill inte sitta på en blogg och berätta så detaljerat om en drog, tror jag iaf!

2008-05-21 @ 10:18:50
URL: http://accessoaren.blogg.se
Postat av: matilda

"knarka med stil"... *skrattar än*

vad otroligt bra svarat av dig. kan inte annat än att hålla med om varenda ord! bra!

2008-05-21 @ 10:25:37
URL: http://www.gata9.blogg.se
Postat av: therese

men hallå, vadå knarka med stil, den där tjejen vet inte vad hon pratar om. helt sanslöst. shit!

2008-05-21 @ 11:06:44
Postat av: Evelina

Låter som att någon känner sig träffad...och jag håller med matilda här ovan, vad då knarka med stil? När är det stil att knarka? Ja menar, man behöver bara kolla på Amy Winehouse och andra kändisar som "knarkar med stil." Bara för att man inte dör av en "lagom" dos knark, behöver det väl inte betyda att det är bra att knarka??? Men visst, allt är dåligt i för stora mängder, men jag tror knappast att knark är olagligt helt utan orsak...

Du ska iaf ha en toppenbra dag!:)

Postat av: fanny

Bra skrivet av dig!
Somsagt så finns det ju tyvärr många idioter också,tyvärr. men den där "Erica" verkade inte ha mycket innanför pannbenet.

2008-05-21 @ 12:20:08
URL: http://faannybackman.blogg.se
Postat av: Nathalie

haha, här kommer min kommentar : efter o ha läst ditt inlägg så är jag näst intill ordlös. säger bara, stå på dej. men jag antar att du redan vet att det är du som har rätt. ha en bra dag (: kraam !

2008-05-21 @ 13:48:09
URL: http://Natli3.blogg.se
Postat av: http://glitterandbling.blogg.se

håller med dig, att knarka borde vara olagligt och du svarade på den där kommentaren otroligt bra! Vad är meningen att knarka? .....
hoppas du får en bra dag! :)

2008-05-21 @ 15:44:17
URL: http://glitterandbling.blogg.se
Postat av: Läder-Lasse Cyber Acid

Erica knarkar med stil.. där ser man! Om (kanske när?) av dina vänner dör kanske du tänker tillbaka på dina små trippar och undrar om det var värt det. Och om du är så hängiven stilen, varför knarkar du något som kostar ungefär lika mycket som jordnötter på lösvikt? Kokain är dyrt, flexa med lapparna och vinn lite stilpoäng...imbecill.

2008-05-21 @ 16:33:49
Postat av: Erica

Hahahahha, "på väg in ett beroende" det var nästan kul.
Jag har tagit DXM två gånger. :)

Jag är 18 år, är journalist, har VG i alla ämnen utom matte, har egen lägenhet och bor i Göteborg. (Som svar på dina frågor.)
Min pappa var narkoman så JA, jag vet otroligt mycket om droger och dess påverkan.
Även min far, som vill motarbeta droger, är för en legalisering, för dagens drogpolitik i Sverige är idiotisk.

Och argumentet om att "tjejer är smartare är killar" tänker jag inte ens kommentera.
Jag står fast vid mina åsikter, och NEJ jag är inte beroende av någonting, jag tar droger några ggr om året och har gjort under en lång tid, och den drog JAG RÅKAT MEST ILLA UT AV är tveklöst alkohol.
Därför har jag slutat med alkohol.

Varför ska jag hoppa fällskärm eller bli förälskad?
Ge mig ett skäl. Jag trivs bra med mitt liv tack.

2008-05-21 @ 19:28:11
Postat av: Erica

Kontentan av det jag skrev var i alla fall att så länge alkohol och tobak får vara lagligt, varför kriminalisera andra preparat?
Samt att jag har bra betyg, lever ett bra liv, har bra vänner och garanterat inte skulle tas för "Pundare" som nån person skrev att jag var.
Om du såg mig på stan, skulle du aldrig tro att det var jag. :)

Jag baserade min åsikt "folk som ska uttrycka sina åsikter utan att ha en aning om vad dom talar om" på att ditt inlägg var skrivet på ett sådant sätt.
När jag skrev att normaldos är 750 mg menar jag för en normalviktig person. Är man underviktig är det självklart mindre.

Jag har en stor del av mitt liv blivit nertryckt för att jag är för droger. Jag har alltid tagit dem med respekt, aldrig överdoserat, läst på massa om dem innan jag stoppat dem i munnen, aldrig låtit det gå ut över vänner och skolarbete osv.
Jag tar droger precis som jag förr i tiden drack alkohol - på lördagskvällar med vänner, för att få ett rus - av precis samma skäl som jag drack mig full.
Jag tycker att jag själv ska ha rättigheten att bestämma vad jag vill stoppa i min egen kropp.

Att du skriver mitt namn i varannan mening ser jag som en förolämpning. Så pratar med med småbarn. Titta själv på hur du skriver, det låter ungefär såhär: "jag förstår inte hur du tänker Erica, det är synd om dig Erica, stackars dig Erica, hoppas det går bra för dig i livet Erica" VARFÖR skriver du mitt namn var tredje sekund? Det låter som att du försöker prata med en förståndshandikappad.

Och tack till dig och alla som kommenterat, jag lever ett väldigt bra liv.
Kul att ni vill att jag ska göra det också.
Det kommer alltid finnas trångsynta människor som "hatar knark, men alkohol är bra!" men jag försöker bara ignorera dem.
Pusspuss!

2008-05-21 @ 19:43:16
Postat av: Anna

Bra skrivet mikke. Det gick uppför mig, som de även gjort förr att du borde ta dej an ungdomar med liknande problem. Du har ett brinnande intresse och vågar visa känslor. Funderat på det själv nån gång?

2008-05-21 @ 21:15:44
Postat av: Anne

Erica, att ha överlevt att ta DXM TVÅ gånger är inte samma sak som att du överlever nästa gång du tar det!Av ngn anledning så har du ju blivit förespråkare för droger och det svarade du väl själv på varför det är så. Man har testat olika lagliga preparat och varje parti har i stort sett varit olika till innehåll och styrka...Av erfarenhet vet jag att man gör på så sätt för att fördröja ett förbud eftersom preparatet då blir till flera olika preparat.
Jag vet inte vad du umgås i för kretsar, men jag har den erfarenheten att om man accepteras med att bruka "lagliga droger" så är det inte i en krets med " stil" om än du tror det för förr eller senare är stilen bortblåst, ngn råkar illa ut, någon går vidare i tungt missbruk och några " vaknar upp" och förstår att det skadar hårt. Intressant är det att du skriver att du är journalist och är 18 år... 18 år gammal så har du vanligtvis inte gått ur gymnasiet och du har definitivt inte hunnit utbilda dig till journalist. Den titeln kan man inte ta sig hur som helst hur mga VG eller MVG du än har.

2008-05-21 @ 22:15:17
Postat av: Anonym

Vaddå skrivit hennes namn i varannan mening, hon ser ju dubbelt...

2008-05-22 @ 00:24:37
Postat av: jonna

varför ens vilja ta droger även om man "kan ta en normaldos"
?
och om man nu kan ta en "normaldos" så dör man väl ändå i längden av dessa doser.. hatar folk som försvarar knark!
så stå på dej nu!

2008-05-23 @ 10:27:15
URL: http://joonnaak.blogg.se
Postat av: Andreas

Måste säga att jag tycker Erica låter vettig, tar man "knark" med respekt så dör man inte som alla verkar tro att man gör, bara för att det heter knark.

Hur kommer det sig att du inte skriver upp bieffekterna på alkohol när du ändå är igång med DXM? Hur många dödas inte varje år av alkohol? Men nej då, den är ju inte farlig för den är ju laglig tycker ni självklart, trångsynta idioter

2008-07-02 @ 21:00:40
Postat av: Karin

Mycket bra sida. Har väntat på någon som bloggar om hur det EGENTLIGEN är.

Alla moraliska bloggar om "Döds Drogen" DXM har irriterat mig i månader.

Hur många har dött hitills på grund av dxm, 5-10 detta året?.

Alla ni moral kärringar som läser kan väll argumentera mot detta.

Alkohol dödar upp till 2000 människor om året. 2000!, Denna fruktansvärda drogen finns att köpa helt öppet på gatorna i vårat land, till och med i hela världen. Jag försöker verkligen inte glorifiera DXM, Då jag anser att det är en kass och ganska skadlig drog. Men att kalla den en döds drog är ett skämt, Ett dåligt skämt dessutom!.

Så här har vi dom statistiska nummrena:

Alkohol dödar per år:

Ca: 2000.

Dxm dödar per år:

Ca: 10st.

Hur tänker ni egentligen?. Jag förstår inte, jag uppskattar det verkligen om jag kan få ett riktigt svar och inte någon blajja om stackars anders 18 år som tog 4x dos och dog. Dricker jag 2 liter vodka så e jag rätt död med, handlar om sunt förnuft.



Enlight me.

2008-09-14 @ 23:38:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0